Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A húsvéti csokinyusziknak köszönhetően talán ugranak egy nagyot a csokoládéeladások a világon, ám hosszabb távon nem fényesek a csokigyártó ipar kilátásai - derül ki a CNBC háttérelemzéséből. Az ágazat satuba került: a változó fogyasztói szokások a kereslet, a romló kakaóbab-termesztési feltételek a kínálat oldaláról szorongatják.

Átalakuló fogyasztás

Évente több mint hárommillió tonna kakaóbabot fogyasztanak az emberek világszerte - derül ki a Kakaó Világalap (WCF) adataiból. A fogyasztás folyamatosan nő, részben a feltörekvő országok jómódúbbá váló vásárlói növekvő igényeinek köszönhetően. A csokoládé világpiaca értékben számolva 13 százalékkal, évi 101 milliárd dollárra bővült 2010 és 2015 között - jelentette az Euromonitor piackutató cég.

Ugyanakkor Nyugat-Európában stagnáltak az eladások, részben azért, mert a fogyasztókat egyre inkább aggasztják cukor élettani hatásaival kapcsolatos figyelmeztetések. Az Erste Asset Management tőketársaság számításai szerint Európában és az Egyesült Államokban egy átlagos vásárló 5,2 kilogramm csokoládét fogyaszt évente. Eközben az Euromonitor szerint a brit csokipiac kétmillió dollárral zsugorodott 2013 és 2015 között.

A kakaó számokban

Egy átlagos európai és egyesült államokbeli fogyasztó évente 5,2 kilogramm csokoládét fogyaszt.

Évente 3,5 millió tonna kakaóbabot termesztenek a világon

A termés 70 százaléka négy nyugat-afrikai országból, Elefántcsontpartról, Ghánából, Nigériából és Kamerunból származik.

A kakaóbab-termesztés a fő jövedelemforrása 5,5 millió mikrogazdaságnak, az ebből élő emberek jelentős része kevesebb mint napi 1,25 dollárból (350 forint) tengődik.

Forrás: Erste Asset Management

Árcsökkenés jöhet

A kakaó határidős árai lényegében stabilak 2013 óta, leszámítva egy kisebb visszacsúszást 2016 elején. A BMI Research piackutató cég februári jelentése ugyanakkor egy 2019-ig tartó árcsökkenési trendet jelez előre. A háttérben a nyugat-afrikai termelés felfutása, elsősorban Ghana megerősödése állhat. Ez az ország a világ második legnagyobb kakaóbab-termesztője Elefántcsontpart mögött.

Az elmúlt időszak magas kakaó- és cukorárai után arra számítunk, hogy az árak visszacsúsznak a jelenlegi magas szintről - csatlakozik BMI-s elemző kollégáinak véleményéhez Harmish Smith, a londoni Capital Economics kutatóintézet szakembere.

Ez elvileg jó hír lehet a termelőknek, mert erősítheti a keresletet, azonban Smith szerint vélhetően nem sok hasznát látják majd a változásnak. A csokoládé árának ugyanis nagyon kis része a kakaóbab termelési költsége, így ennek mérséklődése nem nagyon jelenik meg a végtermék árában, s ezért elmaradhat az árcsökkenés keresletélénkítő hatása.

Homályos jövő

Hosszabb távon megbillenhet a kereslet és kínálat egyensúlya, mivel a globális felmelegedés komoly hatással lehet a kakaóbab termelésére. A kakaócserje érzékeny növény, amelyben komoly kárt tehetnek a kedvezőtlen időjárási körülmények, illetve a részben ezzel járó betegségek és rovarfertőzések.

Az International Center for Tropical Agriculture nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy a 2050-ig várt évi kétszázalékos átlaghőmérséklet-emelkedés különösen súlyosan érintheti Afrika kakaóbab-termesztő vidékeit. Egyszerűen túl forróvá válhatnak ehhez a tevékenységhez. A cserjék nem fognak a fejlődésükhöz szükséges, elegendő vízhez jutni.

Bajok

Egyes farmerek Ghánában és Elefántcsontparton már az elmúlt időszakban átálltak a pálmaolaj vagy a kaucsuk előállítására. A fenntartható termelés lehetőségeit kutató Earth Security Group becslése szerint ha a kakaóbabtól termelők elpártolása az eddigiekhez hasonló ütemben folytatódik, akkor 2020-ra egymillió tonnás hiány alakul ki a piacon.

Eközben az emberjogi szervezetek továbbra is elfogadhatatlannak tartják a termelők elszegényedését és a kakaóbab előállításához felhasznált gyermekmunkát. Az European Campaign for Fair Chocolate szerint a két legnagyobb termelő országban kétmillió gyermek dolgozik az ültetvényeken, közülük félmillió végletesen rossz körülmények között.

Drágább a leves, mint a hús

Az egyre népszerűbb online vásárlás sokat segíthetne a csokigyártóknak is, ám ennek egyelőre van egy nagy akadálya. Nevezetesen a termék a szállítás során megolvadhat, amit egyelőre csak igen költséges hűtéssel tudnak megelőzni a gyártók és a kereskedők - írta a Wall Street Journal.

Előfordul, hogy a szállítás többe kerül, mint a finomság: a Hershey például 6,95 dollárért továbbítja azt a 4,25 dolláros Kisses csokit, amit a weboldalán rendel meg a vevő. A UPS és a DHL csomagküldő cégek tapasztalatai szerint egy két és fél kilós csokiszállítmány szállításához a melegebb napokon egykilónyi jeget kell a csoki mellé pakolniuk a hűtőládákba.

Az internetes csokoládévásárlás értéke az USA-ban ugyan 80 százalékkal évi 341,7 millió dollárra nőtt 2010 és 2015 között, ám a teljes értékesítésnek még így is csupán 1,9 százalékát képviseli - derült ki Euromonitor adataiból. A Hershey az év év elején 25 ezer dolláros pénzdíjat tűzött ki egy olyan csomagolási megoldás kidolgozására, amely legkevesebb 48 óráig meggátolja a termék elolvadását. Ebben a versenyben még nem hirdettek eredményt.