Leárazások szezonja - vége a megfizethető luxusnak

A pénz- és hitelpiaci válság a lakossági költésben is éreztetni kezdi hatásait. Az áruházláncok meghirdették a nagy leárazások korát, míg a luxus, úgy tűnik, újra a gazdagok kiváltsága lesz.
NAPI Online, 2007. november 9. péntek, 14:29
Fotó:

Az Egyesült Államok kiskereskedelmi áruházláncai sorra rossz híreket hoznak az októberi költésről, és semmi jót nem várnak a kezdődő karácsonyi vásárlási szezontól. A kiskereskedelmi eladások növekedésének mértéke több mint egy évtizedes negatív rekordot döntött októberben, amikor az International Council of Shopping Centers mindössze 1,6 százalékos forgalom-növekedést regisztrált. Ez az érték nemcsak az éves 2,2 százalékos növekedési átlagot múlta alul, de nem sikerült elérnie az ICSC enyhén lefaragott, 2 százalékos havi becslését sem.

Korai engedmények


Az Egyesült Államok legnagyobb áruházláncai sorra alulmúlták az elemzők velük szemben támasztott elvárásait, amelyet az indokolatlanul meleg időjárással, a magas olajárakkal és a hitelpiaci válság következményeivel kapcsolatos fogyasztói félelmekkel indokolnak. A mogulok, mint a Wal-Mart, vagy a Gap sorra alulmúlták a várakozásokat, csak néhány kivétel, mint a Target tudta jelentősebb mértékben növelni a forgalmát.

A Wal-Mart - arra számítva, hogy a kiskereskedelmi szektor öt év óta a legrosszabb teljesítményt fogja nyújtani idén karácsonykor - már október végével megkezdte az ünnepi leárazásokat, és a piaci elemzők arra számítanak, hogy az idei december a nagymértékű leárazásoktól lesz hangos. Az ICSC így is mindössze 2,5 százalékos forgalomnövekedéssel számol decemberre, illetve abban reménykedik, hogy az ünnepi időszak egészére vonatkozóan havi 2,9 százalékos forgalomnövekedésről adhat számot, ide értve a januárt is, amikor a fogyasztók beváltják a karácsonyra kapott ajándékutalványaikat.



Megfizethető luxus?

A luxuscikkek forgalma is jelentősen csökkent az elmúlt időszakban az Egyesült Államokban. A luxuscikkek piacán a fogyasztói magatartás változására legérzékenyebben az úgynevezett megfizethető luxuscikkek piaca reagál. A Wall Street Journalban megjelent elemzés szerint pedig csak a legelitebb márkákat és a legdrágább vásárlókat maguk mögött tudható kereskedők úszhatják meg sértetlenül ezt az ünnepi szezont.

A szélesebb közönséget megcélzó, megfizethető luxust kínáló cégek között a Nordstorm októberi forgalma 2,4 százalékkal visszaesett az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest, 1,4 százalékkal nagyobb mértékben, mint ahogy azt az elemzők várták. A tegnap bejelentett hírt követően a Morgan Stanley lefelé változtatta a cég részvényeinek besorolását,eladásra buzdítva a befektetőket.


A Polo Ralph Lauren szerdán lefelé módosította a profit előrejelzését, arra hivatkozva, hogy az Egyesült Államok fogyasztói körében a szabad vásárlóerő felhasználásának egy konzervatívabb formája kezd testet ölteni. A befektetők érzékelhető aggodalma megalapozottnak tűnik az előző évek tapasztalatai alapján. Az elmúlt években ugyanis rendkívül nagy keletje volt a luxustermékek széles skálájának, olyannyira, hogy a piaci szereplők kiszélesítették termékskálájukat és a felső középosztályt is magába foglaló szélesebb közönség felé fordultak. Az öt évvel ezelőtti 110 milliárd dolláros éves luxuscikk forgalom tavaly már mintegy 150 milliárd dollárt tett ki.

A fogyasztói költés jelenleg tapasztalható visszaesése minden bizonnyal arra sarkallja majd a luxuscikkek gyártóit és forgalmazóit, hogy a nemrég kialakított megfizethető luxuscikkek piacát részben vagy teljes egészében felszámolják, hiszen ezek célközönsége a megbízható dúsgazdagokkal szemben erőteljesen ki van téve a gazdasági helyzet változásainak.

HOZZÁSZÓLÁSOK