A Belgrádot Zágrábbal összekötő E70-es úton fekvő, Batrovci-Bajakovo átkelőnél Szerbia irányából már körülbelül 10 kilométeres sorban állnak a kamionok - nyilatkozta az RTS-nek a határőrség egyik képviselője.

A két nyugat-balkáni országot nyolc átkelőhely köti össze, hetet már korábban lezártak a migránsáradat miatt, és a teljes forgalmat a Batrovci-Bajakovo átkelőhöz irányították.
Nebojsa Stefanovic szerb belügyminiszter az RTS reggeli híradójában kifejtette: "inkorrekt lépésnek" tartja a határzárat, amely nem használ a jószomszédi kapcsolatoknak. Hozzátette, hogy egyelőre nem tárgyalt horvát kollégáival a lépésről, a határt ugyanis éjszaka zárták le, így nem volt erre módja.

Véleménye szerint Horvátország nem tudja kezelni a migránshelyzetet, de reményét fejezte ki, hogy Zágráb fogékony lesz a probléma orvoslására, mert Magyarországgal is gyorsan meg lehetett találni a megoldást. Hozzátette: nem tartja lehetségesnek, hogy a migránsokat Szerbiába küldjék vissza, az ország biztosíthatja a megfelelő tranzitot, de a migránsok tartós elszállásolását nem - szögezte le a szerb belügyminiszter.

Az EU hamarosan iránymutatást adhat

Közben Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az M1-en hétfő reggel közölte: az Európai Unió várhatóan heteken belül iránymutatást ad a tagországoknak és a nemzetközi fuvarozóknak a megnehezedett határátlépések miatt megnövekedett vezetési idő ellenőrzésének kezelésére. Hozzátette: az uniós rendelet megengedi ugyan, hogy a tagállamok egyedileg eltérjenek a maximális vezetési időtől, azonban ez egy másik tagállamra nem kötelező. Ha a horvát állam felmentést is ad ez alól, 20 nap múlva a lengyel vagy angol határon vagy ellenőrzés során büntethetnek is azért, ha a gépjármű vezetője túllépte a megengedett maximális vezetési idejét - mondta.

A legrosszabb a kiszámíthatatlanság, mivel egy fuvarnál mindent pontosan megterveznek - mondta a főtitkár. Most adott esetben napokkal, több száz kilométerrel kell többet mennie a gépjármű vezetőjének, ami miatt nemcsak üzemanyag költségek nőnek, hanem több lesz az autópályadíj és egy másik fuvartól is eleshet a vállalat - fejtette ki a főtitkár.

Pencz ismertette: az egyesület jelezte a kormánynak és az ellenőrzési hivataloknak, hogy ilyen probléma merült fel. A főtitkár tudomása szerint nem volt még ebből probléma Magyarországon, a hatóságok partnerként működtek együtt a helyzet kezelésében.