Egy törvénymódosításnak köszönhetően bekapcsolnak a belföldi közlekedési hálózatban tizenegy néhány vidéki repülőteret (képünk illusztráció). Ezekre akár magángépekkel, akár légi taxikkal eljuthatnak azok, akiknek fontosabb úti céljuk gyors elérésre, mint hogy az, hogy a lehető a lehető legolcsóbban utazzanak - derült ki a gazeta.pl cikkéből.

Lengyelországban 41 úgynevezett kizárólagos használatú repülőtér van, ezek többsége regionális légi klubokhoz tartozik. Ezeket a bázisokat, majdnem kizárólag sportcélra használják (például a vitorlázórepülők és az ejtőernyősök). Ezenkívül fizetős sétarepülések indulnak róluk. Képesek tehát utasokat szállító kisgépek vagy maximum 20 személyes léghajók fogadására.

Lehetne, de...

A lengyelek főként vonattal vagy autóbusszal utaznak az országukon belül, de például Suwalki és Nowy Targ közti utat kézenfekvő kisrepülőgéppel megtenni, mert már kiépült az ehhez szükséges infrastruktúra Ugyanez a helyzet, ha egy üzletember gyorsan el akar jutni Bialystokból Varsóba.

A helyi repülési jog azonban jelenleg csak a közrepülőtereken engedi meg a kereskedelmi utasszállítást. Néhány helyi repülőtér-üzemeltető megszerezhetné ezt az engedélyt, ám a procedúra hosszú, így ez is fékezi a belföldi légi közlekedés bővítését. Ezen segíthet a liberalizáció, amely lehetővé teszi a sportcélú repterek közcélú használatát.

Mégis lehet

A piacot most liberalizálja a törvény módosítása, amely lehetővé teszi a sportrepterek közreptérként való használatát. Az önkormányzatok számítottak a változásra: Gliwicében például 19 millió zlotyért (1,4 milliárd forint) építik át a helyi repteret.

A piacon már működik néhány olyan vállalkozás, amely Cessna vagy Beechcraft típusú repülőgéppel vállalja utasok szállítását. A szolgáltatás drága: egy körülbelül 3,5 órás út például Suwalkiból Nowy Targba nagyjából 2000 zlotyba (144 ezer forint) kerül csak oda. Gdanskból Varsóba oda-vissza egy óra az út, amihez 6000 zlotyért lehet gépet bérelni, így a költséget megoszthatja egymás között az öt utazó.