Magyarországot is elsodró autóipari válság bontakozik ki

Németországban lepattant a kormányról az autóipari lobbi, amikor a koronavírus-válságra tekintettel külön támogatást igyekezett kivasalni a berlini vezetésből. Még meglepőbb azonban talán, hogy a közvélemény sem támogatja a nagy hírű német autógyártók kivételezett támogatását. Magyarországnak rossz hír, hogy az ipari termelés nagy részét épp ezek a cégek adják.
Komócsin Sándor, 2020. május 19. kedd, 07:08
Fotó: Audi

Az előző nagy gazdasági világválság idején, 2009-ben új szó került a német lexikonokba, az Abwrackprämie, azaz a selejtezési bónusz, amelyben a kormány támogatta az öreg autók kivonását a forgalomból, ha azokat a újra cserélték az autósok. Berlin ötmilliárd eurót tolt be ezzel az ösztönzőprogrammal a német autógyártók kapuján, ami rekordszintre lökte az eladásokat, és arra sarkallta a brit és a francia kormányt, hogy hasonló adománnyal segítse saját autóiparát.

A koronavírus-járvány farvizén kibontakozott gazdasági válság azonban, úgy tűnik, nem találta ilyen adakozó kedvében a berlini kormányt - derül ki a Financial Times összefoglalójából. Az elmúlt évek ugyanis sok mindenben eltértek a 2009-et megelőző időszaktól. Ezek közül a legfontosabb különbség a 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány, amelyben kiderült, hogy a Volkswagen manipulálta dízelmotorjainak fogyasztását annak érdekében, hogy azt kisebbnek láttassa a valóságosnál. És más autógyártóknál előfordultak trükközések.

Kosarat kaptak

A német autóipar híres szakmai és egyben lobbiszervezete a VDA most is beindult: telefonos távkonferenciát kezdeményezett Angela Merkel kancellár és legfontosabb miniszterei, továbbá a VW, a Daimler és a BMW top vezetőinek részvételével, ám a tanácskozás eredménytelenül zárult. A kormány tagjai csak annyit ígértek, hogy készek tovább tárgyalni a gazdaságot élénkítő intézkedésekről, amelyeket várhatóan június elején jelentenek be. Ez igen rossz hír a német autóipar köldökzsinórján lógó magyar gazdaságnak is.

Nagyon fáj
Az autógyárak átlagosan a magyar export 25 százalékát adják évente, viszont kivételes esetekben ez a szektor felelt a GDP-növekedés 40-50 százalékáért.

Itthon a német cégek közül jelen van a Daimler a kecskeméti Mercedes-gyár révén, a legnagyobb szereplő pedig az Audi Győrben, amelynek több mint 12 000 dolgozója van. A BMW - ugyan elhalasztotta beruházása végét -, de hamarosan Debrecenben kezdi meg működését. Rajtuk kívül pedig olyan nagy beszállítók is jelen vannak, mint a Continental vagy a Bosch is, amelyekre szintén kihathat a nagyobb gyártók gyengélkedése.

Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója azt mondta a kudarcos egyeztetés után, hogy az autógyártók támogatása a több ezer beszállító és értékesítő tevékenységének ösztönzésén keresztül az egész gazdaságra pozitív hatással lenne. Ola Kallenius a Daimler részéről hangot adott aggodalmának, hogy a bónuszuk nélkül a vevők elhalasztják autóvásárlásaikat, Oliver Zipse szerint nehéz lesz megmagyarázni a német közvéleménynek, hogy a kormány miért nem segíti a hazai autóeladásokat.

Átkozott botrány

A dízelbotrány gyökeresen új helyzetet teremtett: elszállt az autógyártók iráni bizalom - véli Stefan Bratzel, a kölni Autóipari Menedzsmentközpont igazgatója. Csaknem lehetetlent kívánnak a cégek a politikusoktól azzal, hogy a közvetlen támogatást kérnek az ágazatnak, bár csaknem hárommillió munkahely függ tőle. Ezt igazolja, hogy Merkel pártja, a konzervatív CDU május elején jelezte: egy általános ösztönözőprogramot támogat, amely nem kivételez egyetlen iparággal sem.

A legnagyobb német szakszervezet, az IG Metall szintén negatív üzenetet fogalmazott meg, hiába képvisel több ezer autóipari munkást is. A Bund környezetvédő csoport feje, Olaf Bandt szerint a jövőben nem a környezetszennyező autókat kellene támogatni azzal, hogy olcsóbbá teszik az értékesítésüket, hanem például a kerékpáreladásokat.

Az autóipar barátai közül hiányoznak a szakértők is, akik szerint más a helyzet, mint 2009-ben, amikor a kereslet omlott össze. Most csak felfüggesztették vásárlásaikat a vevők a karanténok idejére, nem az a gond, hogy nincs pénzük autót venni, hanem az, hogy elhalasztották a vásárlásukat - mondta Gabriel Felbermayr, az IfW kutatóintézet elnöke.

Negatív imázs

Rossz fényt vet az autógyártókra, és ellenük irányuló kampányokat eredményezett, hogy idén ötmilliárd euró osztalékot szándékoznak szétosztani részvényeseik között annak ellenére, hogy 200 ezer alkalmazottjuk a kormány támogatását élvező bérkiegészítési programnak köszönheti állása megtartását.

A hazai ösztönzést megkérdőjelezi az is, hogy a német autógyártók termékeinek kétharmadát exportálják - ez is lényeges változás az egy évtizeddel ezelőtti helyzethez képest. Nem véletlen, hogy sok szakértő az európai szintű gazdaságösztönzés fontosságát hangsúlyozza. Emellett mivel a német autópiacon is nőtt az importált autók aránya, a roncsautóprogram nem kis részben az ő zsebükbe rakná a német adófizetők pénzét - mondja Felbermayr.

Nem hagyják magukat

A cégeknek annyiban igazuk van, hogy bár nekik kellő tartalékaik vannak a nehéz idők átvészelésére, a kisebb beszállítók nem képesek túlélni a termékeik iránti kereslet összeomlását. Ugyanakkor Monika Schnitzert, a német kormány gazdasági tanácsadó testületének tagját ez sem hatja meg. Szerinte talán éppen az a legnagyobb baj, hogy a gazdaság ennyire kiszolgáltatott az autóiparnak.

A legrosszabb hír az ágazatnak azonban minden bizonnyal az, hogy az ARD tévécsatorna felmérése szerint már a németek sem "dobnak hátast" legendás autógyártóiktól. A közvélemény-kutatásban a megkérdezettek 63 százaléka azt mondta, hogy ellenzi az autógyártók külön támogatását. Schnitzer szerint ennek ellenére végül kapni fognak valamit, a lobbierejük ugyanis páratlanul erős.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gondolkoggyunk, 2020.05.20 11:47

@V0LE: Olyan gyártók is jól eladják az autóikat, akik nem is költenek reklámra, csak alap tájékoztatásra. Azoknak a gyártóknak van szükségük sok reklámra, amelyek pofátlanul magas haszonkulccsal dolgoznak, ezért az autóik igen sokba kerülnek a műszaki értékükhöz képest. A jó ár/érték arányú autó eladja saját magát reklám nélkül. is.
Nézd meg pl a Suzukit, az autói 20 éven át szinte reklámköltség nélkül is óriási menyiségben eladták saját magukat, most azonban a cég megpróbál átcsusszanni egy felsőbb árkategóriába (az új alaptípusoknál 30-40 százalékos áremelés!), ezért most a gatyájukat is reklámra költhetik, mert kiküzdötték magukat az "okos vásárlók" ingerzónájából, egyenesen bele a profitmaximalizáló ravaszkodó gyártók óriási tolongásába, ahol rohadt kemény (és rohadt drága) reklám-küzdelem folyik azért, hogy "ne a másik gyártó autóját vedd, hanem az enyémet".
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Archer58, 2020.05.20 07:50

Baromság. A Budapest-Belgrád vasút építése kihúzza itthon a szarból az ágazatot. Annak is van kereke, motorja, ajtaja, meg a többi. Nem kell pánikolni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2020.05.20 02:42

"az autóipari lobbi, amikor a koronavírus-válságra tekintettel külön támogatást igyekezett kivasalni a berlini vezetésből"

Ezek ugyan azok a cegek akik evente sok milliard euro koltenek hirdetesekre, hogy valaki megvegye az elavult szarjaikat?
Nincs olyan reklamblokk amiben ne lenne autohirdetes. Az oriasplakatokrol nem is beszelve.
Tessek koltsegeket csokkenteni es olyan termeket arulni ami tenyleg kell az embereknek, akkor talan nem kene egy halom penzen gyozkodni oket hogy megvegyek. Emellett lehet csokkenteni a kinalatot. Mi a frasznak 100 kulonbozo modellt gyartani, hirdetni, raktarozni? Az irdatlan meretu autokereskedeseket is meg lehetne szuntetni. Szazaval allnak az uj autok minden egyes kereskedesben, telen-nyaron kint a szabadban.

Ha szart arulnak akkor huzzak le a rolot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.05.19 20:59

@vanrob: Háttemeg hunnan gyütté ide egy gazdasági portálra?
Béfújt a szél mint a spórákat? Nem való ez neked, menny vissza a Szabad Fődre!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

vanrob, 2020.05.19 20:16

@europeer: és hol néztél ki az ablakon? Kiskőrösön? Esetleg Kazincbarcikán?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html