Az Egyesült Államokban tömegek indulnak meg az fekete pénteknek nevezett időpont idején shoppingolni abban reményben, hogy hívogató akciókkal találkozhatnak a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetén. A fekete péntek azt az időszakot jelzi, amikor a kereskedők hagyományosan elérik a nullszaldót egész éves könyvelésükben - azaz feketével kezdhetik írni számaikat a veszteséget jelző piros helyett. A nevezetes nap a hálaadás (november harmadik csütörtökje) utáni hétre esik.

Az árakat naponta böngésző elemzők azonban úgy látják: rengeteg olyan dolog van, amelyet az következő hetekben vagy az év más időszakaiban olcsóbban meg lehet vásárolni, mint az év végi ünnepi szezon elején. A legelső szabály ezzel összefüggésben így szól: a kiskereskedőknek semmi okuk szezon elején diszkonttal kínálni a legdivatosabb karácsonyi játékokat. Abból indulnak ki, hogy mivel minden gyerek ugyanazt akarja, az a veszély fenyegeti a szülőket, hogy nem tudják megvenni a kívánatos játékot, mielőtt elfogyna a polcokról. Ezért hajlandók többet fizetni érte, csak hogy a kezükben - mármint lakásuk megfelelő dugi helyén - tudják.

Ne kapkodja el!

Ezenfelül azonban számos olyan áru van, amelyet később olcsóbban meg lehet venni. Meglepő módon az első mindjárt a téli ruha. Ezekből sok minden kapható leárazva már a szezon elején is, mivel a kereskedők tudják, hogy az emberek ilyenkor keresnek téli cuccokat, mégis érdemes várni a vásárlással. Közvetlenül az ünnepnapok előtt akár 50 százalékos leárazásokkal is találkozhat a vevő, igaz, a legjobb időszak a január-március, amikor az áruházak és a boltok kiárusítják a téli készleteiket.

Az ezermester férjeknek való szerszámok sokszor hevernek leárazva a boltok polcain a fekete péntek idején, ám vannak az évnek olyan időszakai, amikor sokkal többet lehet ezeken spórolni. Az erősebb márkák, mint a DeWalt és a Mikwaukee például a június közepére eső apák napja környékére tartogatják a vevőcsalogató árakat. Ezzel sok vásárló tisztában lehet: a statisztikai adatok szerint kétszer több szerszámot adnak el apák napján, mint a fekete pénteken.

Számos áruház igyekszik olcsó tábla számítógéppel elcsábítani a vásárlókat, ám ezek nem igazán jó vételek. Általában a leggyengébb képességekkel felruházott gépek kerülnek bele az akciókba, így a fogyasztó gyakran lassú jószágot vihet haza, ha ezek közül választ. A tapasztalatok azt mutatják, hogy szinte lehetetlen például igazán jó amazonos táblagépet "lőni" a szezon kezdetén.

Aludjon rá még egyet!

Aki ágyat, matracot, ágyneműt akar vásárolni, annak érdemes januárig várnia, ugyanis ez az évnek az az időszaka, amelyben a kereskedők megszabadulnának a téli divatnak megfelelő árujuktól. A luxusmárkák nem november végén szórják ki raktárkészletüket, bár előfordulhat egy-egy jó ajánlat. A kiskereskedők arra is számítanak, hogy sokan fogadnak vendégeket az ünnepek alatt, ezért könnyebben megnyílik a pénztárcájuk a friss ágynemű-garnitúrák előtt.

Tekintve a karácsonyi eszem-iszom kalóriabombázását, logikus lehet jó előre bevásárolni valamilyen házi kondigépet, ám a piackutatások szerint ezzel is érdemes várni egy-két hetet. Lehet néhány jó ajánlat ebben az árucsoportban is a szezon elején, de összességében a november a legrosszabb hónap a szobakerékpárok és társaik beszerzésére. A jobb gépek ára decemberben kezd hanyatlani. Tavaly év végén a sportcikkek 30 százalékát találta kiváló ajánlatnak a szaksajtó, míg novemberben csak 15 százalék volt ez az arány.

Nézzen még körül!

A karácsonyi szezont sokan - különösen a sportrajongók - kezdik egy új tévé megvásárlásával, ám hibát követnek el. A brutálisan olcsó készülékek ugyanis - ahogy azt a táblagépeknél is láttuk - nem a legjobbak közül valók. Ilyenkor az egész évben kínált modelleket árazzák le a gyártók. Az igazán ütős, új, márkás tévéket általában irreálisan magas áron kezdik árulni. Ezeket majd januárban lehet jobb áron megkapni, leginkább az év első hónapjában esedékes Las Vegas-i Consumer Electronics Show után.

Sok szálloda internetes oldala kínál kedvező szobaárakat a karácsonyi szezon elején, mert a hotelek igyekeznek feltölteni üres szobáikat, ám nem ez ez évnek az az időszaka, amikor legjobb ajánlatokat el lehet csípni. Tavaly a karácsony előtti első bevásárló-hétvégére eső lehetőségeknek csak 10 százaléka kapott kiváló minősítést az idegenforgalmi média szakújságíróitól. Ez nagyjából megfelel az év többi részén tapasztalhatónak. A kivételes hónap ezen a téren is január: a holtszezon a diszkontvadászok igazi terepe.

Luxuscikket csak az amatőr fogyasztók vesznek novemberben. Ezeket decemberben árazzák le a gyártók, amikor pánikba esnek, hogy nyakukon marad az árukészletük. Ugyanez a helyzet az ajándékkosarakkal: az élelmiszer romlandó, ezért ezeket is a karácsonyi előtti pánik értékesítés idején adják olcsóbban.