Megtalálhatták az eltűnt maláj gép darabjait

Megoldódhat a maláj állami légitársaság 13 napja eltűnt gépének rejtélye. Az ausztrál hatóságok ma azt közölték, hogy műholdas felvételek segítségével két tárgyat találtak az Indiai-óceánon, amelyek akár az eltűnt gép részei is lehetnek. A megerősítés céljából hajókat és repülőket küldtek a területre - írja a Portfolio.hu.
portfolio.hu, 2014. március 20. csütörtök, 08:30
Fotó: MTI/EPA

Tizenharmadik napja tart a keresés a Malaysian Airlines 370-es járata iránti kutatás, amibe már közel 30 ország beszállt. A legfrissebb hírek alapján lehetséges, hogy hamarosan megoldódik a rejtély, az ausztrál hatóságok ugyanis azt jelentették, hogy műholdas felvételek alapján olyan tárgyakat találtak az Indiai-óceánon, amelyek akár az eltűnt gép részei is lehetnek.

A kérdéses tárgyak 2500 kilométerre vannak Perth városának partjaitól délnyugatra, a nagyobb darab mérete 24 méter körüli lehet. Ma hajókat és repülőgépeket küld a területre Ausztrália, Új-Zéland és az Egyesült Államok, de az ausztrál tengerészeti biztonsági hatóság szerint nehéz lesz behatárolni a területet, vagyis korántsem biztos, hogy a kutatás végül eredményes lesz.

Mi történhetett?

A Malaysian Airlines Boeing 777-es repülőgépe március 8-án tűnt el, Kuala Lumpurból Pekingbe kellett volna repülnie. Nem sokkal felszállás után megszűnt a kapcsolat a repülőgéppel és azóta sem volt semmi információ az utasokról, de roncsokat sem találtak. A vizsgálatok eddig azt derítették ki, hogy ismeretlen okból a pilóták irányt változtattak és pont az ellenkező irányba, nyugat felé vették útjukat és miután megszűnt a kapcsolat a géppel, még órákon keresztül repülhetett. Ennek kapcsán pedig felmerült a gépeltérítés lehetősége is. A keresés végül az Indiai-óceánra korlátozódott, mivel ennél messzebbre nem juthatott a repülőgép az üzemanyag-tartalékaival.

Mik lehetnek a következmények?

A második világháború óta 83 repülőgép tűnt el a világban - derül ki az Aviation Safety Network adatai szerint. A lista azokat a gépeket tartalmazza, amelyek 14 főnél többet tudtak szállítani és amelyeknél nem találtak sem holttesteket, sem pedig repülőgép-roncsokat.>Az események kapcsán fókuszba került a cég nehéz pénzügyi helyzete is. Miközben a légitársaság biztonsági statisztikái kedvezőek voltak, addig ez nem mondható el a pénzügyi teljesítményről. A cég nehéz pénzügyi helyzetét a közvélemény akár összefüggésbe is hozhatná az esetleges balesettel, mondván, hogy spórolhatott a légitársaság a karbantartáson. De elemzők szerint hiába küszködött pénzügyi problémákkal a cég, ez nem befolyásolta a karbantartásokat. A Malaysian Airline mindig figyelt arra, hogy a karbantartási vizsgálatokat magas minőségen végezze.

A 2013-es évet 1,17 milliárd ringittes veszteséggel zárta a légitársaság a nettó eredmény szintjén (360 millió dollár), amivel az elemzői várakozásokhoz képest csalódást okozott. Csak kevés elemző vár 2014-re profitot, sőt, vannak akik szerint még 2015-ben is veszteséges lesz a légitársaság.

Az állami többségi tulajdonban lévő légitársaságnál régóta folynak a reorganizációs intézkedések, sorra váltják egymást a vezérigazgatók a vállalat élén, de még semmi jele a fordulatnak. 2002-ben a cég hiteleit egy külön vállalatba szervezték ki, de 10-12 évvel később ennek a lépésnek már nyoma sincs. Mostanra újra 10,36 milliárd ringitt hoszú távú hitelt halmozott fel a cég. Hibát hibára halmoz a vállalat, 2003-ban például egy olyan 25 évre szóló szerződést kötött egy catering-céggel, ami éves szinten 250 millió ringittbe kerül a társaságnak. 2006-2007 környékén már megcsillant a remény, amikor egy évet nyereséggel tudott zárni a légitársaság, ez a siker azonban nem volt túl hosszú életű.

A Malaysian Airline-t 2000-ben az állam mentette meg az összeomlástól, amikor 29 százaléknyi részesedést visszavásárolt Tajudin Ramli üzletembertől, részvényenként 8 ringittes árfolyamon. Ehhez képest a napokban már csak 0,2 ringitt közelében forogtak a papírok. Jelenleg a céget 69 százalékban tulajdonolja Malajzia állami befektetési alapja, a Khazanah National.

HOZZÁSZÓLÁSOK