Megvan, hol rontotta el Magyarország - Itt a lista

Régiós versenytársaink többségéhez hasonlóan romlott Magyarország versenyképessége az idén, méghozzá alapvetően a hitelhez jutási feltételek rosszabbodása miatt. Figyelemre méltó, hogy hazánk továbbra is a lista utolsó harmadában kullog a vállalatokra nehezedő adófizetési és -adminisztrációs terhek terén: helyezésünket az idén a válságadók rontották le.
NAPI, 2011. október 20. csütörtök, 11:08
Fotó: Napi.hu

Öt helyet visszacsúszva az 51. helyen végzett Magyarország a Világbank azon listáján, amely annak alapján rendezett sorba 183 államot, hogy hol a legjobb, legkönnyebb új vállalkozásba fogni, a céget működtetni. A Doing Business 2012. felmérésében a listavezető Szingapúr, majd Hongkong és Új-Zéland következik. Az Egyesült Államoké a 4. hely, és az első európai ország a listán az 5. helyen szereplő Dánia. Németország a világranglista 19. helyezettje. A lista sereghajtói a Kongói Köztársaság, a Közép-Afrikai Köztársaság és Csád.

A felmérésben azt vizsgálták, hogy a világ országai milyen intézkedéseket tettek tavaly és ez év elején egyebek közt az alapítás, az építési engedélyek, a hitelhez jutás, a befektetők védelme, az adóztatás, a szerződések érvényesítése vagy a csődeljárás terén, illetve milyen szabályozás van érvényben azért, hogy a vállalkozások életét megkönnyítsék.

Miért romlott Magyarország helyezése?

Hazánk rangsorban elfoglalt helye a régiós versenytársakkal együtt romlott. Ez alól Csehország és Lettország kivételt jelent: előbbi a 2011-es 70. helyről a 64.-re, utóbbi a 31-ről a 21.-re jött fel. A volt szocialista országok közül így Lettország, Észtország (24), Litvánia (27), Szlovénia (37), Kazahsztán (47) és Szlovákia (51) is megelőzi hazánkat, viszont Lengyelország (62) és a már említett Csehország mögöttünk áll a listán.

Amint az az alábbi táblázatból is kiderül, a magyar helyezést főként a hitelhez jutás terén bekövetkezett romlás vetette vissza. Ebben a rangsorban 11 helyet rontva a 47.-re estünk vissza. Ez persze nem is csoda, a banki hitelezés befagyása mindennapos tapasztalat. Igaz, itt alapvetően nem erről, hanem a hitelinformációs rendszer kiterjedtségéről, a hitelbiztosítéki- és csőd-jogszabályokról, vagyis arról van szó, hogy az intézmények, szabályozók mennyiben teszik könnyűvé a hitelhez jutást.

Hitelhez jutás

Forrás: Világbank

Nem kizárt, hogy a vállalkozások indítása terén jövőre romolni fog Magyarország helyezése, hiszen várhatóan megszűnik az egyórás cégbejegyzési lehetőség.

Magyarország részletes értékelése
20122011Helyezés vált.
Vállalkozás indítása3937-2
Építési engedélyek beszerzése5556+1
Elektromos áram bevezetése103100-3
Ingatlan bejegyzése4342-1
Hitelhez jutás4837-11
Befektetők védelme122120-2
Adófizetés117113-4
Határokon átnyúló kereskedelem7477+3
Szerződések érvényesítése1920+1
Fizetésképtelenség megoldása6666-
Forrás: Világbank

 

Ahol a sereghajtók között kullogunk

Magyarország általános helyezéséhez képest sokkal rosszabbul áll a befektetők védelme és az adófizetés terén: itt a vizsgált államok legrosszabbul teljesítő bő egyharmadában van, ráadásul az adózás terén még kissé hátrált is. Utóbbi alapvetően a válságadók, más megfogalmazásban a szektor-különadók bevezetésének következménye.

A befektetők védelme alapvetően a kisebbségi tulajdonosok érdekeinek védelmét, a cégvezetés felelős működését, felelősségre vonhatóságát takarja. A jelentés megállapítja, hogy e téren az elmúlt években nem születtek érdemi intézkedések - két hellyel a 122.-re léptünk vissza

Az adófizetési ranglista azt tükrözi, hogy egy közepes méretű cégnek mennyivel kell hozzájárulnia a közöshöz (beleértve minden kötelező, nem adónak hívott befizetést is), és azt, hogy ez mekkora adminisztrációs terhet jelent.

A modellszámítás szerint egy cégnek évente 13 adófizetési kötelezettségnek kell megfelelnie, a bevallásra, adminisztrációra 277 munkaórát fordít. A profit-arányosan befizetett összes adó és járulék 52,4 százalék, ami meglehetősen magas, ám 2010 óta csökkenést mutat. Ugyanakkor így is bőven meghaladja a legfejlettebb OECD-országok 43 százalék alatti átlagát.
sokkal jobban állunk a vállalkozások indítása, szerződések érvényesítése és a határokon átnyúló kereskedelem terén, viszont a hitelhez jutás, a befektetővédelem, a fizetésképtelenség megoldása témájában fordított a helyzet.

A számítások szerint 14,8 százalékra rúgó nyereségadó még alacsonyabb, mint a 15,4 százalékos OECD-átlag, ám a képet nagyban rontja, hogy a munkára rakódó közterhek meghaladják a 34 százalékot, a fejlett régiók 24 százalékos átlagával szemben.

A 13 adófizetési alkalom megfelel a fejlett OECD-országok átlagának, és bő triplája a globálisan legjobban teljesítő Norvégia évi 4 alkalmának.

Az adminisztrációra fordított idő viszont bár csökkent az elmúlt években - 2007-ben még 350 órához volt közelebb ez az adat -, jócskán meghaladja a fejlett OECD-államok 186 órás átlagát, nem beszélve a toplista-vezető Luxemburg 59 órás teljesítményéről.

Adózási lista

Forrás: Világbank

Így állunk Szlovákiához és Romániához képest

Bár Románia és Szlovákia helyezése is romlott, érdemes részletesen megvizsgálni, hozzájuk képest hol van előnyben és hátrányban Magyarország.

A tavalyi 65-ről a 72-re visszaeső Romániában a vállalkozás indítása és a határokon átnyúló kereskedelem értékelése romlott jelentősen. E két paramétert vizsgálva az elsőben jobban, az utóbbiban hasonlóan állunk. Szintén jobb Magyarország helyezése a fizetésképtelenség megoldását, a szerződések érvényesítését és az adófizetést vizsgálva, miközben a befektetők védelme Romániában látszik hatásosabbnak. Itt délkeleti szomszédunk a ranglista 46. helyén áll, szemben Magyarország 122. helyével.

Szlovákia 5 helyet rontott, így az 51.-en áll.  Északi szomszédunkkal összehasonlítva nálunk jóval könnyebb a vállalkozás indítása, a határokon átnyúló kereskedelem intézése és a szerződések végrehajtásának kikényszerítése, miközben az ingatlanbejegyzés és a hitelhez jutás terén hátrányban vagyunk.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK