Angela Merkel német kancellár kizárja azt a lehetőséget, hogy olyan alku szülessen a Brexit-tárgyalásokon, amelyben a német autóipar brit exportját mintegy elcserélnék a brit bankok szabad európai kereskedési jogának fenntartásáért - írta a Bloomberg.

Merkel nem nyilvánosan beszélt erről, hanem egy zárt körű tanácskozáson, amelyen parlamenti képviselők vettek részt. A kancellár biztos benne, hogy egyes iparágak megpróbálnak majd nyomást gyakorolni annak érdekében, hogy az EU és a londoni kormány egyenként kössön alkukat az egyes ágazat státusáról a Brexitet követően.

Nagy lesz a nyomás

Különösen erős lesz a nyomás a brit bankok részéről, amelyek elveszthetik azt a jogukat, hogy szabadon kereskedjenek az unió egész területén. Cserébe azt ajánlhatják a berlini kormánynak, hogy Nagy-Britannia biztosítja az európai kontinensen készült autók - nem mellesleg a német márkák - vámmentes importját a szigetországba.

A kiszivárogtatott hír azonban azt mutatja, hogy a berlini vezetés kizárólag egy csomagban hajlandó tárgyalni a jövőbeni brit-EU kapcsolatról.

Ez egyben azt is jelenti, hogy ha London úgy gondolja, hogy Nagy-Britanniának az egységes piac részének kellene maradnia, akkor el kell fogadnia az áruk, a tőke és az emberek szabad áramlásának elvét, illetve az Európai Bíróság joghatóságát az uniós kereskedelemben felmerülő viták eldöntésében. Az utóbbi kettőt kizártnak tartja a brit kormány.

Sok-sok autó utazik

Nagy-Britanniában 1,59 millió személyautó készült 2015-ben (Toyoták, Minik, Jaguarok és mások), míg Németországban a helyi tulajdonban lévő márkák (VW, Porsche, Mercedes, BMW) 5,56 milliót gyártottak. Idén várhatóan 2,4 millió német autót adnak el a szigetországban, ami nyolc százalékkal elmarad a tavalyitól. A visszaesés oka a font gyengülésére visszavezethető áremelkedés.