Mi lesz a jövő olaja? Itt a tipp

Gáz vagy zöldenergia? A nagy olajcégek azt próbálják kitalálni, mi lesz a jövő olaja, azaz olyan alapvető energiaforrása, amely a fekete arányhoz hasonló mesés bevételekkel kecsegtetheti őket. Megtették az első lépéseket a jövő energiapiacának megszerzése felé.
Napi.hu, 2016. július 28. csütörtök, 19:11
Fotó: Napi.hu

Az ausztráliai Curtis Islandon megforduló látogató a saját szemével láthatja, ahogy a Big Oil átformálódik Big Gasszé - kezdi az energiapiac jövőjét fürkésző cikkét a Bloomberg. Szemügyre veheti a Shell 667 hektáron elterülő folyékonygáz-előállító (lng) termináljának bonyolult rendszereit.

Több mint 2500 kútból érkezik ide a gáz mérföldeket megtéve csővezetékeken át, hogy lefagyasszák. Ezt követően tíz emelet magas tárolókba kerül, ahol békésen kivárhatja, a míg az ezekhez hasonlóan masszív hajók tartályaiba áttöltik.

A túlélés a tét

Ma már több gázvállalat van, mint olajcég, ha ki kell találnunk, mi lesz a jövő, akkor leginkább az ilyen helyekbe helyezzük a bizalmunkat és pénzünket - derül ki a cég vezérigazgatója, Ben van Beurden szavaiból. Az ilyen projektek talán választ adnak a nagy olajvállalatok előtt álló kihívásra: hogyan éljék túl az energiatermelés és -fogyasztás gyors átalakulásának korszakát.

A Shell jókora tétet tett a földgázra, amikor 54 milliárd dollárért (a magyar GDP közel fele) februárban felvásárolta a BG Groupot. Ezzel a Curtis Islandon és más helyeken lévő nagy lng-létesítmények kerültek a kezébe, emellett az USA-tól Kazahsztánig sok gázmezőt is megszerzett. Részesedése a világ lng-piacán 20 százalékra ugrott, ami kétszerese legnagyobb versenytársa, az ExxonMobil súlyának.

Változás van

A vállalat komolyan veszi a kormányok és a cégek elhatározását az üvegház hatású gázok kibocsátásának csökkentésére. A gáztüzelésű villamoserőművek jóval kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a széntüzelésűek. Emellett olcsóbb az építésük vagy a régi létesítmények átállítása az új energiahordozóra, továbbá az időjárástól független működésükkel jól kiegészíthetik a szél- és napelemfarmokat.

A Shell azon is dolgozik, hogy kiépüljön a gázüzemű járművek, főként az ilyen hajók és teherautók piaca, mivel ezek esetén az elektromos meghajtás erősen a jövő zenéje. Ha a cég számításai bejönnek, akkor a gáz nem csupán áthidaló megoldás lesz az olaj-, illetve a zöldalapú energiatermelés között, hanem hosszú távon része marad a gazdaság energiaellátásnak.

Macskaköves út

Az ehhez vezető út azonban nem lesz sima. Az olcsó szén továbbra is versenyez az lng-vel, míg a hosszabb távú kihívó a zöldenergia, amely a korábban előre jelzettnél sokkal gyorsabban terjed. A befektetők a világon kétszer több pénzt invesztálnak a megújuló energiaforrásokba, mint a fosszilis energiahordozókba.

Eközben legnagyobb hátrányuk (nem fúj a szél, nem süt a nap) egyre kevésbé fogja vissza terjedésüket, ugyanis az akkumulátortechnológia is gyorsan fejlődik: egyre olcsóbban egyre nagyobb kapacitású áramtároló egységeket kínál. A Shell a hetvenes évek óta próbálja előre jelezni a világ energiapiacának változását - ennek jegyében idén létrehozta zöldenergia-divízióját.

Költségcsökkentés

A vállalat vezetésének persze rövid távon is bizonyítania kell a befektetőknek, például azt, hogy a BG megérte az árát. Igyekeznek leszorítani az lng-előállítás költségét, például azzal, hogy engednek a termelés folyamatosságának megbízhatóságából, ami lehetővé teszi, hogy egyszerűbb technikai rendszereket használjanak.

E munka másik frontja, hogy meg kell találni azokat a fogyasztókat, amelyek átvehetik a vártnál kisebb lng-keresletet mutató Kína helyét. Ennek szellemében tavaly adták át Jordánia első lng-terminálját. És persze ha kell, akkor halogatják a költséges beruházásokat - így tettek például a Kanada nyugati partjára tervezett exportterminállal.

Nem így gondolták
A Shell csütörtökön megjelent gyorsjelentése egyelőre még nem a sikerekről szólt. A negyedéves profit 72 százalékkal zuhant, részben a továbbra is alacsony olajárak, részben a BG-felvásárlás miatt, amihez kapcsolódóan 250 millió dollár átszervezési költséget számoltak el. A nettó profit 1,1 milliárd dollárral maradt el az elemzők várakozásától.

A vállalat részvényei 2,7 százalékkal csökkentek szemben az olaj- és gázipari cégek papírjainak mozgását jelző SXEP index 0,7 százalékos lemorzsolódásával. A gyenge negyedéves eredmény ellenére a Shell az egyik legkedveltebb tőkebefektetési célpont, amelyet zsíros osztalékai miatt is kedvelnek a tőzsdézők.

HOZZÁSZÓLÁSOK