Mindenkit megelőznek a románok - nagyot kaszálhatnak

A világon elsőként lép piacra egy román vállalat olyan szkennerrel, amely akár egy érme nagyságú robbanó szerkezetet is képes megtalálni egy repülőgép külső átvizsgálásával. A technológia jobb eredményt ígér, mint amikor kutatócsapat kutatja át a gépeket bombát keresve.
Napi.hu, 2016. május 31. kedd, 16:32
Fotó: Reuters

Különleges találmányról beszélt a bne IntelliNews régiós hírportál újságírójának Mircea Tudor, egy kis romániai vállalat, a kamionok és konténerek átvizsgálására szolgáló átvilágító gépeket gyártó MB Telecom vezetője. Olyan szkennert fejlesztettek ki, amellyel egy egész repülőgépet egyetlen "sugarazással" át lehet vizsgálni.

Ha ma bombariadó van egy repülőgépen, ami hetente előfordul, akkor a gépet leszállítják a legközelebbi repülőtéren, az utasokat kiparancsolják, majd riasztják a kutatócsapatot - magyarázta Tudor. Az ilyen csapatokban bombakeresésre kiképzett szakemberek dolgoznak, akik alaposan átkutatják a repülőgépet.

Hét éve fejlesztik

Ez azonban órákba telik és nem ígér 100 százalékos eredményt. Egy húszdekás robbanó szerkezet is képes kiütni egy repülőgépet, ha a szárnynál vagy a farokrészen robban. És a legjobb kutatók szeme is átfuthat egy ilyen kis bombán.

Az 1994-ben alapított MB Telecom története a szkennerek fejlesztéséről szól. A repülőgépek külső "radarozására" képes berendezésüket 2009-ben kezdték fejleszteni. Négy évbe telt, mire eljutottak a prototípusig és csupán néhány hónapja működik az első berendezésük egy nagy nemzetközi repülőtéren, nevezetesen a bukaresti Henri Coanda Airporton.

Gyors vizsgálat

A szkenner a hagyományos Röntgen-gépek elvén működik. A fejlesztők szerint egy érme nagyságú vagy még annál is kisebb robbanó szerkezetet is képes kimutatni a bombákra jellemző szervesanyag-tartalma alapján. Ezek narancs színnel jelennek meg a kijelzőjén. A szkennert darura rögzítették, hogy több sugarával képes legyen átfogni egy egész repülőgépet, amelyet egy automatikus rendszer húz el előtte.

Egy közepes gép átfésülése hat-nyolc percig tart. A legnagyobbak esetén 15 percre lehet szükség, és a szkennerünk 100 százalékos eredményt produkál - lelkendezik a cégvezető. A kutatócsoportok öt órán át is dolgoznak, és munkájukból nem zárhatók ki az emberi hibák. Emellett vészhelyzet esetén időbe telik a riasztásuk.

Óriási biznisz

Az 58 éves Tudor a technológia rajongója. Úgy gondolja, hogy repülőgépszkennerük óriási piacra számíthat, hiszen a világ minden repülőterén keresik a biztonságot erősítő, gyorsan működő megoldásokat. Egyelőre csak az USA-ban fejlesztenek hasonló rendszert, de az nem boldogul el egy egész repülőgéppel.

Az MB Telecom Romániában jelenleg évi 12 szkenner gyártására képes, de új svájci üzemükben ezt fel tudják tornászni 80-ra. Egy-egy berendezés a kiegészítő rendszerektől függően 3-6 millió euróba kerül. A cég 130 embernek, főként mérnököknek ad munkát, éves árbevétele 10 millió euró.

Fényes jövő

Dolgoznak a szkenner továbbfejlesztésén, mert az akarják, hogy rendszerük az északi repülőterek mínusz 25 fokos hidegében és a déliek plusz 50 fokos forróságában is megbízhatóan működjön. Tudor a Ford legendás T modelljéhez hasonlítja találmányukat, arra utalva, hogy akárcsak az autók, repülőgépszkennerük is óriási fejlődés előtt áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK