Most nagyot bukhatnak az autósok a tankolásnál

Bár a magyar és a környező országok üzemanyagárai között nem szokott nagy szakadék tátongani, most érdemes odafigyelni az utazásánál, mert több mint 10 százalékos különbségek is lehetnek. Az Olaszországba autózók különösen legyenek résen.
Szász Péter, 2017. június 12. hétfő, 14:24

Kevés kivételtől eltekintve érdemes még Magyarországra időzíteni a tankolást, ha külföldre utazik valaki, ugyanis a legtöbb környező országban drágább az üzemanyag, mint itthon.

Olcsóbb lett a benzin

A benzin ára az Európai Unióban a 6. legalacsonyabb volt egy héttel korábban - derül ki az Európai Bizottság adataiból. A környező országok között - az örök utolsó Ukrajnán túl - most a Romániába utazóknak érdemes inkább a határon túl tankolni, mert ott 317 forintba került a benzin, szemben az itthoni 351-gyel. A különbség 50 liter esetében 1700 forint.

Ausztria felé nincs nagy jelentősége, hogy hol tankol az ember, mert 5 forintos különbséggel találkozhatnak az autósok, Szlovákia, Szlovénia és Horvátország  irányába azonban 33-40 forint a differencia literenként, amely 1600-2000 forintot jelent egy 50 literes vásárlásnál.

Szerbiában a Globalpetrolprices adatai szerint 367 forintba került egy liter benzin.

Aki autóval megy Olaszországba az nagyon tervezze meg a tankolását, mert az egyik legmagasabb kútárakkal lehet találkozni most ott Európában. A benzin átlagára 467 forint volt múlt héten, amely 116 forintos differencia a hazai, 110 forintos az osztrák és 83 forintos a szlovén kútárakhoz képest. Ez még utóbbi esetben is több mint 4000 forintot jelent, ha valaki még időben tankol. Olaszországban a benzin adótartalma 83 százalékkal magasabb, mint a magyar.

Így áll a gázolaj

A gázolaj esetében Magyarország helyezése már nem olyan előkelő, "csak" a 11. legalacsonyabb uniós összevetésben. Egy héttel korábban 346 forintba kerül egy liter, amelynél a román 309 forint 37-tel kevesebb. Ausztriában 15, Szlovákiában pedig 7 forinttal alacsonyabbak az árak.

Üzemanyagárak az Európai Unióban (forint/liter)
OrszágBenzinGázolaj
Bulgária317310
Románia317309
Lengyelország327312
Litvánia345314
Lettország351315
Magyarország351346
Csehország354344
Luxemburg355299
Ausztria357330
Észtország362350
Ciprus369364
Spanyolország371332
Szlovénia384349
Szlovákia389339
Horvátország391360
Málta402363
Belgium407389
Egyesült Királyság408416
Franciaország420372
Írország421387
Németország423353
Svédország443425
Portugália446374
Finnország449390
Dánia460380
Görögország462386
Olaszország467421
Hollandia473363
Forrás: Európai Bizottság

Szlovéniában már kicsivel drágább a dízel, 4 forinttal Horvátországban viszont 15-tel, amely miatt ha nem nagy kitérő, szintén érdemes még itthon tankolni. A szerb kútárak 380 forint körül alakulnak (Globalpetrolprices)

Az olasz dízelár 421 forint volt egy hete, amely ugyancsak az a szint, amely miatt érdemes kerülni az olasz kutakat.

Az Európia Bizottság által közölt árak nemzeti átlagok. A határ menti kutak és az autópályák egységeinek árai között nem csak itthon, de külföldön is jelentős eltérések lehetnek, amelyet érdemes figyelembe venni.

Mi lesz a jövedéki adóval?

A magyarországi üzemanyagok viszonylag kedvező árát azt is eredményezi, hogy jelenleg a jövedéki adó - a magyar szabályozás szerinti - alacsonyabb szinten mozog. A kormány tavaly döntött úgy, hogy negyedévente felülvizsgálja az üzemanyagok jövedéki adójának szintjét és aszerint emeli vagy csökkenti, hogy az előző negyedévben a Brent olaj ára hordónként 50 dollár felett vagy alatt alakul-e. Tavaly a negyedik negyedévben és idén az elsőben, magasabb volt, áprilistól viszont alacsonyabb.

Ez azt jelenti, hogy a benzin esetében literenként 120 forint, a gázolajnál 110,35 az adó szintje, míg az azt megelőző fél évben 125 és 120,35 volt a szint. Erre még rájött a 27 százalékos áfa is.

Az Investing adatai szerint a Brent átlagára április 1. óta 51,9 dollár volt, azonban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ettől kicsit eltérő módszertannal számol, amely miatt nem lehet biztosra mondani, hogy marad-e a jelenlegi szint vagy megint emelkedik.

Így számol a NAV
A január 1-jétől, április 1-jétől, július 1-jétől, illetve október 1-jétől érvényes adómértékek megállapítása a Platts Crude Oil Marketwire - tárgynegyedévet megelőző negyedév első hónapjának első napja és utolsó hónapjának 15. napja közötti időszakra vonatkozó - Brent napi jegyzései Mid értékeinek és a tárgynegyedévet megelőző negyedév első hónapjának első napja és utolsó hónapjának 15. napja közötti időszak egyes napjaitól számított mindenkori harmadik havi szállítású Brent napi jegyzések Mid értékeinek számtani átlaga alapján történik.

Az emelést lehetett érezni a jövedékiadó-bevételeken. Már tavaly szeptemberben, az emelés előtt is több mint 17 százalékkal nőtt a bevétel az "betárazás" miatt az egy évvel korábbihoz képest. 2016 utolsó negyedévében 7,7, majd idén az első három hónapban 13,6 százalékkal folyt be több az államkasszába. Erre még rájön az áfa is.

A növekedés természetesen az emelkedő fogyasztás következménye is, míg a visszaigénylések (fuvarozók, agrárium) is hathatnak az egyes hónapok adataira.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2017.06.12 22:14

@troll: "a jövedelmekhez képest kelet európában brutálisan drága az üzemanyag"

Igazad van!

És miért van ez így? Mert a kelet-európai országok belépésükkel elfogadták az EU magas jövedékiadó-kulcsait!

Egyébként meggyőződézem, hogy az EU-ban brutálisan túladóztatott üzemanyag a fogyasztás és ezáltal a gazdasági növekedés kerékkötője. Amerikában ezt okosabban csinálják, nem büntetik kőkemény adókkal az autózást, a közöségi közlekedést és a szállítást.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2017.06.12 22:02

a jövedelmekhez képest kelet európában brutálisan drága az üzemanyag.

a harmadik világ nagy részén ugyan hasonlóak a jövedelmek, mint nálunk , sőt pár országban , pl indiában,pakisztánban vagy a szubszaharai afrikában még alacsonyabbak is a keresetek a magyarnál, de az üzemanyag ára is mindössze 10-30% a a magyarnak.

ezért kevés ország van, ahol olyan keveset tankolhatnak az átlagkeresetből ,mint magyarországon.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

feketeluk, 2017.06.12 20:44

Ezek azért nem akkora különbségek, hogy "nagyot bukásnak" lehetne nevezni.
Először is, ennél sokkal több van az autós "lábában". Én akár 1:2 fogyasztáskülönbséget is tudok elérni, ugyanazzal az autóval, csak vezetési stílust váltva. Ha valaki annyira fillérbaszó, ne nyomogassa a gázpedált.
Az autózás költségeinek csak egy (nem is nagy) része az üzemanyag. Az amortizáció, biztosítás, szerviz, gumi, olaj, autópályadíjak a többség. 100Ft/km teljes költség simán kijön. Ehhez képest a 10% üzemanyagköltség változás nem olyan sok.
Az üzemanyag minőségén is sok múlik. Egyik szélső eset a 20 évvel ezelőtti szőkítési botrány, amiben sok autó ment tönkre. A másik, hogy pl. az én autóm használati utasításában az adatokat ROZ100-s benzinre adják meg, igaz, a motor alkalmazkodik a 92-eshez is, de nyilván rosszabb paraméterekkel, nagyobb fogyasztással.
Érdemes prémium, szegény kéntartalmú benzint tankolni, mert megnöveli a motor (pl. katalizátorok, NOx katalizátor, olaj(!), stb. ) élettartamát.Ki nézi azt, hogy a tankolt benzin milyen kéntartalmú? Aztán ott vannak az egyéb adalékok. Olcsó benzint tankolnak, aztán csodálkoznak, hogy a közvetlen befecskenedézésű motor 100-150ekm után kokszosodik.
Ja, és tapasztalatom szerint a "nyugati" kutaknál tankolt benzin jobb minőségű.

Egyszóval nem ilyen egyszerű a képlet!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2017.06.12 18:54

A "volt nyugati országok" üzemanyag-áraitól valójában nem igazán kéne oly nagy mértékben beájulni, miután az sajnálatos, de egy eléggé köztudott dolog -
itt náluk (s a "volt keleti blokk országaiban") általában az fentebb felemlített kissé "alacsonyabb avagy túl magas" üzemanyag- kútárakhoz mérten - általában 5x több az átlagjövedelmük!
Tehát - relatíve kissé átszámolva az ártémát - nálunk még minden esetben és MINDIG DRÁGÁBB!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html