A Szabad Szakszervezet "Augusztus 80" levélben figyelmeztette Mateusz Morawieki lengyel kormányfőt, hogy az Opel és a Fiat a következő években megszüntetheti lengyelországi autógyártását - írta a Gazeta.pl. Az érdekvédők találkozót is kértek a miniszterelnöktől.

A levélben a szakszervezeti tisztviselők beszámoltak a gliwicei, tychyi és a Bielsko Biala-i Opel- és Fiat-gyáraknál uralkodó rossz körülményekről. Úgy látják, hogy a munkaadók egyre nehezebbé teszik az ott dolgozók munkakörülményeit.

Protekcionista tulajdonos?

Az Opel esetében a helyzetnek egy évvel ezelőtt már változnia kellett volna, miután a francia PSA konszern megvásárolta a német autógyártót. Az érdekvédők azonban úgy látják, hogy az Opel Manufacturing Poland az új tulajdonos protekcionista politikájának áldozata lett: a Gliwicében lévő gyárban eltörölték a változásokkal kapcsolatos terveket, csökkentik a termelést és embereket küldenek el.

Emellett a lengyel dolgozók egy részét Németországba küldik ki, ahol dömpingszerűen kell dolgozniuk. Kinti elhelyezésük a legfinomabban szólva is sok kívánnivalót hagy maga után - írják a levélben. Egyben arra is panaszkodnak, hogy az Opel nem tervezi új modell gyártását Lengyelországban és nem számolt be további terveiről. Összességében a vállalat lengyelországi lehetőségeit csak fele részben használja ki.

Elment a Panda, nem jött más

Hasonló a helyzet a Fiatnál Tychyben és Bielsko Bialában. A szakszervezeti levél szerint amióta Olaszországba vitték Lengyelországból a Panda miniautó gyártását a termelés folyamatosan szűkül, és az ígéretek ellenére nincs új modellje a cégnek a gyár számára. A szakszervezet attól tart, hogy rövidesen mind az Opel, mind a Fiat gyárát megszüntetik vagy legjobb esetben jelentéktelen összeszerelő műhellyé alakítják.

Államosítani kellene

Ezért fordultak a kormányfőhöz és természetesen javaslatuk is van a tennivalóra vonatkozóan. Szerintük munkahelyek tízezreit kellene megmenteni, aminek egyetlen módja van: az államosítás. A gyárakban lenne lehetőség az elektromos járművek gyártására, ami illeszkedne azokhoz a tervekhez, amelyek szerint 2025-ben már egymillió elektromos autónak kellene közlekednie Lengyelországban.

Válaszok

Az Opela a Dziennik című lapban válaszolt a felvetésekre. A cég verziójában a Németországba delegált lengyel munkavállalók az uniós feltételeknek megfelelően dolgozhatnak. Azért csoportosították át őket, mert Lengyelországban munkaerő-felesleg keletkezett, de nem akarták elbocsátani az embereket. Fizetésük megfelelő, de a cég elismeri, hogy januárban voltak önkéntes távozók a vállalattól.

A Fiat képviselői nem közvetlenül a szakszervezet felvetéseire válaszoltak, de emlékeztetnek arra, hogy Bielsko Bialában még az idén megkezdődik a FireFly motorok gyártása és a céghez tartozó Magneti Marelli a közeli években körülbelül 360 millió zloty (több mint 110 milliárd forint, a 4-es metró költségének negyede) akar befektetni Sosnowiecben és Bielsko Bialában.

A fotó forrása: Ronny Hartmann/AFP