Nagy pofont kaphat a régió a nyugati autógyártóktól

Az egyik lengyel autóipari szakszervezet arra figyelmezteti Lengyelország vezetését, hogy az Opel és a Fiat is leállíthatja vagy jelentéktelenné teheti autógyártását az országban. A vállalatok felemás cáfolatokkal válaszoltak.
Barabás Júlia, 2018. március 6. kedd, 12:45
Fotó: AFP

A Szabad Szakszervezet "Augusztus 80" levélben figyelmeztette Mateusz Morawieki lengyel kormányfőt, hogy az Opel és a Fiat a következő években megszüntetheti lengyelországi autógyártását - írta a Gazeta.pl. Az érdekvédők találkozót is kértek a miniszterelnöktől.

A levélben a szakszervezeti tisztviselők beszámoltak a gliwicei, tychyi és a Bielsko Biala-i Opel- és Fiat-gyáraknál uralkodó rossz körülményekről. Úgy látják, hogy a munkaadók egyre nehezebbé teszik az ott dolgozók munkakörülményeit.

Protekcionista tulajdonos?

Az Opel esetében a helyzetnek egy évvel ezelőtt már változnia kellett volna, miután a francia PSA konszern megvásárolta a német autógyártót. Az érdekvédők azonban úgy látják, hogy az Opel Manufacturing Poland az új tulajdonos protekcionista politikájának áldozata lett: a Gliwicében lévő gyárban eltörölték a változásokkal kapcsolatos terveket, csökkentik a termelést és embereket küldenek el.

Emellett a lengyel dolgozók egy részét Németországba küldik ki, ahol dömpingszerűen kell dolgozniuk. Kinti elhelyezésük a legfinomabban szólva is sok kívánnivalót hagy maga után - írják a levélben. Egyben arra is panaszkodnak, hogy az Opel nem tervezi új modell gyártását Lengyelországban és nem számolt be további terveiről. Összességében a vállalat lengyelországi lehetőségeit csak fele részben használja ki.

Elment a Panda, nem jött más

Hasonló a helyzet a Fiatnál Tychyben és Bielsko Bialában. A szakszervezeti levél szerint amióta Olaszországba vitték Lengyelországból a Panda miniautó gyártását a termelés folyamatosan szűkül, és az ígéretek ellenére nincs új modellje a cégnek a gyár számára. A szakszervezet attól tart, hogy rövidesen mind az Opel, mind a Fiat gyárát megszüntetik vagy legjobb esetben jelentéktelen összeszerelő műhellyé alakítják.

Államosítani kellene

Ezért fordultak a kormányfőhöz és természetesen javaslatuk is van a tennivalóra vonatkozóan. Szerintük munkahelyek tízezreit kellene megmenteni, aminek egyetlen módja van: az államosítás. A gyárakban lenne lehetőség az elektromos járművek gyártására, ami illeszkedne azokhoz a tervekhez, amelyek szerint 2025-ben már egymillió elektromos autónak kellene közlekednie Lengyelországban.

Válaszok

Az Opela a Dziennik című lapban válaszolt a felvetésekre. A cég verziójában a Németországba delegált lengyel munkavállalók az uniós feltételeknek megfelelően dolgozhatnak. Azért csoportosították át őket, mert Lengyelországban munkaerő-felesleg keletkezett, de nem akarták elbocsátani az embereket. Fizetésük megfelelő, de a cég elismeri, hogy januárban voltak önkéntes távozók a vállalattól.

A Fiat képviselői nem közvetlenül a szakszervezet felvetéseire válaszoltak, de emlékeztetnek arra, hogy Bielsko Bialában még az idén megkezdődik a FireFly motorok gyártása és a céghez tartozó Magneti Marelli a közeli években körülbelül 360 millió zloty (több mint 110 milliárd forint, a 4-es metró költségének negyede) akar befektetni Sosnowiecben és Bielsko Bialában.

A fotó forrása: Ronny Hartmann/AFP

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

terabit, 2018.03.08 21:00

@atombandi: functional safety, mindenre kiterjed, és biztonsági besorolásokat és vele követelményeket definiál minden részegység mindenféle felhasználási lehetőségére, ami meglehetősen megdrágítja a fejlesztést, mind hardver mind szoftver oldalról. Szóval nem úgy működik a dolog itt egy villanymotor és beledobjuk mondjuk egy benzinmotor helyett. Ezer millió vizsgálatnak kel megelőznie nem csak ezt, de egy sima ecu szoftverfrissítést is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.03.07 09:46

@terabit:
nem neztem meg, de vagy egy szabvany leiras, vagy egy folyamat leiras. egy robbanomotort 0-rol megcsinalni ugy, hogy az emisszios eloirasoknak is megfeleljen meg a legnagyobb autogyaraknak sem egyszeru. ezert szoktak konzorciumban kifejleszteni. ezzel ellentetben egy villanymotort mar egy egyetemista gyerek osszerak...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2018.03.06 20:33

@atombandi:
"a villanymotor is pofonegyszeru olcso dolog, kell egy kasztni hozza es mehet is a gyartas. "
Aham, pont ma hallgattam végig egy előadást a ISO26262-ről, amit ugyan nem kötelező betartani, de egy olyan probléma esetén ahol bíróságra kerül az ügy és nincs, az elég nagy szopóroller lehet a fejlesztőnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2018.03.06 20:22

@atombandi: nagyszerű ötlet, de ki a bánatnak kell elektromos autó?

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.03.06 15:28

egyebkent ez nem hulyeseg. marmint az elektromos autok gyartasa. az autogyartok egyetlen aduja az volt, hogy a motorfejlesztes evtizedes befektetest kivan es rohadt nagy darabszam utani a megterulese. ellenben a villanyautoknal ugyanazokat az alkatreszeket kell beepiteni, a villanymotor is pofonegyszeru olcso dolog, kell egy kasztni hozza es mehet is a gyartas. adott esetben meg licencet is lehet venni mondjuk a fiattol, es akkor a gyartosort sem kell teljesen szetszedni. leontve egy kis nemzeti mazzal, siman lehetne versenykepes autokat tomegevel gyartani...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html