Nem lehet betiltani a jobbkormányos autókat

Sem Lengyelország, sem Litvánia nem tilthatja be gépjárművek forgalomba helyezését csak azért, mert azokban a jobb oldalon van a kormány, ez ellentétes az uniós joggal - mondta ki csütörtöki ítéletében a luxembourgi Európai Bíróság.
MTI, 2014. március 20. csütörtök, 12:24

Varsó és Vilnius a közlekedés biztonságára hivatkozva tiltja a jobbkormányos autók forgalomba helyezését, ami miatt az Európai Bizottság indított keresetet Luxembourgban a két ország ellen. A bírák pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a tilalom mint intézkedés meghaladja a közlekedésbiztonság garantálásához szükséges mértéket.

Az új autók esetében az azokra vonatkozó uniós jog a luxembourgi uniós bíróság meglátása szerint szabad kezet ad az autógyártóknak abban, hogy a jármű melyik oldalára szerelik a kormányt, és ezt a tagállamok sem korlátozhatják. Használt autók esetében a tilalom pedig egyenesen az áruk szabad mozgásának elvét sérti, amely az Európai Unió egyik alappillére.
A bírált lengyel és litván szabályozás azt írja elő, hogy csak olyan autót lehet forgalomba helyezni, amelyben a bal oldalon van a kormány, ha pedig a jobb oldalon van, akkor azt át kell szerelni a másik oldalra.

A bíróság arra is kitér, hogy megítélése szerint a lengyel és litván fél által bemutatott baleseti statisztikák nem támasztják alá, hogy összefüggés volna a balesetek száma és aközött, hogy melyik oldalon van az autóban a kormánykerék. Megjegyzi ugyanakkor a bíróság, hogy a kockázat csökkentése ennél enyhébb intézkedésekkel is lehetséges.

"A bíróság szerint nem tűnik úgy, hogy a vitatott intézkedések szükségesnek minősíthetők a Lengyelország és Litvánia által elérni kívánt közlekedésbiztonsági cél megvalósítása érdekében. A bíróság tehát úgy ítéli meg, hogy ezen intézkedések nem egyeztethetők össze az arányosság elvével" - fogalmaz közleményében a luxembourgi uniós törvényszék.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2014.03.20 13:53

Akkor végre megvehetem álmaim Bentley-ét.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ZalanIvan, 2014.03.20 13:47

Autópálya belső sávjában egyáltalán nem balesetveszélyes. Viszont máshol csak másodpilótával együtt engedném vezetni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ABCYQ, 2014.03.20 13:32

Az itélet jogos,még akkor is ha érdekeket sért.

Inkább arra kellene összpontosítani az adott országoknak,hogy fejlesszék az autóvezetőképzés szinvonalát.Állítsanak üzembe,kizárólag autóvezetőképzés alatt jobbkormányos autókat,és egy
fedett zárt vizsgapályán,gyakoroltassák a vezetést ugyanannyí órában a résztvevőkkel,mint a bal kormányos autók esetében.Illetve különböző minőségi helyzetszituációk alkalmazásával,képezzék az embereket,a
minőségi autóvezetés elsajátítására.

Bár tény,hogy a jobbkormányos olcsó használtautók rohamos elterjedése egyes üzleti érdekeket sért,mélyen érint.

















.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html