A válság óta nem zuhant ekkorát a német autóipar

Az eladások globális csökkenése és az elektromos mobilitásra való átállási kényszer valóságos krízis-üzemmódba kényszerítette az autóipart a Duisburg-Essen Egyetem CAR autóipari kutatóintézetének májusi piaci elemzése szerint.
Szepesi Anita, 2019. június 12. szerda, 13:55
Fotó: Audi

A kutatóintézet prognózisa szerint az idén 5 százalékkal 79,5 millióra eshet vissza a globális autóértékesítések száma. Márpedig az eladások ilyen mértékű csökkenésre még a 2008-as gazdasági és pénzügyi válság után sem volt példa - idézte az elemzést az MTI.

Ferdinand Dudenhöffer, a CAR intézet vezetője szerint a forgalom visszaesése elsősorban Donald Trump amerikai elnök védővámokat és szankciókat alkalmazó kereskedelempolitikájának tulajdonítható.

A legnagyobb kihívás előtt a világ legnagyobb autópiaca, a kínai áll, ahol az eladások immár a tizenkettedik egymást követő hónapban maradnak el az egy évvel korábbitól - mutatott rá az intézet vezetője. Kínában tavaly 23,3 millió autót értékesítettek, a piac az éves globális gyártási volumen 28 százalékát vette fel.

A lassuló szakaszt megelőzően az eladásoknak több mint egy évtizeden át tartó növekedése nagy termelő-beruházásokra késztette Kínában a világ legnagyobb autógyártóit. Ennek következtében mostanra nagy többletkapacitás halmozódott fel, ami Ferdinand Dudenhöffer szerint legalább évi hatmillió autóra tehető. Ez pedig az amerikai cégek közül érzékenyen érinti például a General Motors, a Ford és a Tesla autógyárat is.

A CAR intézet prognózisa tíz százalékos forgalom-visszaesést valószínűsít az idén a kínai autópiacon. Nyugat-Európában pedig három százalék lehet a forgalomcsökkenés.

A gazdaságpolitikai és konjunkturális okok együttese által előidézett kedvezőtlen üzleti környezetben jelentősen megcsappant az autóipar bevételtermelő képessége és romlott a likviditása is - mutatott rá Ferdinand Dudenhöffer.

HOZZÁSZÓLÁSOK