Nielsen: kitart az európai vásárlási láz

Európa-szerte stabil a kiskereskedelem teljesítménye: a 2018 harmadik negyedévi 3,7 százalékos bővüléséhez a töretlen fogyasztói bizalom és az alacsony infláció is hozzájárult. Ehhez az eredményéhez képest a magyar kiskereskedelem több mint kétszer gyorsabb ütemben, 7,6 százalékkal bővült a vizsgált időszakban, ezzel tartja bérelt helyét a top 3-ban. Csak Törökországban és Finnországban regisztráltak magasabb forgalmat - derül ki a kutatást összesítő Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzésből.
Szabó Dániel, 2018. december 18. kedd, 10:26
Fotó: Shutterstock

A hazai kiskereskedelemben a mennyiségi eladás 3,4 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest, Európában ez az érték 1 százalék volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 4,2 százalékon állt, míg Európában az értékbeli növekedés fő motorja volt: 2,7 százalékkal növekedett az árszínvonal-változás hatására a piac - kezdődik a kutatás.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 7,3 százalékkal bővült. Ennél is nagyobb volt a vegyi áruk piacának 8,9 százalékos növekedési üteme.

"Habár a legutóbbi negyedéves adat 0,2 százalékponttal elmarad a második negyedév dinamikájától, teljes éves összevetésben továbbra is gyorsulást látunk. A júniusi 7,4 százalék után szeptemberrel bezárólag 8,0 százalékkal növekedett a hazai FMCG-piac" - értékelte a piaci környeztet Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője, aki szerint egyelőre kérdés, hogy a tavalyi negyedik negyedév kiugróan erős 8,2 százalékos növekedését felülmúlja-e az idei időszak.

Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül mindegyiknél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+21,0 százalék), őt követi Finnország (+7,6 százalék) és Magyarország (+7,6 százalék). A lista további alakulása: Lengyelország (+5,9 százalék), Hollandia (+3,8 százalék) és Egyesült Királyság (+3,5 százalék). A lista végén Ausztria (+0,8 százalék), Dánia (+1,0 százalék) és Csehország (+1,0 százalék) áll

Az európai kiskereskedelem növekedését - az eurózóna GDP-csökkenése dacára - a stabil fogyasztói bizalom (Európában átlagosan 87 pont) és a folyamatos, enyhe áremelkedés eredményezte; a 3,7 százalékos negyedévi eredmény a legmagasabb érték 2012 óta. Az éves infláció mértéke az Eurostat szerint Európa-szerte stabilan +1,7 százalékon áll, hasonló értéket várnak 2019-re is.

Nyugat-Európában is erős volt a nyár: ez a világbajnokságnak és az enyhe inflációnak is köszönhető. Ezzel a mennyiségi növekedés mértéke visszaállt az elmúlt másfél évre jellemző 1 százalék körüli értékre.

A KSH is szerdán közölte, hogy idén októberben 6,4 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi üzletek forgalma, naptarhatástól megtisztítva az érték 5,5 százalékkal múlja felül az előző évit.

HOZZÁSZÓLÁSOK