Katasztrofális adat jött az oktatásról - ezt nem tesszük ki az ablakba

Súlyosan le vannak maradva a magyar gyerekek a nyelvtanulás terén Európában úgy, hogy a magyar korántsem tekinthető világnyelvnek. Még a bolgár és román oktatásban is sokkal fontosabb, hogy gyerekek angolul tudjanak.
Szász Péter, 2019. szeptember 25. szerda, 19:08
Fotó: Napi.hu

Az általános iskola alsó tagozatában - amelyet az Eurostat primary edutacion (ISCED 1) néven nevez - a magyar gyerekek mindössze 42,8 százaléka tanul angolul, amelynél csak a holland 41,9 százalék rosszabb. A rangsorban közvetlenül előttünk a németek állnak, de az arány már ott is 60,1 százalék, vagyis a szakadék óriási.

A régió többi országában a bolgár gyerekek vannak leginkább lemaradva az angolnyelv-tanulással, ott 75,8 százalék az arány, míg Lengyelországban 96,5. A német anyanyelvű Ausztriában a gyerekek 99,8 tanul angolul már alsó tagozatban is. (Az Eurostat adatai 2017-esek).

A magyar adatokon szépít, hogy az alsó tagozatban nagyon sokan (20,3 százalék) tanulnak németül, amely a legmagasabb arány Európában.

A Lower secondary education-nak (ISCED 2) nevezett kategóriában, amely az általános iskola felső tagozatának, vagy a 8 osztályos gimnázium első 4 évének felel meg, a magyar gyerekek 71 százaléka tanul angolul, amelynél csak a német és francia nyelvű Luxemburgban alacsonyabb az arány: 58,5 százalék.

Közvetlenül előttünk a bolgárok állnak 89,4 százalékkal és minden más európai országban 90, sőt sokban 99 százalék az arány. Ebben az életkorban a németnyelv-tanulás aránya itthon 29,9 százalék, de ez már messze nem olyan kiugró érték, mint az alsó tagozatosok esetében.

A 9. évfolyamtól kezdve (Upper secondary education - ISCED 3) Magyarországon az arány 77,7 százalék. Érdekesség ugyanakkor, hogy ebben a oktatási kategóriában már van több ország, ahol az angol kevésé fontos. Ilyenek többek között Németország, Luxemburg, Portugália vagy Dánia. A régióban azonban itt is sokkal magasabbak az arányok, mint a magyar oktatásban.

A középiskolások körében a német igen népszerű (42,3 százalék), amely jó arány európai összevetésben.

Két nyelv? Ugyan már!

Az Eurostat szerint Magyarország 6 százalékkal az utolsó helyen áll a két vagy több nyelvet tanuló diákok arányát tekintve. Le van még szakadva Ausztria (8), Írország (11) és Bulgária (15), de az utána következő Szlovéniában már 35 százalék az arány.

Ki tanul külföldön magyarul?

A magyar nyelv fontosságát jelzi, hogy azt az Eurostat szerint mindössze a horvát gyerekek 0,2 százaléka, illetve az osztrákok 0,1 százaléka tanulja az általános iskolában, illetve felső tagozatban a szlovén gimnazisták 0,3 százaléka.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

OV, 2019.10.02 13:42

DE a cikkhez:
A nyelvoktatási rendszerünk is elavult: cikkhez mellékelt kép is jól mutat egy átlagos magyar tantermet, mely FRONTÁLIS jellegű.
E mentén, hogy lehet KOMMUNIKATÍV nyelvtanítást átadni, ha a tanulók egymás hátát látják, és nem körbe ülnek, nem a hétköznapi perszonális viszonyban kommunikálnak idegen nyelven, gy eleve kudarc.
A másik:
Maga a kormány is elismerte, hogy NINCS idegennyelvi képzési stratégiája(nem is érdeke, hisz ellenérdekelt benne, mert pénzt kell rá áldozni), így az idegen-nyelvi képzés szintén avítt, és korszerűtlen.
Lásd: angolszász kutatások is igazolják, hogy az angol nyelvterületen is a nyelvtan nem annyira fontos már ( 12 igeidőből, jó ha 4-et használnak a mindennapokban(, de mi a NYELVTANI lexikális tudást várjuk el aa vizsgázóktól(=lásd Origo Nyelvvizsga rendszer), és nem a könnyű, hatékony, célravezető kommunikatív tudást.
Sajnos látni kell, hogy csupán a felsőoktatás szűkítésének eszközét látta a kormányzat a törvény meghozatalában, igazán nem érdekli Orbánt az oktatáspolitika hatékonysága.
Remélem azért minden orwelli Orbán hívő elismeri, hogy Orbánnak az oktatás,a tudás alapú társadalom NEM ÉRÉK, valami szükséges rossznak tartja, amire "kénytelen" áldozni, de úgy, mint akinek a fogát húzzák....
Számára a munkaalapú társdalom elavult víziója áll, és nem az élethosszig tartó tanuláson alapuló tudástársadalom.

Amíg Orbán számára ez a terület szükségtelen és ÉRTÉK NÉLKÜLI, addig az oktatáspolitikában változás nem lesz!
Ez van!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

OV, 2019.10.02 13:32

A hazai oktatáspolitika csődje a "FELFOGÁSBAN"keresendő.
Ano 2011-ben Hoffmann Rózsa-féle oktatáspolitikai megközelítés, és didaktikai.metodikai rendszer lépett életbe, mely felfogásrendszerében a poroszos 19. századi tanítást-tanulást hozta vissza, mely már akkor elavult oktatás-módszertannak tartotta, hisz versenyképtelenné vált.
Ennek sarkalatos eleme a LEXIKÁLIS tudásanyag vissza hozatala, és sokáig a Fidesznél szitokszónak tartották a KOMPETENCIA alapú oktatás-módszertant.E miatt száműzték a reformpedagógiai módszereket(lásd kooperatív okatás-módszertan) és egy frontális, lexikális úgynevezett "vödörtöltő" oktatási stílust hozott vissza, melynek lényege, hogy a gyermek buksija, egy képzeletbeli vödör, és oda végtelen lexikális tudás tölthető be, és nem a képességes-készségek erősítése dominált.
Az elavult FELFOGÁS része volta korai iskoláztatási korhatár bevezetése.
Tdott TÉNY, hogy Orbán Viktor 14 (!) értik 14 évben határozta volna mega tankötelezettségi korhatárt, és Hoffmann ráhatása kellett ahhoz, hogy kompromisszumos javaslatként(hogy még se égessük magunkat a 21,
. században annyira) a 16. életév.
Így atz oktatásmetodikai-és didaktikai módszertanok jól tükrözik, hogy tovább mélyült a SZELEKCIÓ? a korai szelekció, és a DIFFERENCIÁLT oktatást mellőzték.
Ennek a "hoffmanni" avitt okatáspolitika csődjét maga a kormány is érzékelte 2017-re, ha emlékeznek ekkor jött képbe, hogy 9. évfolyamos lesz az alapfokú oktatás, hisz kitolnák az alsó tagozatot, mint alapozó szakaszt, hogy kellő idő jusson a tanulás alapkészségeinek elsajátítására(=lásd értő olvasás technikája).
mikor kiderült, hogy ez pénzbe került, lekerült a napirendről.
De ott a volt EMMI vezető javaslata, Balogh javaslata, a mindennapos éneklés bevezetésére: tehát érzékelték a Fidesz potentátjai is, hogy baj van (kvázi a konzervativizmust túl tolták) de ezek nem álltak össze tanulás-módszertani egésszé(=lásd a iskolai lövészet agyament ötletét)
Így ötlethalmazok vannak csupán, és így tovább romlik az oktatásunk versenyképtelensége, illetve 21. századtól lemaradása.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

MLB2019, 2019.10.02 12:59

@Sorathul: Ahhoz hogy "idegre lépj" mondanod kellene vmi értelmeset. Ettől sajnos negyon messze vagy. :)

" különböző felhasználóneveidbe"
Nekem ez az egy van. Szted melyik kommentelő vagyok még? Volt már pár ilyen hülye aki -mondanivaló híján- ugyanígy árnyékra szaladt. :)))

"elkezded megjelölgetni a hozzászólásaimat moderálásra"
Egy idétlenkedésedet sem moderáltattam még. Jobb meghagyni, legalább látszik milyen gyökér kis troll vagy.
Szóval még mindig nem tudni mit is akarsz beleböfögni a világba...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2019.10.02 11:30

@MLB2019:
Neked mi bántja a lelkedet, selejtke?
Biztos idegre léptem megint...jobb lesz ha minél gyorsabban átjelentkezel a különböző felhasználóneveidbe és elkezded megjelölgetni a hozzászólásaimat moderálásra, nehogy a végén megint sírva fakadj. :D
Az utolsó mondatodat meg mintha csak magadnak címezted volna. :D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2019.10.02 10:17

a magyar oktatásról szólóadatok sajnos nem csak a nyelvtudással kapcsolatban katasztrofálisak..úgy általában egész...nincs szinte adat, amiben nem a romlás lenne látható...ráadásul a 21. század igényeinek megfelelő kulcskompetenciák fejlesztését a mi oktatási rendszerünk a maga 20. század közepi (nagyjából az 50-es évek) felfogásával nagy ívben elkerüli (szinte mindenben visszaestünk, pl.a digitális kompetenciák az egyik leggyengébbek az EU-ban, de romlottunk matekbók, szövegértésből,..úgy általában mindenből (2018-ról 2019 is hirtelen elég nagy visszaesést mértek.....együttműködési készség, mint ma az egyik legfontosabb kompetencia? na, azt a magyarnak nehéz lenne megtanítani..a "minták" nem errefelé visznek)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html