Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A ruhák után a kozmetikumokat is egyre többen vehetik másodkézből, használtan - számolt be az amerikai, divatiparral foglalkozó Vogue Business üzleti híroldal. Több olyan webáruház is megjelent, ahol a megvásárolt de nem, vagy alig használt krémektől, sminkszerektől, parfümöktől válhatnak meg a vásárlók.

Az egyik ilyen weboldal a 2013-ban alapított Glambot. Az oldal működési elve hasonlít az amerikai thredUP használt ruházattal és kiegészítőkkel foglalkozó webshopra: a felhasználók itt azonban ruhák helyett új vagy alig használt arcápolóiktól, sminkszereiktől és kiegészítőiktől válhatnak meg. A Glambot ezután ajánlatot tesz az eladónak, ha egymás tenyerébe csapnak, akkor értékesíti a webshopon a terméket. Az oldalon látjuk a termék állapotát, illetve azt is, hogy hány százaléka van meg mondjuk egy-egy kencének, mondjuk egy alapozónak. Használtnak minősül például az az alapozó vagy púder, amelyet az eladó bontatlanul ad tovább. Ahogy az is, amelyiket egyszer használta valaki mielőtt rájött, hogy mégsem tetszik neki.

Emelkedőn a használt piac

A Vogue Business szerint a használt kozmetikumok piacának fellendüléséhez hozzájárulhat az is, hogy hamar elkapkodott ritkaságok vagy limitált kiadású termékek jelenhetnek meg ezeken a webshopokon, a gyűjtők pedig az eredeti árnál általában olcsóbban csaphatnak le ezekre. Akad azonban az ellenkezőjére is példa: az amerikai influencer Kyle Jenner eredetileg 350 dolláros karácsonyi csomagja 750 dollárért is felbukkant az Ebay virtuális piacterén.

A WGSN trendelőrejelző cég szerint, amely 2019-ben kezdte követni a használt kozmetikumok piacát, még korai megsaccolni a piac méretét, de jövőre növekedés várható. Például azért, mert olyan, eddig főleg használt ruhákkal foglalkozó internetes áruházak mint a Poshmark kínálatában is megjelentek a használt kencék.

Olcsóbb a használt

Az Ipsos piackutató cég a Vogue Business számára készített felméréséből az derült ki, hogy a válaszadók közül tízből négyen - a 37 százalékuk - érdeklődne az olyan kozmetikumok iránt, amelyeket mások vásároltak meg, de még nem nyitották ki és nem használták őket.

A válaszadók közel fele szerint a használt kozmetikumok vásárlásának előnye, hogy így olcsóbban jutnak a termékhez. A viszonteladás iránt érdeklődők 29 százaléka próbál kevésbé pazarolni, míg 25 százalék környezetvédelmi okok miatt dönt így. A használt kozmetikumokra pályázó vásárlók 30 százalékának pedig nem fér bele a büdzséjébe, hogy a kiválasztott terméket eredeti áron vegye meg.

Baktériumok és professzionálisan tisztított sminkek

A használt kozmetikumok piacának azonban számos problémával is szembe kell néznie, ilyen például a higiénia vagy a termékek lejárati idejének kérdése. Az Ipsos szerint a megkérdezettek 68 százaléka a higiéniai okokból mond le a használt árúról. Több mint 30 százalékuk pedig az eladókat övező homályt említette, azaz nem tudja a vásárló, hogy kitől került a webboltba az adott kozmetikum.

A felmerülő kétségekre reagálva például a Glambot a termékek professzionális tisztítását is felvette a szolgáltatásai közé: állításuk szerint minden beérkező terméket fertőtlenítenek: a préselt púdereknek például eltávolítják a felső rétegét, a rúzsok esetében pedig levágják ezt egy tiszta pengével. Bizonyos termékeket - például amelyekhez többször használatos applikátor jár - csak újonnan, bontatlanul lehet eladni az oldalon.

Az Ebayen a kozmetikai kategóriában leginkább az olyan kütyük népszerűek mint a Dyson hajszárítók- és formázók. A márkára például több mint 150 ezer keresés érkezett a tavaly novemberi kiber hétfőn. Az Ebay egyébként az amerikai élelmiszer-és gyógyszerbiztonsági hatóság, az FDA irányelveit követve fel is függesztheti a használt kozmetikumokat, szivacsokat és applikátorokat árusító eladókat.

A WGSN szerint, ha berobban a használt kozmetikumok piaca, az arra ösztönözheti a gyártókat, hogy mozduljanak az innovatívabb csomagolási módok felé, így több cég kezdheti alkalmazni a tégelyek helyett a levegőmentesen záródó, pumpás kiszereléseket.

Látványos bővülés jöhet

A használt ruhák és kiegészítők piaca egyébként nagyot ment az Egyesült Államokban: a thredUP és a GlobalData adatai szerint 2018-ban 24 milliárd dolláros (mostani árfolyamon 7300 milliárd forint) volt.

Ezzel szemben 2028-ra elérheti a 64 milliárd dollárt (közel 21 ezer milliárd forint)  lekörözve a alacsony árakkal és folyamatosan változó kínálattal operáló fast fashion boltokat.