Olimpiai versenyek: már az ingyen jegyeket is visszadobják

Az olimpia hivatalos támogató cégei ugyan tagadják, de jól érzékelhető Rio de Janeiróban, hogy a megszokottnál visszafogottabban reklámozzák magukat. A rendelkezésükre bocsátott támogatói jegyeket még a népszerű döntőkön sem használják fel.
Napi.hu, 2016. augusztus 18. csütörtök, 10:45
Fotó: MTI/AP

A londoni olimpiára 2012-ben a McDonald's soha nem látott nagyságú 3000 négyzetméteres éttermet épített párnázott székekkel, újrahasznosított fából készült padlóval és az olimpiai parkra néző terasszal. Rióban ennek töredékét ütötték össze, a rendezvények helyszínén lévő fagyizóikban nincs ülőhely és csak fagylalt kapható - kezdi az olimpiai szponzorokról szóló cikkét a Wall Street Journal (WSJ).

A gyorsétteremlánc riói megjelenése jelképez egy általános tendenciát, nevezetesen az olimpiai támogatók visszafogott jelenlétét a rendező városban. A riói utakon nem látni a logóikkal felmatricázott buszokat, óriásplakátjaik és más hirdetéseik elvesznek a meglehetősen sokszínű városban.

Halvány jelzések

Az olimpiai parkban pici Coca-Cola-logók láthatók az asztalokon, az italos standokon egy-két árusító kínálja az italt. Nem láttam túl sok reklámot az olimpián, ebből a szempontból nagyon konzervatívak az idei játékok - mondta Rob Prazmark, aki hosszú ideje segíti tanácsaival a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot.

A szakértők úgy látják, hogy a szponzorok nincsenek könnyű helyzetben Brazíliában. Az egyik gondjuk, hogy a hanyatló gazdasági környezetben nehéz vásárlásra ösztönözni az embereket, a másik, hogy Rióban sok helyen szétszórva tartják a versenyeket, így nem tudják koncentrálni hirdetéseiket (mint Londonban az olimpiai park környezetében).

A végeredmény: a város olyan érzést kelt, mintha nem is zajlana a helyszínen a világ legnépszerűbb sportrendezvénye.

További különbség a korábbiakhoz képest, hogy egyre több reklám költözik át a digitális médiára, ezen belül a közösségi oldalakra. Nem kétséges, hogy az internet elszívja a hirdetési dollárokat az olimpiai park reklámfelületei elől - mondja Michael Payne, a NOB korábbi marketingigazgatója.

Tagadják

A legnagyobb szponzorok tagadják, hogy visszavettek volna hirdetéseikből a korábbi olimpiákhoz képest. Elutasítják azt a feltételezést, hogy a biztonsági és a közegészségügyi aggodalmak miatt visszavettek volna jelenlétükből.

A McDonald's azért döntött a fagyizók mellett, mert Brazíliában ez hagyomány: 2500 ilyen kioszkot tartanak fenn az országban. Az olimpiai faluban van egy vendéglőjük, a városban összesen 33 működik a játékoktól függetlenül. Azért nem koncentrálták a jelenlétüket, mert a versenyeknek csak 45 százaléka zajlik a főhelyszínen.

Több-kevesebb erőfeszítés

A Coca-Cola szóvivője szintén azt állítja, hogy riói jelenlétük tipikus. Van egy nyitott létesítményük az olimpiai parkban, emellett koncerteket tartanak egy átpingált raktárban a kikötőben. Nem vettek vissza vendéglátó programjaikból sem. Ugyanakkor a Coke a múlt hónapban jelentette be, hogy az idei játékokhoz kapcsolódó kampányát csak 50 országban fogja teljes erőbedobással lefuttatni, szemben a londoni játékok idején folytatott 100 országra kiterjedő hirdetési hadjárattal.

Egyes cégek jobban láthatóak, a Bridgestone például kidekorálta hirdetéseivel a repülőteret, a buszok útvonalait és az autópályák környékét. A Visa lényegében megelégszik azzal, hogy hitelkártyái monopóliumot élveznek, csak ezeket fogadják el a versenyek helyszínein.

Jegyek, de kinek?

A General Electric megtartotta ugyan szokásos óriási olimpiai partiját, amelyen 800 vendéget fogadtak a cég vezetőinek családjától a legfontosabb üzleti partnerek képviselőiig, de a támogatók ilyen típusú jelenléte is halványabb a korábban megszokottnál.

Bizonyos rendezvényeken nem töltötték fel a rendelkezésükre bocsátott helyeket a szponzorok - ismerte el a napokban Mario Andrada, a Rio Olympics szóvivője. A strandröplabda különösen rosszul járt, mert sokaknak tele lett a hócipőjük a hosszú sorállásokkal és a halvány étkezési lehetőségekkel.

A legnagyobb támogatók még olyan repijegyeket is visszaadnak, amelyek népszerű versenyekre, például az úszódöntőkre szólnak. Soha nem láttam ilyet azelőtt - mondja Prazmark, aki 30 éve dolgozik az olimpiai mozgalomban. A cégek egy évig tartalékolnak jegyeket hiába, miután potenciális vendégeik inkább otthon maradtak a politikai felfordulás, a gazdasági bizonytalanság és a Zika-vírus-fertőzés veszélye miatt.

Korlátoz a McDonald's
Olyan népszerű lett az ingyen kajálás az olimpiai faluban lévő McDonald'sban - amire a sportolók és edzőik jogosultak -, hogy az étteremlánc kénytelen volt 20-ban korlátozni az átvehető tételek számát. Ez nem azt jelenti, hogy ennyi a maximum, hanem azt, hogy aki ennél többet akar, az kénytelen sorban állni azok mögött, akik keveset rendelnek.

Sawan Serasinghe ausztrál tollaslabda-játékos internetes posztján számolt be egyik "könnyű" ebédjéről, amely bizony jóval több mint 20 tételből állt. Egyebek mellett bevitt a szervezetébe négy csomag csirkefalatkákat, hat adag sült krumplit, hat különféle burgert és hat sütit, amelyeket ásványvízzel és üdítőkkel öblített le.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK