A 100 leggazdagabb című, napi.hu-s kiadvány cikke

A nemzetközi vizeken az orosz, az amerikai és az arab milliárdosok mutatják az irányt: a világ 16 legdrágább motoros jachtja közül 12 az övék, közéjük csak mutatóba furakodik be egy-egy hongkongi, indiai vagy olasz tulajdonos. A monacói herceg - akinek hajójánál nagyobb nem parkolhat Monte Carlo kikötőjében - sehol sincs hozzájuk képest. Az első öt luxusjacht közül hármat kormányoznak orosz mágnások, de az elsőt az emirátusok elnöke, az negyediket pedig egy dubaji herceg jegyzi. Ezeken az - átlagember számára már-már elképzelhetetlen fényűzéssel megépített - hajókon a helikopterleszálló, az akár több uszoda, a mozi, a könyvtár alapfelszerelésnek számít. Az extrák a mini tengeralattjáróval vagy a saját rakétaelhárító rendszerekkel kezdődnek.

Sokféle speciális felszerelés jöhet szóba

A világ jelenlegi legdrágább privát szuperajchtjáért, az Azzamért 664 millió dollárt fizetett ki a szaúdi uralkodócsalád tagja, lwaleed Bin Talal Alsaud, ám a hajó jelenleg állítólag az Egyesült Arab Emirátusok elnöke, Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahyan tulajdonában van. Más források szerint a hajó tulajdonosának kilétét homály fedi. A tavaly szeptember 9-én vízre bocsátott luxushajót 94 ezer lóerő hajtja, ezzel 31,5 csomós (1 tengeri csomó = 1,852 kilométer/óra) sebességre képes, személyzete 50 fős. A tengerjáró 590 lábas (1 láb = 30,48 centiméter) hosszával nagyobb, mint a brit haditengerészet Type 45 típusú rombolója, és eléri a Nimitz osztályba sorolt anyahajók hosszának felét. Az alapfelszereltség mellett például mini tengeralattjáró, torpedók és rakéták elleni védelmi rendszer is tartozik hozzá. Éves fenntartási költsége 60 millió dollár körül mozog.

Kik gyártják ezeket a szuperjachtokat?

A szuperjachtok legnagyobb gyártója a német Lürssen, amelynek központja az északi-tengeri kikötővárosban, Brémában van. A társaságot 1875-ben alapította Friedrich Lürssen, és 1886-ban már meg is alkották a világ első motorcsónakját. A vállalat versenyhajókat is épített, több világbajnokságot is nyertek motorosai. A cég 1988-ban döntött úgy, hogy kapacitásainak mintegy felét a nagy motoros jachtok piacára összpontosítja. Ezzel a stratégiai váltással hamarosan az újonnan kialakuló piaci szegmens vezető szereplői lettek. A másik nagy gyártó, a Blohm & Voss ugyancsak német, a hajóépítő és -mérnöki munkákkal foglalkozó vállalatot 1877-ben alapította a két névadó, Hermann Blohm és Ernst Voss. Egészen 2011 decemberéig a ThyssenKrupp Marine Systems leányvállalata volt. Thyssen ekkor jelentette be, hogy megegyeztek a brit befektetési társasággal STAR Capital Partnersszel a Blohm & Voss eladásról.

A 2013-ig legnagyobbnak számító luxus magánjacht, az Eclipse fedélzetén ki más krúzolna, mint a Londonban élő, fociőrült orosz mágnás, Roman Abramovics. A luxushajó építési költségei éppen csak elmaradtak a félmilliárd dollártól, 485 milliót mutatott a végszámla. Az orosz oligarcha, ahogy a fociban sem, úgy a vízen sem kispályás játékos, "lélekvesztője" nem csak dollárban mérve listavezető, de 558 láb hosszával méretben is a szűk élmezőnyben tanyázik. A jachtlistán második helyen áll a tavaly épült Azzam mögött. A hajó felszereltsége sem mindennapi: a gazda és vendégei kényelmét többek között 20 motorcsónak, mozi, könyvtár, uszoda, saját kert szolgálja. A jacht felső fedélzeten található az ezekben a körökben is híres ötezer négyzetlábas mesterlakosztály. Mivel Abramovics közismerten kényes saját biztonságára, az egész hajó lövedék- és bombabiztos, és ha a támadás éri, öt lehetséges menekülési útvonalat használhat a Chelsea tulajdonosa és sleppje. Abramovics további két jachttal is szerepel a toplistán, övé a 300 millió dolláros Pelorus és a "gyenge" 90 milliós Le Grand Bleu is.

A képzeletbeli dobogó harmadik fokán is egy orosz milliárdos szerepel, Andrej Melnyicsenko "A" névre hallgató, 323 millió dolláros szuperjachtjával. Az első pillantásra furcsa nevet a tulajdonos felesége, Alekszandra ihlette, aki a felső fedélzeten 80 láb hosszú saját napozóteraszt uralhat. A megszokott luxus - márványborítás, ahol lehet, helikopterleszálló, csúcsdizájn a belső térben, lift - mellett a hajó különlegessége a jéghegyek elleni védelmi felszereltség.

A listán a következő arab tulajdonú úszó luxuscsoda a 300 millió dolláros Platinum 525, amelynek tulajdonosa a dubaji koronaherceg, Mohammed bin Rashid Al-Makhtoum sejk. A Platinum 2005-ig 525 lábbal a legnagyobb luxusjachtja volt, ám ekkor megjelent a nagyobb Eclipse és az 525 láb hosszú egység elvesztette a presztízs pozíciót.

Az Eos vitorlás

Luxus jár a vitorlásokhoz is

Bár a legdrágábbak között sokkal több a motoros jacht, mint a vitorlás, ez semmiképpen sem jelenti azt, hogy a megújuló meghajtás akár hajszállal is kevesebb luxussal, eleganciával és csillogással járna. Ezek a hajók azonban a csúcsluxussal együtt is lényegesen olcsóbbak - igaz, ez viszonylagos.

A világ legnagyobb és holtversenyben a legdrágább vitorlás hajója a 150 millió dollárba kerülő, 305 láb hosszú Eos - összehasonlításképpen: a híres Vendée Globe egyszemélyes föld körüli vitorlásversenyt 60 lábas hajókkal futják. A sok motoros szuperjachthoz hasonlóan a német Lürssen által gyártott Eos egy háromárbocos, Bermuda vitorlázattal felszerelt hajó. A három év alatt elkészült, 2006-ban vízre bocsátott hajó 2009-től a film- és a médiamilliárdos Barry Diller - a divattervező Diane von Fürstenberg férje - tulajdonában van. Árbocai 200 láb (61 méter) magasak. A szuperjachton másfél tucat ember tud megszállni, akiket a 21 tagú személyzet szolgálja ki. Diller állítólag napi kétezer dollárt fizet azért, hogy a szuperjacht közvetlenül Manhattan központjában parkolhasson.

Az ugyancsak 150 millió dolláros Máltai Sólymot az amerikai kockázati tőkebefektető Tom Perkins megrendelésére építette az olasz Viareggióban bejegyzett Perini Navi - amely egyébként több szupervitorlást is épített. A cég vásárlói között felbukkant például Rupert Murdoch vagy Silvio Berlusconi is. A törökországi Tuzlában épült jacht jelenlegi tulajdonosa a legjobban fizetett brit női menedzser, Elena Ambrosiadou, aki több fedezeti alap tulajdonosa is. A 289 lábas Sólyom az egyetlen szuperjacht a világon, amelynek nő tulajdonosa van. A hajó csúcstechnológiájú vezérlési elektronikájának köszönhetően hatalmas méretei ellenére durva körülmények között is könnyen kezelhető. A szintén háromárbocos Sólyomra összesen 25 791 négyzetláb (2400 négyzetméter) vitorlafelületet lehet felhúzni. A máltai zászló alatt hajózó Sólyom heti bérleti alapára 400-420 ezer euró, erre jönnek még a kiegészítő költségek.

A legdrágább motoros jachtok
Hajó neveÁr (millió dollár)TulajdonosHossz (láb)Személyzet (fő)GyártóExtra
Azzam664Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahyan (Egyesült Arab Emirátusok)59050Lürssenmini tengeralattjáró
Eclipse485Roman Abramovics (orosz)558n.a.Blohm & Vossrakétavédelmi rendszer
"A"323Andrej Melnyicsenko (orosz)390n.a.Blohm & Vossbelső lift, jéghegy elleni védelem
Platinum 525300Mohammed bin Rashid Al - Makhtoum sejk (Dubaj)525n.a.Blohm & Voss/Lürssenn.a..
Pelorus300Roman Abramovics (orosz)37740Blohm & Voss/Lürssenn.a.
Dilbari256Aliser Uszmanov (orosz)36148Lürssenn.a.
Rising Sun200David Geffen (USA)453n.a.Lürssenborospince, kosárlabdapálya
Al Salamah200Sultan bin Abdul Aziz (Szaúd-Arábia)45796Lürssenüzleti központ, gyógyfürdő, kórház
Lady Moura200Naseer Al Rasheed (Szaúd-Arábia)344n.a.Blohm & Vossa névfelirat 24 karátos aranyból készült
Octopus200Paul Allen (USA)41457Lürssenhangrögzítő stúdió
Tatoosh162Paul Allen (USA)30235Nobiskrugn.a.
Project Mars161,8Fincantieri Yachts (olasz)29534Fincantieriüzleti negyed, gyerek negyed
Ambrosia III119ismeretlen milliárdos (Hongkong)21320Benetti Yachtsüzleti negyed, borospince
Annaliesse103ismeretlenn.a.n.a.Neorion Newüzleti negyed, borospince
Indian Empress93,8Vijay Mallaya (India)n.a.42Oceano Yardn.a.
Le Grand Bleu90Roman Abramovics (orosz)37034Kuschn.a.
Forrás: www.bornrich.com