Óriásit eshetnek az árak a kutakon - aranykor jön az autósoknak?

Egészen 20 dollár/hordóig eshet az olaj ára a jelenlegi 45-50 dolláros szintről, ami tovább nyomná le a bezin árát is, ha teljesül a Goldman Sachs legpesszimistább forgatókönyve. A háttérben az állhat, hogy nem csökkent a túlkínálat viszont tovább lassul a kereslet növekedése.
Napi.hu, 2015. szeptember 13. vasárnap, 11:21
Fotó: Napi.hu

Nő a kockázata annak, hogy a nyersolaj ára hordónként 20 dollárra esik, és az alacsony olajárak tovább borzolják az olajexportálók idegeit, mint azt a szakértők korábban gondolták - derül ki az amerikai Goldman Sachs legfrissebb előrejelzéséből. A bank szakértői továbbra is úgy gondolják, hogy hosszabb ideig alacsony áraknak kell érvényesülniük ahhoz, hogy visszaessen az olajkitermelés, ám bizonytalanak abban, hogy ez bekövetkezik-e.

Ha azonban késik a kínálat szűkülése, akkor megvan az esélye annak, hogy a londoni Brent olajszabvány ára a 20 dollár/hordós szintre esik. Az elmúlt években a Brent folyamatosan drágább volt amerikai társánál, a WTI-nél.

A hét végén az előbbi jegyzése hordónként 48 és 49 dollár között ingadozott, míg az utóbbié 45 és 46 dollár között mozgott. Az elmúlt hónapokban óriási árhullámok lepték el az olajpiacot: augusztusban 37,75 dolláron fogott padlót az olajár, amely egy napon belül akár öt százalékkal is változhatott.

Ha minden másképpen lesz...

A Goldman legnegatívabb előrejelzésében szereplő olcsóságot az idézheti elő, hogy a túlkínálat a tárolókapacitások szűkülésével párosul. A bank elemzői úgy számolnak, hogy az olajipar január és augusztus között 240 millió hordóval gyarapította olajtárolóit. Ez azt jelenti, hogy Kínán kívül a világon összese 375 millió hordónyi raktározási lehetőség áll rendelkezésre, amelybe idén szeptember és 2016 vége között 240 millió hordó tartalék halmozódhat fel.

Ha a kalkulált tárolókapacitás a valóságban kisebbnek bizonyul, mint amennyivel a Goldman szakértői számolnak és/vagy ennek feltöltése gyorsabb lezajlik, mint gondolják, akkor a Goldman olajár-előrejelzéseinél lényegesen alacsonyabb érték adódhat - derül ki az elemzők közleményéből.

Kisebb lehet a vártnál

Ez egyben azt is jelenti, hogy a meghökkentő, 20 dolláros előrejelzés nem a normál körülmények teljesülése esetére vonatkozó prognózisuk. Ugyanakkor a különlegesen alacsony ár kialakulásnak valószínűsége nő, főként, hogy várhatóan idén év végéig nem mérséklődik lényegesen a kitermelés.

A Goldman ugyanakkor mérsékelte "átlagos" olajár-előrejelzéseit is. Eszerint a WTI ára egy hónap múlva 38 dollár/hordó, három hónap múlva 42 dollár/hordó, hat hónap múlva 40 dollár/hordó, 12 hónap múlva 45 dollár/hordó lehet. A korábbi prognózisban még 45, 49, 54 és 60 dollárral számoltak ezeken az időtávokon. Az átlagos olajárat 2016-ra hordónként 45 dollárra teszik szemben az 57 dolláros előző jóslatukkal.

Összefoglalva a bank szakemberei úgy látják, hogy az olajpiacon nagyobb a túlkínálat, mint amire számítottak. A felesleg fennmarad 2016-ben is, mivel az OPEC kitermelése tovább bővülhet, a kartellen kívüli nagy termelők pedig nem változtatnak exportjukon. Eközben a kereslet lassabban nőhet a vártnál, részben a kínai gazdaság lassuló növekedése miatt, részben azért, mert az ezzel párosuló importcsökkenés visszahat a Kínába exportáló feltörekvő országok gazdaságára is.

Győztek a szaúdiak?
Az USA energiahivatala azt jósolja, hogy az amerikai olajpala-kitermelés zuhanása miatt 2016-ban két évtizede nem látott mértékben zuhanhat az OPEC-en kívüli országok olajkitermelése. Ez a kör napi félmillió hordóval, 57,7 millió hordóra csökkentheti exportkínálatát - idézi az IEA adatait a Bloomerg. Mielőtt azonban ebből áremelkedésre következtetnénk, a hivatal szakértői megjegyzik, hogy jön az iráni olaj. A szankciók visszavétele nyomán megindulhat a perzsa ország olajkivitele, ami kompenzálja az előbbi csökkenést. Ezzel együtt úgy tűnik, beválik Szaúd-Arábia taktikája a versenytársak kiiktatására. A sivatagi királyság az elmúlt bő egy évben azért nem csökkentette exportját, hogy az emiatt alacsonyan maradó olajárak kiszelektálják a piacról a drágán termelő cégeket, elsősorban az USA olajpala-vállalatait.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Pluralista, 2015.09.14 10:35

@antitroll: A robbanómotort rég leválthatták volna a hidrogéncellás technológiával is, valamiért nem tették. Akkor nem hiszem, hogy a nehézkes, drága elektromos motorok fogják leváltani (1-1 elektromos motorhoz rengeteg ritkafém kell, ezek szinte aranyárban vannak). A "gigafactory"-ban rengeteg akkumulátort terveznek gyártani, és ezeket a benzinkutakon cserélgetnék feltöltött akksira, hogy ne kelljen várni. Ezzel csak az a gond, hogy ahhoz ugyanúgy energia kell, amit vagy továbbra is fosszilis forrásból termelnének, vagy gigantikus napelemfarmokat telepitenek minden egyes benzinkúthoz. Mindenkinek a fantáziájára bizom...

Az amerikai palaolajjal együtt nem csak az olajcégek, hanem a finanszirozó bankok, csőgyártó acélipari cégek is bedőlnek vagy igen nehéz helyzetbe kerülnek. Dolgoztam az olajiparban, tudom hogy 1-1 mező megnyitásához mennyi szervezés, mobilizáció kell, ez a legritkább esetben sikerül 1 éven belül, de tudok olyan olajmezőről, ahol 20 év alatt sem sikerült beinditani a termelést.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw2, 2015.09.14 01:04

@antitroll:
"Az 1900-as elején az elektromos autó, mint technológia sehol nem volt, nem is versenyezhetett még a kezdetleges robbanómotorosokkal sem."

Na ez azért nem igaz, az önindító feltalálásáig és a T modelig több villanyautót adtak el mint belsőégésűt. Sajnos a hatótáv miatt végül a belsőégésű leverte a villanyautókat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2015.09.14 00:45

@Pluralista:
Ja... Már ne haragudj, de ez butaság!
Az 1900-as évek elején az autó luxuscikk volt, most használati eszköz.
Az 1900-as elején az elektromos autó, mint technológia sehol nem volt, nem is versenyezhetett még a kezdetleges robbanómotorosokkal sem. Ma meg mint alternatíva viszonylag rövid időtávban leválthatja legalábbis a személyautóknál.

Ha 6 hét alatt nem is tudnak újra nyitni, egy év kb elég rá. Mivel a kőolaj világpiaci árát a tárolt készletek nagysága és a termelési adatok tény és várható idősorai határozzák meg, "atombandinak" igaza van. Az árutőzsdén nem tudnak elvonatkoztatni, mint lehetséges készletektől. Ha az olaj ára eléri a kritikus 60 USD árat (sőt állítólag már ez alá is le tudnak menni az új fejlesztésekkel az olajhomoknál és olajpalánál), akkor azonnal beárazzák, hogy a termelés beindul. Mint feltételes készlet, nem engedi az árakat elszabadulni. Ezért normál körülmények között nem tud 60 USD fölé menni többet az olajár, legfeljebb nagyon rövid időre, vagy rendkívüli körülmények hatására.
Tudom mi fáj nektek. Én nem kívánok semmi rosszat az oroszoknak, de most tényleg bajban lesznek, ha nem váltanak!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Pluralista, 2015.09.13 21:03

@atombandi: "6 hét alatt újranyitnak az amcsik bármilyen kutat"

Ja, mint egy kerti széket.

"Gigafactory"

Már az 1900-as évek elején minden harmadik autó elektromos hajtású volt. Pedig akkor nem volt ilyen olcsó az olaj, mint most.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2015.09.13 20:32

@Zodiakus:
sose lesz már annyi az olaj, vagy csak igen rövid ideig, mert már beindultak a tartósan magas olajár elleni folyamatok. a palaolaj mostmár bármikor beröffenthető lesz, 6 hét alatt újranyitnak az amcsik bármilyen kutat. a másik az eletromos autók. minél tovább haladunk az időegyenesen, annál több ilyen autó lesz az utakon. minél nagyobb szérában gyártják őket, annál olcsóbbak lesznek. és ami az elektromos autók árára igen nagy hatással van, a gigafactory. nemsokára megkezdi a termelését, egymaga több, mint megduplázza az éves akkumulátor gyártást, ráadásul töredék áron fogja előállítani. a panasonic-kal együtt már a gigafactory2-t tervezik. ez biztos nem a benzin meg dízel fogyasztás növekedését segíti elő...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html