Aki képet akar alkotni arról, milyen állapotban lehet az orosz gazdaság, annak csupán annyit kell tennie, hogy felkeresi Moszkva Kazanyi pályaudvarát - kezdi életképpel moszkvai tudósítását Henry Foy, a Financial Times munkatársa. A szovjet idők giccses fali díszítése a munkát dicsőíti, amelyet apró elektronikus tájékoztató tábla egészít ki az induló és az érkező járatokról. Látszik, hogy az elmúlt közel 30 évben a Szovjetunió felbomlása óta nem sok pénzt költöttek az állomás modernizálására.

Mindez azonban csak a felszín lenne, ha a vasúti közlekedés nem mutatna hasonló dinoszaurusz vonásokat. Naponta kilenc járat köti össze a moszkvai pályaudvart és Kazán (Kazany) városát. A 750 kilométeres út 12 órán tart. Vlagyimir Putyin államfő azt ígérte, hogy 1,7 ezer milliárd rubelből (több mint 16 budapesti 4-es metró költsége) gyorsvasutat építenek, amely 3,5 órára csökkenti az utazási időt. Ez lenne az egyik jelentős eleme az elnök nemzeti projektjeinek, amelyekkel utat nyitna a gazdasági felpörgetése előtt. A teljes költségvetést 25,7 ezer milliárd rubelre, a magyar GDP kétszeresére tervezik.

Régi nóta

A gond az, hogy Putyin elnök hat évvel ezelőtt is megígérte a gyorsvasutat, és nem lett belőle semmi. A hasonló nem teljesült ígéretek nyomán az emberek megkérdezik: mi lesz az ötéves infrastruktúra-fejlesztési tervben szereplő beruházási tűzijátékkal, amelynek elvileg ki kellene gyógyítania az orosz gazdaságot legsúlyosabb betegségeiből: a lassú növekedésből, a gyenge hatékonyságból, a csökkenő reáljövedelmekből, valamint a nyersanyag- és energiahordozó-exporttól való erős függésből?

A nemzeti projektek között az közlekedési fejlesztésektől kezdve az ivóvízellátás javításán át az iskolák hangszerekkel való ellátásáig nagyon sok minden szerepel, ám a végrehajtás egyelőre sehol sem tart - tudta meg az brit üzleti lap tudósítója a projektekben részt vevő forrásoktól. Még mindig csak vitatkoznak a finanszírozásról és senki sem tudja, hogyan vonhatnák be a fejlesztésekbe a magántőkét, ahogy azt az ország első embere ígérte.

Mint a gyerekek

A programokban részt vevő miniszterek teljesen naivan viszonyulnak azokhoz: úgy gondolják egyszerű dolgokról van szó - mondta az egyik informátor, aki részt vesz a finanszírozással kapcsolatos vitákban. Fogalmuk sincs arról, mibe kerülne a rájuk bízott feladatok végrehajtása, és milyen célokat kellene elérniük. Mint a gyerekek azt kérdezik egymástól: rendben, itt a pénz, hogyan költsük el?

Putyin Dmitrij Medvegyev miniszterelnököt tette felelőssé a "nemzeti projektek" végrehajtásáért, aki elismerte, hogy "vannak csúszások" a kormányzat és a régiók szintjén is. Eközben a gazdaság az ukrajnai orosz beavatkozás miatt 2014-ben elfogadott nyugati szankciók bevezetése óta mindössze két százalékkal bővült. Az orosz munkavállalók szabadon elkölthető jövedelme az elmúlt hat évből ötben csökkent, öt évvel növelték a nyugdíjkorhatárukat és lenyelették velük az áfa emelését.

Jó lehetne, ha...

Az infrastruktúra-fejlesztések javíthatják a termelékenységet és lendületet adhatnak a GDP növekedésének, ám ez három feltétel teljesítésétől függ - mondja Apurva Sanghi, a Világbank Oroszországgal foglalkozó szakértője. Az első nagy kérdés, hogy miként hajtják azokat végre különösen a régiók szintjén? A második, hogy valóban új beruházásokat vonzanak-e vagy csak a régi gazdasági folyamtoknak terelik új mederbe, végül a harmadik, hogy tényleg be tudnak-e vonzani a fejlesztésekbe magántőkét?

A pénz nem lehet akadály. Az elmúlt évek szigorúan kézben tartott költségvetési folyamatainak eredményeképpen az orosz devizatartalékok 2015 óta 45 százalékkal, 518 milliárd dollárra nőttek. A kiadások is elkezdődtek, ám ezzel kapcsolatban egy helyi informátor elmondta: sok beruházás hamarabb elindult, mint hogy megfelelően előkészítették volna. A finanszírozás fedezeteként különadót akartak kivetni a nyersanyag- és energiaipar profitjára, ám az érintettek tiltakozása miatt ezt ejtették. Szakértők szerint azonban az a legnagyobb gond, hogy vélhetően az sem segítene az orosz gazdaságon igazán, ha minden tervszerűen haladna a "nemzeti projektek" végrehajtásával.