Oroszország atomhajóval megy neki az Északi sarkkörnek

Akkora üzlet lett a klímaváltozás miatt felolvadt északi hajózási útvonalakon a szállítmányozás, hogy Oroszország már kifejezetten küzd azért, nehogy befagyjon ez a rész. Most egy nukleáris meghajtású hajót helyeznek üzembe, hogy folyamatosan törhessék a jeget.
Szabó Dániel, 2019. május 25. szombat, 17:56
Fotó: Reuters

Oroszország szombaton indította el azt a nukleáris meghajtású jégtörőt, amely annak az ambiciózus programnak a része, hogy minél jobban kihasználhassák az északi-sarkvidéki kereskedelmi potenciált. Az elmúlt években ugyanis egyre hosszabb időszakokra olvadt el, vagy vékonyodott el a jég az itteni tengereken, hogy felgyorsult a hajószállítás Ázsia, de leginkább Kína felől. A térképre nézve látható is, hogy rövidebb erre indulni, mint délről megkerülni, Ázsiát, és Afrika mellett a Szuezi-csatornán felutazni Európába, amely az egyik legfontosabb piac. A föld formája miatt, a gömb felületen az útvonal eleve rövidebb is.

Az Ural nevű atomjégtörőt egy szentpétervári dokkban bocsátották vízre, amely jelenleg a világ egy legnagyobb és legerősebb ilyen típusú hajója. Egy háromtagú flotta része lesz a jövőben - írja cikkében a Reuters. A 75 fő befogadására tervezett Ural 3 méteres vastagságú jeget is áttörhet.

Oroszország új infrastruktúrát fejleszt, így kikötőit is átépíti, hogy kihasználja az északi-tengeri útvonal (NSR) üzleti potenciálját. A felmelegedés miatt ugyanis lehetőség nyílt arra, hogy egész évben folyamatos legyen itt közlekedés.

Az Uralt két másik jégtörő - az Arktika (Északi-sark) és a Sibir (Szibéria) - kíséri majd, ezeket jelenleg is építik. Mindegyikbe az orosz állami tulajdonú Roszatom - a paksi erőmű alapjait adó cég - gyártja azokat a kisméretű reaktorokat, amelyek majd nukleáris meghajtást biztosítanak a hajóknak.

Vlagyimir Putyin elnök áprilisban elmondta, hogy Oroszország támogatja a jégtörők építését azzal a céllal, hogy jelentősen növelje az árufuvarozást a sarkvidéki partok mellett. 2035-re Putyin azt akarja elérni, hogy az orosz sarkvidéki flotta legalább 13 nagy teherbírású jégtörővel működjön, amelyek közül kilencet nukleáris reaktorok működtetnek majd.

A végső cél azonban nem a kereskedelmi útvonal kihasználása lehet: a szabadon járható sarkvidéki rész lehetővé tenné, hogy hozzáférjenek az itteni bőséges nyersanyagkészleteket. Az Északi-sarknál - a becslések szerint - 412 milliárd hordónyi olaj-, valamint hatalma gázkészletek vannak. A világ felderítetlen olaj- és gázmennyiségének 22 százaléka lehet itt.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Fizikus, 2019.05.27 13:07

Nekem, személy szerint nagyon tetszik ez a lépés az oroszok részéről. Nagyon fontos, hogy a sarkvidéki jég alatt található nyersanyagokhoz is hozzá tudjanak férni. A Roszatom egy újabb jelentős lépést tett. Aki szeretne a témához kapcsolódó cikkeket olvasni annak szívesen ajánlom figyelmébe ezt a blogot: https://atombiztos.blogstar.hu/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2019.05.25 23:13

Jól csinálják az oroszok: rengeteg kínai, japán, dél-koreai, tajvani stb. áru kerülhet segítségükkel az északi úton át Európába és ezzel ők maguk is szép pénzt kaszálnak. Ráadásul a klímaváltozás miatt ez az útvonal egyre könnyebben és egyre hosszabb ideig - ezáltal egyre olcsóbban és egyre többet szállítva - járható lesz.

Úgy látszik, a globális felmelegedésnek vannak pozitív hatásai is...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html