A plázák végnapjaikat élik, és hozzák magukkal a gazdasági válságot

Éveken át a legnagyobb bevásárlóközpontok mutatták, hogy hiába nő az internetes vásárlások részesedése a piacon, a kiskereskedelem bástyáiként a felszínen tudnak maradni, sőt bővülni is tudnak. Az idei karácsony viszont megmutatta, hogy már vége a kegyelmi időszaknak, a Wall Street pedig elővette a hóhérbárdot.
Szabó Dániel, 2019. december 25. szerda, 12:04
Fotó: Getty Images

Évtizedeken át a kiskereskedelem rákfenéiként emlegették a nagy bevásárlóközpontokat és hipermarketeket: ahol feltűntek, rövid idő alatt kipusztultak a kkv-k, a kisboltok, de még az utcai árusok is. Megszokott márkák sora tűnt el, vagy hódolt be és költözött a plázákba. A világ nagyvárosai, a kormányok számos korlátozást vezettek be (itthon a kormány plázastopot hirdetett), hogy a bevásárlóközpontok terjedését és a családi vállalkozások eltűnését lassítsák, de mostanra a folyamat magától megállt és örömtüzek gyújtása helyett inkább vészjelzést fújnak a gazdaságban.

Bár az elmúlt 10-15 évben rohamosan nőtt a fejlett világban az e-kereskedelem piaci részesedése, a nagy hálózatok és a bevásárlóközpontok rendre közölték, köszönik szépen, de jól vannak, a forgalmuk legrosszabb esetben is csak stagnál, de inkább még növekszik is. 2019 karácsonya után viszont már látszik, hogy nem védőbástyái a kiskereskedelemnek, hanem csak az utolsó áldozatai lesznek az ostromnak.

Ahol kezdődött, ott a legnagyobb a baj

Az Egyesült Államokban indult el a plázaforradalom, a mai módon ismert boltközpontok nyitásával az 1950-es évek második felében. A háborúból kilábaló gazdaság, az optimista, konzumerista felfogás ekkor kezdett terjedni. Ahogy elsők voltak a modern áruházak nyitásában, úgy most legelőször is az amerikaiak vették észre a bajt.

A WSJ összeállítása szerint a legtöbb plázafenntartó, -tulajdonos ingatlanos cég most figyelmezteti a részvényeseit, hogy lassul a bevételeik növekedése, ha nem egyenesen már vissza is esett a korábbi évekhez képest. Ennek oka pedig nem más, mint az e-kereskedelem, az online vásárlás egyre ütemesebb térnyerése.

Példaként a Simon Property Groupot említik, amely a pennsylvaniai King of Prussia bevásárlóközpontot és az atlantai Phipps Plazát is birtokolja. A társaság legutóbbi részvényesi tájékoztatójában a profitjuk visszaesésére figyelmeztetett, mert a kiskereskedelmi láncoknál indult csődhullám miatt a harmadik negyedéves nettó működési jövedelmük jelentőset zuhant. A részvényenkénti nettó bevételi számaikat 6,76-6,81 dollárra csökkentette a cég a korábbi 7,04-7,14 dolláros várakozáshoz képest.

A Taubman Centers Inc., amely a New Jersey-i Short Hills bevásárlóközpont és a los Angeles-i Beverly Center tulajdonosa, szintén 0-1 százalékos szintre csökkentette a 2019. évi célszámait a nettó üzemi eredmény esetében, az előző negyedévi 2 százalékos becslésről. William Taubman, a cég operatív vezérigazgatója azzal magyarázta ezt, hogy a piac túlreagálta a Forever 21 Inc. csődjének hírét és spórolásba kezdett.

Nemcsak az online kereskedelem nyírja ki őket

A Forever 21 - itthon annyira nem ismert - tinédzser ruházati márka csődje több szempontból is aggasztó jel. Egyrészről a ruházati lánc működési modellje elavult már a piacon, ami részben pont a rossz e-kereskedelmi pozicionálásból ered, másrészt a túlélési stratégiájuk épp a plázák vesztét okozhatja.

Eddig ugyanis a legtöbb kiskereskedelmi elemző úgy vélte, hogy az Egyesült Államok mintegy 260 legmagasabb kategóriájú plázája van a legkevésbé kitéve az online folyamatoknak. Jó elhelyezkedésük, nagy boltkínálatuk, éttermi és üzleti szolgáltatásaik miatt még mindig vonzók lehetnek a vásárlóknak. Csakhogy a Forever 21 kiesése mutatja, hogy a változatos márkakínálat nem egy stabil adottság.

A ruházati cég a csőd bejelentésekor azt mondta, a reorganizációs tervének része, hogy 178 boltot zárnak be. Végül csak 87 üzletre került lakat, mert bérletidíj-csökkentést kaptak a bevásárlóközpontok ingatlantulajdonosaitól. Viszont e cégeknek profitcsökkenéssel kell ezért szembenézniük.

A népszerűbb bevásárlóközpontok kihasználtsága továbbra is 90 százalékos tartományban maradt még az idén. Néhány elemző szerint azonban ez csak a bérleti díjak visszavágásával lesz fenntartható a jövőben, ami újabb bevételkiesést jelent majd. Ha a díjzsugorítást nem kezdték meg már egyenesen most, hogy ne tűnjenek el a boltok az üzletházakból.

Már büntetnek, nagyon büntetnek

A nagy plázatulajdonos cégek részvényei ennek megfelelően jelentős, 14-33 százalék közötti esésben vannak 2019-ben. Igaz, elemzők egy része úgy véli, hogy most érdemes vásárolni a társaságok papírjaiból a tőzsdéken, de a többség inkább óva int ezektől.

A Morgan Stanley elemzői például úgy látják, hogy a társaságok osztalékai nem fedezettek a bérleti díjak csúszása miatt, így cash-flow-gondok is lehetnek a bevásárlóközpontos társaságoknál. A jövőbeni kilátásaik sem túl jók, hiába ígéri a legtöbb cég, hogy fejleszti az élményközpontú szolgáltatások jelenlétét az áruházakban. De nem biztos, hogy egy bowlingpálya vagy egy wellnessközpont fogja megmenteni a plázákat.

Viszont a plázák bezárása intőjel még egy oldalról: a fejlett országok - így például Magyarország is - egyre inkább várja a növekedését a belső fogyasztástól. Ennek gazdasági haszna viszont sokkal nagyobb a hagyományos boltok esetében, mint az internetes kereskedelemnél. Itt ugyanis a boltok alkalmazottakat fizetnek, bérleti díjat fizetnek, valamint ha koncentráltan egy helyen vannak az üzletek, akkor a fogyasztók hajlamosabbak mást is megvenni, mint amiért elindultak, az e-vásárlásoknál pedig ezek mind nem adottak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2019.12.27 10:46

A pláza egy százféle fcélra felhasználható épület, ebből az egyik cél helyét kezdi átvenni az internet, erre most be kell pánikolni? A plázákból lehetnek a világ legjobb sétálóutcái, szórakozónegyedei, fedett, télen meleg, nyáron hűvös utcákkal. Éttermek presszók, kocsmák, mozi, gyerekeknek játszóház, művészeti galéria, kulturális létesítmények, klubok, közösségi terek, köszolgálati irodák, céges ügyfélszolgálatok, startup inkubátorok és még sorolhatnám hajnalig. Ilyen "sétálóutcák" nagyvárosban is elférnek, de a kihalt vidéki kisvárosokban ezerszer nagyobb szükség lenne rájuk. Persze a plázák tulajdonosainak egy kicsit vissza kéne venni az arcukból (és a pofátlan bérleti díjakból), nem muszáj minden beruházásnak öt éven belül megtérülnie.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

CoolKoon, 2019.12.26 19:53

Nos igen, Amerikában már évekkel ezelőtt (gyakorlatilag a 2008-as válság után) megjelentek a "szellemplázák", ami azóta csak felerősödött, főleg a kínai dömpingáru miatt.

A Forever 21 amúgy nem csődbe ment, hanem (ahogy a cikk is utal rá) csődvédelmet kért/csődvédelembe menekült, a kettő közötti különbséget illene egy pénzügyekkel foglalkozó portálnak tudnia.

Ami a cikket illeti, sajnos nem említi, hogy az idióta vasárnapi boltzár is pont ugyanazért káros, amiért a plázastop is: mind a kettő a webshopok malmára hajtja a vizet, bármit is hazudozzék erről pártunk és kormányunk. Ráadásul a webshopokat (az alacsony bekerülési költség, valamint a külföldről működtetés lehetősége miatt) sokkal nehezebben tudják kiszorítani/ellehetetleníteni/"felvásárolni" pártunk és kormányunk éhes, de legalább ostoba oligarchái, így lényegében minden tekintetben maguk alatt vágják a fát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.12.26 10:08

a ruháknál és cipőknél meg fog maradni a hagyományos üzletek vezető szerepe, ,mivel gyakran ötöt is fel kell próbálni, mire egy kényelmeset találunk.

internetes rendeléssel könnyen mellé lehet nyúlni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lezli, 2019.12.26 08:18

@BattMan:Látom, itt is itt vannak a mocskolódó "szószólók"! na4 és terabit!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Xenador, 2019.12.25 23:27

A cikk maga mondja el, hogy miért nincs itt a vége a boltoknak. Mert a vásárló bemegy, és vásárolgat. A "plázaság" maga nem az ördögtől való, régen vásárterekre gyűltek az eladók és a nézelődők, vannak vásárlóutcák is, a pláza csak egy vásárlóház. Az vele a gond, hogy már megszűntek a Keravillok és Röltexek, a vevők most már nem is keresgélik a kisebb boltokat a városokban, többféle módon is rá lettek szoktatva a koncentrált üzletépületekre. Ezt csak úgy visszacsinálni nem fogják.

@BattMan: "Ha nem volt jó, valamiért nem tetszett, akkor visszaküldtem, ennyi."

Ezt nálunk is így írja elő a törvény. Az eMagnál és néhány másik kócerájnál nem mindig működik, de általánosságban igen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html