John Lough hangsúlyozta elemzésében: Putyin magatartásából arra is következtetni lehet, hogy az orosz államfő megítélése szerint az Európai Uniónak és az Egyesült Államoknak nincs kidolgozott koncepciója Ukrajna stabilizálására, és sem az EU, sem Amerika nem érez jelentősebb késztetést az ukrán gazdaság pénzügyi kisegítésére.

A Chatham House szakértője szerint az ukrajnai orosz "bajkeverés" céljai közé tartozik valószínűleg a május 25-én esedékes ukrajnai elnökválasztás megzavarása is. Ha sikerülne ugyanis szabad választásokat tartani az ország egész területén, annak eredményeként olyan, törvényesen megválasztott államfő kerülhetne Ukrajna élére, akinek személye az országegyesítésre összpontosíthatná a figyelmet, márpedig ez nem jönne jól az Ukrajna "föderalizálására" törekvő Oroszországnak - áll a Chatham House vezető térségi szakértőjének elemzésében.

John Lough szerint az ukrajnai válságról csütörtökön kezdődő genfi tárgyalásokon Oroszország ezért valószínűleg azt fogja erőltetni, hogy Ukrajnában dolgozzanak ki menetrendet a gyors alkotmányos átalakításra. Moszkva érve várhatóan az lesz, hogy ennek nincs alternatívája, tekintettel a kelet-ukrajnai térséget elborító káosz mértékére.

Putyin ukrajnai stratégiájának ugyanakkor komoly kockázatai vannak. Ezek közé tartozik, hogy Putyin az orosz állami média szívós támogatásával olyan képet alakított ki Oroszországban, amely a délkelet-ukrajnai orosz ajkú kisebbséget veszélyben lévőnek tünteti fel. Ennek eredményeként viszont ha a kormányépületeket elfoglaló oroszpárti aktivisták tevékenysége erőszakcselekményekbe torkollik, akkor az orosz elnökre egyre nagyobb nyomás nehezedne a katonai beavatkozás végett, és lehetségessé válna "az eddig elképzelhetetlen", vagyis az orosz-ukrán háború.

A másik fő kockázat az, hogy a kijevi kormányzat és a nyugati hatalmak nem fogadják el Moszkva várható javaslatát a gyorsított ukrajnai alkotmányos reformról. Putyin ebben az esetben még tovább fokozhatja erőfeszítéseit a kijevi kormány által a fő ipari központok felett gyakorolt ellenőrzés gyengítésére, és ennek részeként valóra válthatja az ukrajnai földgázszállítások leállításával kapcsolatos fenyegetését.

A Chatham House szakértője szerint a harmadik nagy kockázat az, hogy az orosz gazdasági-katonai nyomás alatt az átmeneti ukrán kormány esetleg összeomlik, és ez Ukrajna szétforgácsolódásához vezet, még mielőtt bármilyen alkotmányos reformfolyamat elkezdődhetne.

A nyugati vezetőknek meg kell érteniük, hogy egy olyan orosz vezetővel van dolguk, aki jobban összpontosít ukrajnai célkitűzéseinek megvalósítására, mint azokra a kockázatokra, amelyek e célok elérésével járnak - fogalmaz hétfői elemzésében a londoni Királyi Külügyi Intézet kutatásvezetője.