Betiltani vagy kihasználni: mi lesz a villanyrollerekkel?

Nagy-Britanniában jelenleg tilos az elektromos rollerek használata egy több, mint 180 éves törvény alapján. Ráadásul jogosítványt is kérhetnek a rendőrök attól, aki ilyen járművek dönget a járdán.
Komócsin Sándor, 2019. március 25. hétfő, 06:40
Fotó: Getty Images

Megnyithatja az utat az elektromos rollerek használata előtt a brit kormány azzal, hogy kezdeményezte az ország közlekedési szabályrendszerének felülvizsgálatát - adta hírül a Bloomberg. Egy generáción belül ez lehet a legnagyobb változás ezen a téren - Nagy-Britanniában érvényben vannak olyan közlekedési szabályok, amelyeket még 1835-ben fogadott el a parlament. A londoni vezetés a kezdeményezéssel egyrészt modernizálni akarja a közlekedést, másrészt azon a címen, hogy elhárítsák az útból az innováció előtt álló akadályokat, 90 millió fontos alapot hozott létre a mobilitással kapcsolatos kísérletek állami támogatására. (Ez 33,38 milliárd forint, a budapesti Megyeri híd építési költségének kicsit több mint fele.)

Fordulópont

Fordulópontnál vagyunk a jövő közlekedésével kapcsolatban, mivel forradalmian új technológiák jelentek meg, amelyek hatalmas lehetőségeket rejtenek magukban - fejtegette a Bloomberg cikke szerint Jesse Norman, a brit kormány közlekedési minisztere. A cél az lenne, hogy olyan stratégiát dolgozzanak ki, amely lehetővé teszi az újítások kínálta lehetőségek kiaknázását. Az egyik ilyen forradalmi változás az elektromos rollerek megjelenése, ám a dolog nem ilyen egyszerű.

Az európai villanyrolleripar a Bloomberg adatai alapján 150 millió dollár tőkét (42 milliárd forint a Kőröshegyi völgyhíd építési költségének négyötöde) kapott tavaly tőketársaságoktól. Emellett számos amerikai versenytárs, mint például a Lime and Bird Rides Inc. szintén több száz millió dollárt gyűjtött és agresszíven terjeszkedik Európa-szerte. Eközben a jelenleg érvényben lévő brit törvények szerint az elektromos rollerek motorral hajtott szállítóeszközök, amelyek után adót kellene fizetni, vezetőiknek pedig jogosítvánnyal és biztosítással kellene rendelkezniük.

Ráadásul az 1835-ben elfogadott Highways Act jogszabály leszögezi, hogy a gyaloglásra szánt utak kizárólag a gyalogosok közlekedésére használandók. Ebből az következik, hogy a közlekedés úgynevezett utolsó kilométerének megtételére kitalált járművek, köztük az elektromos rollerek használata erősen korlátozott kísérleteket leszámítva tilos.

Üzleti modellek

A technikai fejlődésen túl új üzleti modellek is megjelentek a közlekedésben, elég az Uber-féle taxizásra gondolni. Ez szintén sok kormányt arra késztetett, hogy újragondolja a városi közlekedés szabályait. A brit vezetés egyebek mellett arra hivatkozik a szabályozás nagy felülvizsgálatát indokolva, hogy a dugók évente nagyjából kétmilliárd font kiadást okoznak az adófizetőknek. (Ez 741 milliárd forint, ami a budapesti 4-es metró költségének több mint 1,6-szerese.)

Ugyanakkor a kormányszóvivő hangsúlyozza, hogy nincs napirenden olyan törvény benyújtása a parlamentnek, amely legalizálná az elektromos rollerek használatát. Egyelőre csak a felülvizsgálati folyamat elindításáról van szó, amelynek alapján a törvényhozás engedélyezheti a nyilvános kísérleteket. Ezek mutathatják majd meg végül a változtatások lehetséges irányát.

Fontos szempont, hogy olyan közlekedési modelleket, módszereket akarnak kikísérletezni, amelyek segítik a közúti forgalom károsanyag-kibocsátásának nullára csökkentését. Ebben az érintett cégek is segíthetnek, ahogy azt Párizsban teszik, ahol névtelenül gyűjtött statisztikai adatokat szolgáltatnak az ügyfeleik közlekedési szokásairól.

HOZZÁSZÓLÁSOK