Lelepleződött a Magyarországot is érintő gigaprojekt

Sokan tartanak attól, hogy a kínai áruk új, főként szárazföldi szállítási útvonalának szánt selyemútprojekt valójában a pekingi vezetés trükkös eszköze az ország világpolitikai befolyásának erősítésére. Ennél rosszabb a helyzet.
Komócsin Sándor, 2019. január 11. péntek, 19:06
Fotó: Pixabay

Vajon a kínai vezetés új selyemút programja - amelynek célja, hogy kiépítse a szárazföldi útvonalakat az ázsiai ország és Európa és a Közel-Kelet között - egy zseniális infrastruktúra-fejlesztési vízió vagy egy titkos számla, amelyen át sötét tervek megvalósítását finanszírozzák? Évek óta filozofálnak ezen az elemzők, miközben lehet, hogy a helyes válasz valami egész más - írja David Fickling, a Bloomberg publicistája.

A cikk apropója, hogy a Wall Street Journal (WSJ) riportja szerint a kínai hatóságok segítséget ígértek az 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) Állami pénzalap rendbe tételéhez. Ezzel véget vetnek az alapnál folyó korrupciós vizsgálatnak, illetve azoknak az újságírói kutakodásoknak, amelyek célja, hogy kiderítsék: vajon a kínaiak a segítségért cserébe kaptak-e részesedést malajziai vasút- és olajvezeték-projektekben. Ha mindez igaznak bizonyul, ez lesz az első bizonyítéka annak, hogy az 1MDB-botrány összefonódik a selyemútprogrammal. Peking tagadja, hogy az utóbbiból pénzt adna az 1MDB feltőkésítéséhez.

Mi ez?

Ha azonban mégis igaznak bizonyulna a WSJ értesülése, az erősítené azokat az elemzőket, akik szerint a nagy infrastruktúra-fejlesztési program valójában egy kínai befektetései alap fedősztorija. Ez az alap a nagy nemzetközi bankok, a Világbank és az Ázsiai Fejlesztési Bank alternatívája lenne. A selyemútprogramban egyébként Magyarország is érintett: a Belgrád-Budapest vasútvonal része lenne a kínai áruk szállítási útvonalának, miután kínai hitelből teljesen felújítanák.

Az általános vélemény a szakértők körében az, hogy a selyemúttal összefüggő beruházásokkal Kína a világnak olyan területein jelenik, meg, amelyek fejlesztését a nyugati befektetők piaci alapon nem találnák gyümölcsözőnek. Ennek a véleménynek egyik leágazása egy geopolitikai elmélet. E szerint Peking a méregdrága beruházásokkal úgy vonja be az új szállítási útvonalak fejlesztésébe az útba eső feltörekvő országokat, hogy azok eladósodjanak, Kínától vegyenek fel hitelt, s ezzel kiszolgáltatottá váljanak az ottani állami tőkének és a pekingi vezetésnek. Így akarja kiépíteni a tőle függő országok láncolatát.

Mi ez valójában

A Bloomberg publicistájának azonban van egy más olvasata arról, mi is valójában az új selyemút. Szerinte nem a pekingi vezetés mestertervéről van szó, amellyel Kína globális hatalommá válását igyekeznek előmozdítani, hanem inkább egy kaotikus márkanév-építési és pénzügyi próbálkozásról. Arról, hogy lehetővé teszik a számos kínai helyi vezetőnek és állami tulajdonú cégnek, hogy a selyemútprogramba való bekapcsolódás címén engedélyt és pénzt kapjanak bármilyen projektjükre, amelyet amúgy is végre akarnak hajtani.

A selyemútprogram messze van attól, hogy Peking valamilyen egységes grandiózus tervét valósítaná meg. Ehelyett inkább egy szétszórt, kompromisszumoktól terhelt tevékenységnek látszik - írta korábban Jonathan Hillman, a Center for Strategic & International Studies kutatóintézet elemzője.

Ha lenne mesterterv, akkor azt elég ügyetlenül valósítanák meg. Például a korábbi malajziai miniszterelnök Najib Razak tárgyalt ugyan országa kikötőinek megnyitásáról a kínai hadihajók előtt, de ebből nem lett semmi. Utóda, Mahathir Mohamad már "a gyarmatosítás úgy formájának" minősítette selyemútprogramot, amelynek Malajziára vonatkozó projektjeit fel akarja adni vagy újra akarja tárgyalni.

Vacak projektek

A selyemút márkanevet esetenként részben értelmes, de kicsik és unalmas projektek, mint például elektromoshálózat-fejlesztések, vagy gáztározó-építések ernyőjeként használják. Máskor olyan nagy bizniszeket fednek le vele, amelyek értelmetlenek. Például a Mianmart és Kínát összekötő olajvezetéket öt évvel megépítése után alig használják, a Banglades és Kína közti gyorsvasút valószínűleg soha nem épül meg. Eközben az eredetileg ázsiai beruházásokra szánt selyemútpénz immáron nigériai és argentínai fejlesztések forrásaként is szóba került.

Ráadásul a nagy csinnadrattával hirdetett új selyemút a korrupció melegágya, ami jól látszik azon, hogy zümmögnek körülötte a helyi kiskirályok, magánbefektetők és pénzügyi alapok. Ezért a Bloomberg cikkírója úgy véli, nem attól kell tartani, hogy e márkanév alatt milyen geopolitikai változásokat készít elő a kínai vezetés, hanem attól, milyen képet fest a Hszi Csin-ping államfő vezetése alatt álló országról. Egy a gazdasági racionalitást háttérbe szorító, ötletszerű döntések alapján működő társadalmi rendszert láthatunk. A selyemútprogram nem egy óriási titkos hatalmi politikai projekt, hanem egy hatalmas zűrzavar.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

europeer, 2019.01.12 11:45

Sokkal mocskosabb történet ez mint az mszp-szdsz 4-es metró.
"Azt az elejétől tudtuk, hogy nekünk, magyaroknak nem fűződik fontos érdekünk ehhez a felújításhoz, magunktól és uniós pénzből sem csináltunk volna ilyen beruházást. Pusztán azért, mert nekünk nem hasznos.
******Nem kapott óriási visszhangot nálunk, de a sokkal gazdagabb Szlovéniát is szeretnénk megtámogatni a hírek szerint nagyságrendileg 62 milliárd forinttal (200 millió euróval), hogy átépítsék a Koper és Diva?a közti 27 kilométeres szakaszt. Ez egy egymilliárd eurós beruházás, mivel a világ egyik legnehezebb terepén zajlik majd, gyakorlatilag végig keresztbe kell fúrni majd hegyeket. ******
https://index.hu/gazdasag/2017/12/08/budapest_-_belgrad_cosco_kina_vasut/
---------------------
Sokkal mocskosabb történet. Panama is csak kisinas.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2019.01.12 11:04

Hiába játszik prostituáltat a kis vajda a kínai császár előtt, jól nézne ki a kínai, ha minden 10 milliós nép érdekeit figyelembe venné, ellenkezőleg lásd ujgurok, tibetiek , jelenleg hatalmasok közül ők a legönzőbbek, lehet ugy járni, mint a rinoceroszok, az viszont igaz, hogy van az a píz, amiért farkas flórián megvehető.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nekemnemezkell, 2019.01.12 08:13

@Mekelekke: :D Nagyon vicceske vagy. Csak tudod a humorizálás, nem az, amivel bármi előrelépés lehet. Ha netán komolyan gondolod, akkor pedig nagy a baj, mert a gazdasággal kapcsolatos előrelátásod kb annyi, mint egy ballib analfabétának! Azaz semmi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nekemnemezkell, 2019.01.12 08:10

@matyi2010 Te nem látod a cikkben lévő ostobaságok halmazát? Nevetséges így ebben a nézőpontban az egész! Próba képpen helyettesítsd be a "kínai vezetés " kifejezést, mondjuk az IMF-el, akkor pontosan kiviláglik az egész iromány álságos hamis iránya! Ez csak arról szól, hogy beszartak a koncért a "nagyurk" ott a másik oldalon, s most jajgatnak érte!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.01.12 06:22

Mekelekke, 2019.01.11 21:12
Aki egy percig is elhitte, hogy a Budapest -Belgrád "szupervasút" támadása mögött gazdasági racionalitás áll az sürgősen vizsgáltassa meg az IQ-ját egy bányában.
Egyszerű csicskatámadás a jelenlegi globális vezető amerikai-nyugat-európai üzleti körök, monopóliumok érdekében. Néhány csicska persze nagyon-nagyon jól járna,ha sikerül megakadályozni, de a maradék 10 millió magyar érdekét lesz@..ják, őket csak a Gazdi érdeke, annak utasítása mozgatja.
A cikkben semmi leleplező nincs: a világ vezető imperialista hatalmait borzasztóan zavarja az új, őket nagy valószínűséggel legyőző vetélytárs megjelenése. Az egybites agyú híveik meg gondolkodás nélkül elhiszik ezt a maszlagot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html