Döntött az EU: harmadával kell csökkenteni az autók széndioxid-kibocsátását

Megállapodtak az EU intézményei a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről - adta hírül az MTI.
Domokos Erika, 2018. december 17. hétfő, 23:32
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest - állapodtak meg hétfőn az Európai Unió (EU) társjogalkotó intézményei.

A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé válhasson.

A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautók, 30 százalékot a kisteherautók vonatkozásában.

Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni - írta az MTI.

A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

Az elfogadott értékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik.

Végcélunk, hogy Európában gyártsák a legjobb, legtisztább, legversenyképesebb járműveket, itt használják a legmodernebb infrastruktúrát, illetve hogy csökkenjen a légszennyezettség - közölte Maros Sefcovic energiaunióért felelős uniós biztos. A lépés bizonyítja az EU elkötelezettségét a párizsi klímaegyezmény mellett, és egyértelmű politikai jelzést küld az iparnak, a befektetőknek és a fogyasztóknak.

Kollégája, Miguel Arias Canete, az Európai Bizottság éghajlat- és energiapolitikáért felelős tagja ambiciózusnak és kiegyensúlyozottnak nevezte az egyezséget. Ezen szabályozással megfelelő mértékben csökkentik a közlekedési szektor károsanyag-kibocsátását, pénzt takarítanak meg a fogyasztók számára, továbbá segítik az európai zöldipar innovációját és globális vezető szerepének megerősítését - közölte.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2018.12.18 08:05

Idióták. Megint irodákban üldögélő bürokraták, történelem tanárok és bölcsészek döntöttek olyasmiről, amihez fingot nem értenek. Könnyű kiadni egy darab papírt, rányomni egy stemplit, aztán vigyétek. Ehhez aztán nem kell semmi ész. Dehogy a szerencsétlen műszakiak ezt majd hogyan oldják meg, az ezeket a hülyéket már nem érdekli. Ez a CO2 hiszti is egy baromság. Egyetlen vulkánkitörés több szennyeződést és CO2-t tol a levegőbe, mint az összes autó együtt. Ostoba, hozzánemértő hülyék.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2018.12.18 06:43

Józsi1111, 2018.12.18 00:05

Egyes gyártók által forgalmazott flotta össz-kibocsájtását kell csökkenteni. Lehetne a teljesítményt csökkenteni, de azzal arányosan nem csökken a fogyasztás, így azt a vevők nem tolerálnák.
Legvalószínűbb a hibridek alkalmazása, szerintem öt év múlva minden új belsőégésű motoros autó hibrid lesz. Egy mild-hibrid, 48 V-os rendszerrel nem lesz drága, de csak 10-20% fogyasztáscsökkenést eredményez. A hálózatról tölthető plug-in hibridek tényleges kibocsájtása a használat módjától függ, értelmes felelősségteljes vásárlókat feltételez. Valószínűleg a gyártók bevállalnak 20-25%-nyi tisztán elektromos autót.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Panzerkraftwagen_Drei, 2018.12.18 00:28

"így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni."

És mellesleg a vevőket is kötelezni, hogy ezeket is megvegyék...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi1111, 2018.12.18 00:05

Nem igazán értem.
31 - 37,5 %- al kell növelni a hatásfokot?
Ennyivel kell csökkenteni az autók teljesítményét?
Ennyivel kell megnövelni az elektromos autók arányát?
Vagy ennyivel kell csökkenteni az autók mennyiségét?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html