Míg Magyarországon csak 9,5 százalékkal nőtt az új autók értékesítése január és május között az előző év azonos időszakához képest, addig Szlovákiában 29,4 százalékkal ugrottak meg az eladások - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss adataiból. Májusban idehaza bő 12 százalékos bővülést jegyeztek fel az ACEA szakértői, míg a szomszédos országban meghaladta a 32 százalékot az eladások növekedése. Így az ötmilliós Szlovákiában majdnem 28 ezer új autót vehettek át boldog tulajdonosaik, míg a tízmilliós Magyarországon 19 ezernél valamivel kevesebbet. A szintén tízmilliós Csehországban öt hónap alatt több mint 72 ezer új autó talált gazdára. Romániában, Görögországban, Portugáliában, Spanyolországban és Olaszországban visszaesett az autóértékesítés az év eddig eltelt részében - a csúcstartó Görögország mínusz 45,6 százalékkal -, de a szintén EU-IMF kölcsönt kapott Írországban majdnem 12 százalékkal bővült az újautó-piac.

Az európai autópiac egésze ellentmondásos képet mutat: Májusban 7,1 százalékkal, 1,2 millióra nőtt az új autók értékesítése az egy évvel korábbihoz képest, ám január és május között 0,8 százalékkal, 5,88 millióra csökkentek az eladások. A legnagyobb piacon, Németországban, illetve Franciaországban mindkét összehasonlításban növekedést jegyzett fel az ACEA, a brit és a spanyol piac azonban mindkettőben zsugorodott és az olasz csak a május/májusi összevetésben mutatott növekedést. Az Európai Unió 2004 után csatlakozott országában összességében 3-4 százalékkal bővültek az autóeladások a kétféle összehasonlításban.

Az autógyártók versenyében a Volkswagen tovább növelte piaci részesedését - öt hónap alatt 21 százalékról 22,7 százalékra -, a VW, az Audi és a Skoda márkák hasítanak, de kivételesen még a Seat is növelni tudta piaci súlyát. A második helyen álló PSA Peugeot-Citroen és a harmadik Renault részesedése fél-egy százalékponttal zsugorodott - már a fapados Dacia is kevesebb autót adott el, mint tavaly. A GM Opel-Chevrolet párosából az előbbi erősített, az utóbbi kissé visszaesett, a Ford piaci részesedése 0,6, a Fiaté 1,1 százalékponttal zsugorodott. A Toyota, amely a válság előtt hatszázalékos súlyra tett szert, immár négy százaléknál tart, miközben a Nissan közelít a 3,5-höz, a Hyundai pedig a háromhoz - a Kiával együtt 4,7 százaléknál tartanak. A Honda, a Mazda és a Suzuki tovább zuhan, a Mirsubishi ugyan erősített, de így sem adott el 50 ezer autót öt hónap alatt. A Chryslert Európában el lehet felejteni.