Februártól jelentősen csökkentették a gázolaj jövedéki adóját; eddig Szlovákián csak végighajtottak a kamionok, most viszont a csehek mellett már az osztrák és a magyar fuvarozók is megállnak tankolni.
A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke
Szlovákiában az év útblokádokkal kezdődött, mivel a fuvarozók működésképtelennek és túl drágának találták a január elsejével bevezetett elektronikus útdíj rendszerét.
Robert Fico szlovák kormányfő az országossá fajult akciók láttán január 11-én jelentett be engedményeket.
Február végéig, az elektronikus útdíj mérési rendszerének finomításáig ingyenessé tették az első osztályú utak használatát, a gázolaj jövedéki adóját - ami a térségben a legmagasabb volt - februártól jelentősen csökkentették (a gázolaj literenkénti átlagára 1,14 euróról 1,00-1,01 euróra mérséklődött, azóta viszont már drágult).
A Szlovák Fuvarozók Uniója az úthasználati díj növekedése miatt ugyan még február elején is útblokáddal fenyegetőzött, de a kezdeményezés néhány nap múltán elhalt, azóta panaszmentesen működik az elektronikus útdíj rendszere.
Az olcsóbb gázolaj hatására a szlovák fuvarozók döntően már otthon tankolnak, mint Miroslav Kollár, a szlovák olajipari szövetség főtitkára közölte, a nagyobb forgalom csökkenti a kisebb adó okozta bevételkiesést. (A szlovák pénzügyminisztérium előzetesen úgy számolt, hogy a kisebb adó éves szinten 60-100 millió euró közötti kiesést okoz.)
Eddig Szlovákián csak végighajtottak a kamionok, most viszont a csehek mellett már az osztrák és a magyar fuvarozók is megállnak tankolni, ami Kollár szerint nagyban hozzájárul ahhoz, hogy 10-15 százalékkal növekedhet a gázolaj forgalma.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.