A tervezett adónemet üdítőitalokra, energiaitalokra, sportitalokra és ice teákra kívánják kivetni, nem vonatkozna azonban a cukormentes, csökkentett kalóriatartalmú, diétás italokra.

A tervezett döntés heves ellenkezést váltott ki az üdítőital gyártó óriásvállalatok és a lakosság egy része körében egyaránt.

Míg Obama elfogadná a kezdeményezést, addig a Coca-Cola vezérigazgatója a tervet egyenesen felháborítónak nevezi. Egyes szkeptikus források pedig azt is vitatják, hogy lehet-e valóban pozitív hatása egy ilyen adónak a vásárlói szokásokra.

Az ügyben megkérdezett orvosok, tudósok és döntéshozók szerint azonban egy ilyen új adó bevezetése hatásos fegyver lenne arra, hogy némiképp csökkenjen az országban élő elhízott lakosok száma. Hasonló hatást várnak a döntéstől, mint amit korábban a cigaretták megadóztatásával sikerült elérniük.

Előzetes számítások szerint az új adónem az első évben 14,9 milliárd dollár bevételt hozna az államnak. A befolyt összeget egészségmegőrző programok indítására költenék.

Az üdítőital gyártó vállalatok természetesen továbbra is tiltakoznak a feltételezés ellen, hogy bármiféle felelősség terhelné őket azzal kapcsolatban, hogy az országban egyre több túlsúlyos ember él. Ez az adófajta, az úgynevezett szódaadó, csak egy újabb fejfájást okozó probléma a kedvezőtlen eladási adatok miatt nehéz helyzetben lévő vállalatoknak.

Korábban már országszerte több iskolából is eltávolították az üdítőital automatákat, hogy ezzel is csökkentsék az oda járó gyerekek túlzott cukorfogyasztását.