Bár a szilveszter este még okozhat váratlan meglepetéseket a francia pezsgőgyártóknak, nagyon úgy tűnik, hogy a tavalyi után idén is kevesebb palackot sikerül értékesíteniük. Az előzetes becslések szerint 3 és 4 százalék közötti visszaesésre lehet számítani, ami alacsonyabb mértékű a 2012-ben mért 4,4 százalékhoz képest, a franciák azonban érthetően nem örülnek a trendnek.

A francia pezsgők iránti keresletcsökkenés egyértelműen a spanyol és olasz konkurencia számlájára írható. A cava, illetve a prosecco lényegesen olcsóbb a Champagne-i szőlőből készült pezsgőknél, az utóbbi években így tudta sikeresen magához csábítani a buborékos italt kedvelők egy részét. A Reuters-nek nyilatkozó szakértők szerint könnyen elképzelhető, hogy idén a lélektani határnak számító 300 millió üveg alá esik az eladott francia pezsgők száma, ami a csúcsidőszaknak számító 2007-ben 339 milliónál tetőzött. Érdekesség, hogy e mennyiség több mint felét - 51 százalékát - maguk a franciák isszák meg, igaz az ő fogyasztásuk is csökkenő tendenciát mutat.

Komoly aggodalomra így sincs okuk a franciáknak. Ugyan a volumen csökkenő tendenciát mutat, a forgalom nem, sőt: tavaly 4,1-ről 4,4 milliárd euróra nőtt, az idén pedig az előzetes becslések szerint stagnálni fog. Ez annak köszönhető, hogy a franciák a lefelé nyitás és az árversenybe való beszállás helyett inkább a minőségi pezsgőgyártás, illetve ennek kommunikálása mellett döntöttek, a stratégia pedig működni látszik.

A francia pezsgő iránt ráadásul helyenként az eddiginél komolyabb érdeklődés mutatkozik. Jó hírek érkeznek a tavaly negyedik legfontosabb exportpiacnak számító Japánból, csakúgy mint a 2012-ben 11 százalékos növekedést produkáló Ausztráliából és a luxus iránt az utóbbi időben különösen fogékony Nigériából is. A nagy exportőrnek számító Nagy-Britannia és Egyesült Államok viszont jó esetben is csak a tavalyi szintet hozza, egyelőre pedig Kínában sem sikerült a nagy áttörés. Európában novemberig 2,6 százalékkal fogyott kevesebb pezsgő, mint a korábbi év azonos időszakában.

Ezek után nem meglepő, hogy a nagy pezsgőgyártók is a minőség további javításában, illetve ennek kommunikálásában látják a jövőt.