Távolságarányos díjat javasolnak az autópályákon

Az unió tagállamai fokozatosan térjenek át a távolság alapú autópályadíjak megállapítására és vezessék ki az időalapú matricarendszert a nehézgépjárművek, a 3,5 tonna feletti buszok és távolsági buszok, valamint a 3,5 tonna alatti könnyű tehergépjárművek és a személygépkocsik esetében is - ezt javasolja az Európai Bizottság (EB) az úgynevezett Euromatrica irányelvek tervezetében. Deli Andor fideszes EP-képviselő szerint tagállami hatáskörben kell hagyni az autópályadíjak meghatározását - írja az MTI.
Szász Péter, 2018. május 15. kedd, 14:40

Deli nem tartja jó megoldásnak, hogy a buszok azonos elbírálásban részesüljenek a nehézgépjárművekkel. Magyarázata szerint a buszok nagyban hozzájárulnak a dugók és a torlódás elkerüléséhez, a tömegközlekedés fontos és szerves részei, főleg azokban a tagállamokban, amelyekben a vasúti közlekedés kevésbé fejlett.

Mivel a buszok használati módja eltér más nehézgépjárművekétől és a környezeti hatásuk is kedvezőbb, ezért nagyobb teret kell hagyni a tagállamoknak, hogy maguk döntsenek a díjszabásról - vonta le a következtetést Deli Andor az erről szóló vitában az Európai Parlament (EP) közlekedési és turisztikai szakbizottságában, ahol a héten tárgyalják az első mobilitási csomaghoz beérkezett módosító indítványokat. A személyautókkal kapcsolatban még óvatosabbnak kell lenni. Nem elfogadható, hogy ebben a körben kötelező legyen a távolságalapú díjak alkalmazása - véli az EP-képviselő.

Véleménye szerint ez a megoldás jelentős többletköltséget jelentene az autósoknak, ami ahhoz vezethet, hogy elkerülik az autópályákat és a regionális utakra terelődik át a forgalom. Ez növelné a torlódásokat, veszélyeztetné a közlekedésbiztonságot és a levegőszennyezést.

A jelenlegi uniós szabályozás szerint minden tagállam maga dönthet arról, hogy kíván-e útdíjat bevezetni, és ha igen, milyen járművekre és milyen díjbeszedési módszer alkalmazásával. Egyes tagállamok távolságalapú útdíjrendszert, míg mások időalapú matricarendszert alkalmaznak. Bizonyos tagállamok egyáltalán nem vetnek ki útdíjat.

A fideszes képviselő az EP közlekedési szakbizottságának autópályadíjakkal kapcsolatos vitájában kijelentette, az Európai Bizottság javaslata túlságosan leszűkíti a tagállamok hatáskörét az autópályadíjak meghatározását illetően. "A tagállamoknak nagyobb rugalmasságra van szükségük, hogy a szociális és gazdasági viszonyokat, polgáraik és vállalkozásaik érdekeit figyelembe véve határozhassák meg a díjszabás módját és mértékét."

"Mint legkedvezőbb megoldás, a szubszidiaritás elvével összhangban a döntés a díjszabás módjáról és mértékéről tagállami hatáskör kell, hogy maradjon".

A kép forrása: Napi.hu/Szász Péter.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2018.05.16 11:47

mar a kerdes sem ertheto, egyaltalan miert KELL fizetni az autopalyaert? ugyanolyan ut, mint a tobbi, minden orszagban van adorendszer, amibol fenntarthato lenne, miert kell kulon fizetni erte?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2018.05.15 18:58

talán nem kéne mindenbe beleszólnia az eu bürokratáinak.

az időarányos útdíj a magyar autósoknak kedvező, mert ők gyakran használják az autópályát, míg a sokmillió átmenő románnak kedvezőtlen, ők jobban járnának a km arányossal.

a magyar kormánynak pedig nem az átutazó románok, hanem a magyar autósok érdekeit kell nézni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zuljin2, 2018.05.15 16:11

Minden fel és lehajtónál kell egy-két kamera, ami rögzíti a felhajáts és lehajtás tényét, a kettő közötti távolság alapján kiszámolja a díjat a különböző jármű kategóriákban. A mai info-tech világban pikk-pakk megoldható... lenne. Drága lenne? Persze, mert akkor nem jutna pénz 350ezres telefonra a tiszteletlen képviselőknek. És még lopni is lehetne belőle.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html