A cseh kormány elfogadta azt a törvénytervezetet, amely teljesen liberalizálná a taxiszolgáltatást - adta hírül a Radio Praha. Ha az új szabályozás átmegy a prágai parlamenten, akkor a taxiszolgáltatást nyújtó sofőröknek nem kell majd világító taxitáblát szerelniük autójuk tetejére, hanem elég lesz egy matricával jelezniük, hogy taxiként (is) működnek.

További változás, hogy nem kell vizsgázniuk abból, mennyire ismerik a cseh főváros utcáit. Dan Tok közlekedési miniszter azzal indokolta ezt a változtatást, hogy az autók fedélzeti GPS helymeghatározó rendszereinek tömeges elterjedése mellett semmi szükség arra, hogy a sofőrök a fejükben hordják a város térképét.

Új módszer

Tok beszámolt arról is, hogy az új rend lehetővé teszi egy újabb elszámolási módszer alkalmazását a meglévő kettő mellett. Jelenleg vagy hagyományos módon, az autókba épített taxaméter alapján számol el a taxis az utassal, vagy a felek az utazás megkezdése előtt megegyeznek a szállítás díjában. Az új lehetőség, hogy mobiltelefonos alkalmazás alapján is meg lehet majd kötni a megállapodásukat. Ennek az a lényege, hogy az utazás megkezdése előtt az alkalmazás tájékoztatja az utazni szándékozó ügyfelet az szállítás díjáról.

További újítás, hogy ha kiderül, hogy túlárazták az utazást (például nem a lehető legrövidebb utat jelölték meg) vagy más módon sérelem éri az ügyfelet, akkor a taxi vezetője és az alkalmazásszolgáltatást nyújtó cég is felelősségre vonható lesz.

Ellenérvek

A hagyományos taxisok szakmai szervezete ellenzi a piaci liberalizációt, mert úgy látja, hogy az teljesen lerombolhatja a professzionális taxiszolgáltatást, amit pótolhatatlannak tartanak. Martin Behounek, a szervezet szóvivője azt mondta, hogy a változtatás nyomán eláraszthatják a piacot az olcsón dolgozó kelet-európai vendégmunkások.

Szerinte ez azért veszélyes, mert az utasok olyan vezetők kezébe kerülhetnek, akik nem ismerik Prágát, nem beszélnek megfelelően csehül, a közlekedési kultúrájuk más, mint a helyieké, például nem tisztelik a közlekedési lámpák jelzéseit és nem ismerik a helyi úrvezetők vezetési szokásait. Mindezzel veszélybe sodorhatják a közlekedők életét.

Nevetséges?

Ondrej Michalcik, a közlekedési tárca tömegközlekedési divíziójának szakértője erre reagálva azt mondta, hogy az új jogszabály-tervezetet az uniós szabályok változása miatt kellett kidolgozni, valamint azért, mert rendkívül népszerűek az alkalmazásalapú szolgáltatások. Az applikációval megállapított díj egyértelműen, előre tájékoztatja az utast arról, mennyibe kerül az utazása.

A minisztériumi szakember nevetségesnek tartja, hogy az utasoknak aggódniuk kellene a vezetők miatt. Az ukránok nem tehetik meg, hogy Csehországba utaznak, és egyszerűen elkezdenek autót vezetni - fejtegette egy tévéinterjúban. Ehhez a helyi lakosokéval megegyező feltételeknek kell megfelelniük. Ugyanakkor az új törvény lehetővé teszi, hogy az amatőr taxisok és a mögöttük álló szolgáltatók, köztük az Uber, a Taxify vagy a Liftago felelősségre vonhatók legyenek, ha megsértik a szabályokat.