A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A hét végi izlandi vulkánkitörés hamufelhője kedd délután elérte a dán és a norvég légteret, ami miatt kisebb repülési korlátozásokat vezettek be. Korábban a British Airways, az Air France−KLM és további tucatnyi légitársaság törölte összesen 250 skóciai járatát, miután a hatóságok légtérzárat rendeltek el az ország felett. Mivel a vulkánkitörés miatt több transzatlanti járatot Izlandtól távolabbra, délebbre kellett irányítani, a kimaradásokat és a késéseket is figyelembe véve a régió 13 ezer járatából 600-at érintett az újabb hamuhelyzet. Ezenfelül nem tudtak felszállni az északi-tengeri norvég olajfúrótornyokat kiszolgáló helikopterek sem.

Az európai légtér biztonságáért felelős Eurocontrol szervezet szerint szerdán valamivel rosszabbul alakulhat a helyzet, miután a felhő dél-délkelet felé mozog, s így el fogja érni Norvégiát, Dániát, Svédországot és esetleg Hollandiát is. Ugyanakkor nem számítanak arra, hogy a legnagyobb repülőterek közül bármelyiket le kellene zárni. A légitársaságok részvényei kedden lejtőre kerültek a tőzsdéken, mivel a befektetők kevésbé bizakodóak, mint a hatóságok.

A Fitch szerint várhatóan enyhébb hatást gyakorol az európai légitársaságok pénzügyeire a jelenlegi izlandi vulkánkitörés, mint a tavalyi, elsősorban azért, mert e cégek most jobb állapotban vannak, mint egy éve, emellett jobb a cégek és az európai hatóságok közötti koordináció is. Szerintük a szektorra inkább az európai adósságválság jelent kockázatokat. A nemzetközi hitelminősítő szerint a legrosszabb forgatókönyv − vagyis a tavalyihoz hasonló kiterjedésű európai légtérzárlat − az akkori tapasztalatokra épülő szakmai becslések alapján napi 150 millió euró körüli bevételkieséssel járna az európai légi közlekedés egésze számára.

A tavalyi hasonló vulkánkitörés után − amely 100 ezer légi járat törléséhez vezetett és 1,7 milliárd dollár kárt okozott a légiiparnak − módosították a vészhelyzet kihirdetésének feltételeit. Az akkorinál hússzor nagyobb porkoncentrációt kell feltételezniük a hatóságoknak ahhoz, hogy leállítsák a légi közlekedést − jelentette ki Philip Hammond brit közlekedési miniszter, aki szerint az állami szervezetek és a vállalatok egyfajta tanulási folyamaton mennek át azzal kapcsolatban, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket.

A Ryanair, Európa legnagyobb diszkont-légitársasága azonban nem elégszik meg ezzel a magyarázattal, megismételve tavalyi panaszát, most is indokolatlanul szigorúnak tartja a hatósági intézkedéseket, és igaza bizonyítására egyik gépe tesztrepülést végzett a veszélyesnek ítélt térségben. A vállalat érvelése szerint az illetékesek meteorológiai adatokra alapozva hozzák meg döntésüket, ahelyett hogy valós méréseket végeznének. A társaság azt javasolja, hogy az észak-amerikai és az ázsiai szabályozáshoz hasonlóan Európában is jelöljenek ki 150 mérföld kerületű repüléstilalmi zónákat az aktív vulkánok körül.