Terjed az izlandi hamu - veszélyben a skandináv, holland légtér

A légügyi hatóságok tegnap hosszú időre lezárták a Skócia feletti légteret, miután a hét végi izlandi vulkánkitörés hamufelhője elérte Európa északi részét. A Ryanair légitársaság a tavalyi hasonló esethez hasonlóan ismét indokolatlannak tartja a szigorú intézkedést.
Komócsin Sándor, 2011. május 25. szerda, 06:15

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A hét végi izlandi vulkánkitörés hamufelhője kedd délután elérte a dán és a norvég légteret, ami miatt kisebb repülési korlátozásokat vezettek be. Korábban a British Airways, az Air France−KLM és további tucatnyi légitársaság törölte összesen 250 skóciai járatát, miután a hatóságok légtérzárat rendeltek el az ország felett. Mivel a vulkánkitörés miatt több transzatlanti járatot Izlandtól távolabbra, délebbre kellett irányítani, a kimaradásokat és a késéseket is figyelembe véve a régió 13 ezer járatából 600-at érintett az újabb hamuhelyzet. Ezenfelül nem tudtak felszállni az északi-tengeri norvég olajfúrótornyokat kiszolgáló helikopterek sem.

Az európai légtér biztonságáért felelős Eurocontrol szervezet szerint szerdán valamivel rosszabbul alakulhat a helyzet, miután a felhő dél-délkelet felé mozog, s így el fogja érni Norvégiát, Dániát, Svédországot és esetleg Hollandiát is. Ugyanakkor nem számítanak arra, hogy a legnagyobb repülőterek közül bármelyiket le kellene zárni. A légitársaságok részvényei kedden lejtőre kerültek a tőzsdéken, mivel a befektetők kevésbé bizakodóak, mint a hatóságok.

A Fitch szerint várhatóan enyhébb hatást gyakorol az európai légitársaságok pénzügyeire a jelenlegi izlandi vulkánkitörés, mint a tavalyi, elsősorban azért, mert e cégek most jobb állapotban vannak, mint egy éve, emellett jobb a cégek és az európai hatóságok közötti koordináció is. Szerintük a szektorra inkább az európai adósságválság jelent kockázatokat. A nemzetközi hitelminősítő szerint a legrosszabb forgatókönyv − vagyis a tavalyihoz hasonló kiterjedésű európai légtérzárlat − az akkori tapasztalatokra épülő szakmai becslések alapján napi 150 millió euró körüli bevételkieséssel járna az európai légi közlekedés egésze számára.

A tavalyi hasonló vulkánkitörés után − amely 100 ezer légi járat törléséhez vezetett és 1,7 milliárd dollár kárt okozott a légiiparnak − módosították a vészhelyzet kihirdetésének feltételeit. Az akkorinál hússzor nagyobb porkoncentrációt kell feltételezniük a hatóságoknak ahhoz, hogy leállítsák a légi közlekedést − jelentette ki Philip Hammond brit közlekedési miniszter, aki szerint az állami szervezetek és a vállalatok egyfajta tanulási folyamaton mennek át azzal kapcsolatban, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket.

A Ryanair, Európa legnagyobb diszkont-légitársasága azonban nem elégszik meg ezzel a magyarázattal, megismételve tavalyi panaszát, most is indokolatlanul szigorúnak tartja a hatósági intézkedéseket, és igaza bizonyítására egyik gépe tesztrepülést végzett a veszélyesnek ítélt térségben. A vállalat érvelése szerint az illetékesek meteorológiai adatokra alapozva hozzák meg döntésüket, ahelyett hogy valós méréseket végeznének. A társaság azt javasolja, hogy az észak-amerikai és az ázsiai szabályozáshoz hasonlóan Európában is jelöljenek ki 150 mérföld kerületű repüléstilalmi zónákat az aktív vulkánok körül.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megalodon, 2011.05.25 07:22

Vagyis 50 szer annyi finom por (ez az ami fölmegy a légkör magasabb rétegeibe és üveggé olvad a repülőgép hajtómüveiben) szabadult ki ami Skandinávia és Németország felé terjed !!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2011.05.25 07:16

A Grimsvötn mostani kitörése során a vulkáni hamu 10%-a még ennél is jóval picibb, nem több mint 10 mikrométer (az Eyjafjallajökull kitörés során ez a mérettartomány a vulkáni hamuanyag 20%-át tette ki!).
A Grimsvötn jelenlegi kitörése az elmúlt 50 év legnagyobb vulkánkitörése Izlandon, a Grimsvötn történetében 100 éve nem volt ekkora kitörés.A magas hamufelhő oszlop azt jelenti, hogy hihetetlen nagy intenzitású volt a kitörés, azaz hatalmas tömegű vulkáni anyag hagyta el a kürtőt, becslések szerint másodpercenként legalább 10^7 kg tömegű, ami az Eyjafjalljökull kitörésnek több mint százszorosa!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html