Tovább csökkentenék az autóhasználatot - Bécsben

Az Osztrák Autóklub felmérése szerint 10 ezer gépkocsitól lehetne megkímélni Bécset osztott autóhasználattal, 2012-ig meg akarják tízszerezni a hálózat használóinak számát.
Domokos László, 2011. június 24. péntek, 13:08
Fotó:

Maria Vassilakou Bécs polgármester-helyettese az osztott autóhasználat (carsharing) kiterjesztését jelentette be. A környezettudatos bécsiek számára biztosítani.2012 tavaszától sokkal több és a város több pontján elérhető autót szeretnének.

Az osztrák fővárosban jelenleg mintegy nyolcezren élnek az osztott autóhasználat lehetőségével, amely révén mindig az aktuális igényeiknek éppen megfelelő autóval indulhatnak útnak anélkül, hogy egy egész flottát kellene tartaniuk a garázsban. A város mintegy ötven pontján elérhető, a nap bármely szakában kikölcsönözhető százhúsz gépkocsi - a kisteherautótól a kombin át a családi limuzinig - egy chipkártyával nyitható, használatukért megtett kilométer és idő alapján kell fizetni. A számla havonta érkezik a rendszer tagjaihoz.

Az osztott autó előnye, hogy használóját nem terhelik fenntartási költségek, és még tankolni sem kell. Az üzemanyag árát ugyanis belekalkulálták a kilométer- és óradíjba, előbbi például egy Smart Micro esetében 0,49 cent (100 kilométerig), utóbbi pedig 1 euró 90, ha nappal használják az autót. Egy Ford Galaxyért - ugyanilyen feltételek mellett - kilométerenként 3 euró 10 centet és óránként 0,80 eurót számolnak fel.

Egy osztott használatú autó nyolc magántulajdonban lévő gépkocsit tud kiváltani, ami Bécsre vetítve azt jelenti, hogy tízezerrel kevesebb autóra lenne szükség - derül ki az Osztrák Autóklub felméréséből. A hálózat kiépítésével mintegy kilencvenezerre lehetne növelni a közös autók felhasználóinak számát.

Éppen ezért tervezi Bécs az osztott autóhasználat kiterjesztését 2012-ig. Konkrét számok ugyan még nincsenek, de minél több ember számára szeretnék elérhetővé tenni a rendszert az autóválaszték és a helyszínek bővítésével. A város több carsharing céggel is folytat tárgyalásokat. Az osztott autóhasználat elterjedésével feleslegessé váló parkolók helyére parkokat építenének, szélesítenék a járdákat és természetesen tovább bővítenék a bicikliút-hálózatot.

HOZZÁSZÓLÁSOK