Trump elszabadult, háborút hirdetett Európa ellen

Donald Trumpnak, az Egyesült Államok elnökének nem egyszerűen azzal van baja, hogy az EU vámot vet ki például az USA-ban gyártott autókra, hanem azzal, hogy az európaiak a saját kontinensükön gyártott autókat részesítik előnyben. Ezen változtatni kell!
Komócsin Sándor, 2018. augusztus 31. péntek, 11:49
Fotó: MTI/EPA

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke júliusi washingtoni látogatásán tűzszünetet kötött Donald Trumppal, az USA elnökével, aki az európai acél és az alumínium importjára kivetett büntetővám után az Európában gyártott autók amerikai exportját vette célba. Abban maradtak, hogy tovább tárgyalnak a kereskedelmi kapcsolatok újraszabályozásáról, ám nem sokáig csillapodott Trump dühe. A Bloombergnek adott interjúja alapján úgy tűnik, újra célba veszi az öreg kontinenst.

Az EU-ról nemes egyszerűséggel az a véleménye, hogy éppen olyan rossz, mint Kína - amellyel egyre jelentősebb kereskedelmi forgalmat érintő vámháborúba kezdett -, csak valamivel kisebb. Ha ez azt jelenti, hogy fátylat borít a Junckerrel kötött szóbeli egyezségére, és az acélon, illetve az alumíniumon túlmutató kereskedelmi háborút kezd Európával szemben, annak súlyos következményei lehetnek. A transzatlanti vita már korábban is megrázta a piacokat és megingatta a második világháború után kialakult világrendet.

Súlyos kétségek

Emellett világos bizonyítéka lesz annak, hogy az amerikai elnök kiszámíthatatlan, megbízhatatlan a megállapodásaiban, ami kétségessé teszi, hogy valaha képes lesz Kínával megegyezésre jutni, vagy hogy a Mexikóval és Kanadával kötött megállapodása az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) felülvizsgálatára tartós lesz-e.

Ahogy az a tűzszünetekkel lenni szokott, időnként meginganak, időnként tartósak - mondta Juncker a német ZDF televíziónak, hozzátéve, hogy ha az amerikai elnök büntetővámot vet ki az európai autók amerikai importjára, akkor az EU - az acél és az alumínium ügyéhez hasonlóan - válaszolni fog. A Bloomberg emlékeztet arra, hogy brüsszeli források már a Trump-Juncker találkozó után jelezték: számítanak rá, hogy az USA elnökének hóbortjai miatt rövid életű lesz a felek közti béke.

Egy uniós küldöttség még a múlt héten is arról tárgyalt Washingtonban, hogyan lépjenek tovább a transzatlanti kereskedelmet fékező vámok csökkentésében, ahogy arról Juncker megállapodott Trumppal. Egy másik csapat tagjai japán és amerikai kollégáikkal arról tárgyalt, hogyan léphetnének fel közösen Kínával szemben a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) kínálta kereteken belül.

Felejtsük el!

Erre a Fehér Házban készült interjúból kiderül, hogy az amerikai elnök többet vár a transzatlanti ügyekről folyó tárgyalásoktól annál, amit az uniós tisztviselők nyújtani tudnak. Szerinte ahhoz, hogy létrejöjjön az egyezség, az európai fogyasztóknak kellene változtatniuk a szokásaikon. Trumpnak nem tetszik, hogy az itteni autósok saját autóikat vásárolják - azaz az Európában készült, főként európai márkákhoz tartozó autókat vesznek -, nem pedig amerikaiakat.

Emellett szerinte az EU nem egyszerűen vámot vet ki az amerikai mezőgazdasági termékekre, hanem falakat épített velük szemben. Bejelentette az igényét az euró erősítésére is a dollárral szemben. Szerinte a kínai jüan és az európai euró árfolyamát az USA vállalatainak kárára manipulálják, amivel aláássák személyes erőfeszítéseit arra, hogy helyrebillentse a világkereskedelem egyensúlytalanságait.

A WTO-n belüli együttműködés lehetőségével kapcsolatban erős kétségeket ébresztett fel azzal a megjegyzésével, miszerint szerint a WTO a valaha kialkudott legrosszabb kereskedelmi egyezmény.

Persze megadhatják magukat

Interjújának Európáról szóló részében adott egy icipici reményt arra, hogy mégsem borítja fel teljesen a transzatlanti viszonyokat. Úgy látja ugyanis, hogy az európaiak hajlandóak kellően alázatosan viselkedni. Amikor azt kérdezték tőle, hogy az EU-t azért jobbnak látja-e a kereskedelmi konfliktusok terén, mint Kínát, kitérő választ adott. Természetesen mindenekelőtt leszögezte, hogy biztos a győzelmében. Ezután azonban nyitva hagyta a kiskaput a megegyezés előtt az EU-val, amely szerinte szintén erre törekszik. Trump szavaival: kezüket lábukat törtnék egy megállapodásért.

A fotó forrása: Michael Reynolds/EPA

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lordofearth, 2018.09.01 09:00

Egyébként tényleg - rengeteg autóm volt életemben már, de ami most van, az mindent visz. Amerikai...nem kínai, nem olasz, nem japán és főleg nem magyar hulladék ( Mercedes, Suzuki ).
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2018.09.01 08:58

@Czirok_a_gasztroblogger:
Jól van, meg vagy dicsérve, bár értéke a verdának nem sok, de mégis! Én az enyémet nem teszem be, mert abból kevés fut még Európában, a nagy környékünkön egyet sem láttam még.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.09.01 02:19

@antitroll: a kocsi egyébként, amiről beszélek, az alábbi linken látható, ha nem is ugyanabban a színben mint az enyém. A - mégoly gazdag - amerikai autótörténelem egyik legszebb kocsija, bár elismerem, hogy a legszebb modelleket a 60-as, 70-es években hozták ki (Dodge Challenger, Pontiac GTP 1969, Buick Riviera 68-72 és még hosszan sorolhatnám), de az enyém, ahogy a videóból is látható, minimum egy nagyon jól sikerült remake...

https://www.youtube.com/watch?v=y-Wxt-wgJo8&t=556s

ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.09.01 01:54

@Czirok_a_gasztroblogger: ...kocsmában. Ha ha ha ha ha

De ez semmit sem von le a kocsi értékéből, az az igazság hogy 20 évvel ezelőtt még tisztességesen megcsinálták az amerikai kocsikat is, az enyémnek pl. még csak a fényezését se kellett javítani, pedig túlélt már 1-2 jégesőt is.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.09.01 01:48

@antitroll: nos, azt elismerem, hogy nem sokat járok kocsival, azaz ezzel az amerikai kocsimmal sem, mert ha megyek valahova is, ott szeretek meginni valamit, az meg ugye kocsival nem megy, így a hatalmas amerikai cirkálóm legtöbbször - a hét kb. 6 napján - a garázsban áll, én meg inkább tömegközlekedéssel járok, hogy útközben bedobhassak valamit a
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html