Borítékolhatóan ki fogja ütni a biztosítékot az amerikai szavazók jelentős részénél, hogy Donald Trump ingatlanmágnás, aki várhatóan az amerikai republikánus párt elnökjelöltje lesz, saját és rokonai cégénél költi el kampánytámogatása 20 százalékát. A közös pénzek baráti zsebekbe terelésével kapcsolatos hasonló vádak sűrűn érik a magyar kormányt is.

A MarketWatch a szavazás finanszírozását is ellenőrző Federal Election Commission (FEC) részletes májusi adatainak elemzése alapján jutott erre a megállapításra. A jelentés szerint Trump kampánya mindössze 3,1 millió dollárt gyűjtött az év ötödik hónapjában, amikor már egyetlen ellenfele sem volt a republikánus oldalon, azaz senkivel sem kellett versenyeznie a pártot előnyben részesítő adományozók kegyeiért.

Sajátos pénzáramlás

Ezzel szemben a várható demokrata ellenfele, Hillary Clinton volt külügyminiszter 27 millió dollárt gereblyézett össze májusban. Csak hétfőn este 1,6 millió dollár folyt be Clinton számlájára egy New York-i pénzgyűjtő eseményen. Mitt Romney, a republikánusok 2012-es elnökjelöltje 86 millió dollárt gyűjtött kampányára egy hónap alatt.

Ami azonban sokaknál homlokráncolást okozhat az az, hogy a 6,7 millió dollárnak, amelyet a Trump-kampány májusban elköltött, ötöde a Trump tulajdonában vagy családjának kezében lévő cégeknél landolt. A legnagyobb összegek között szerepel 423 ezer dollár, amelyet a Mar-A-Lago, az ingatlanmágnás golfklubja markolt fel, illetve 349 ezer dollár, amelyet a tulajdonában lévő Tag Airnek fizettek ki.

Sokkal több kellene

A FEC dokumentumai alapján az a következtetés is levonható, hogy Trump fizetést ad magának a kampányban, ami igencsak szokatlan lenne. Többször szerepel olyan tétel a kifizetések felsorolásában, miszerint a jogosult neve: Donald J. Trump, cím, dátum, jogosultság: in-kind payroll, összeg.

Corey Lewandowski, Trump volt kampánymenedzsere, akit az üzletember hétfőn rúgott ki, azt állította, hogy a kampány az elmúlt hetekben 6-8 millió dollárt szedett össze. A gond az, hogy naponta kellene ennyit kaszálni hónapokon át ahhoz, hogy összejöjjön az az 500 millió, amennyiből az ingatlanmágnás szerint sikeresen finanszírozhatná kampányát.

Ez utóbbi összeg kevesebb mint fele annak, amennyire reálisan egy elnökválasztási küzdelem résztvevőjének szüksége van. Romeny és Barack Obama együtt összesen nagyjából kétmilliárd dollárt költöttek a 2012-es választási kampányban - emlékeztet az npr.org hírportál.

Alkalmazottak

Trump büszke arra, hogy a politikai csatában mindössze 73 embernek ad munkát. Ebben a hatékonyság bizonyítékát látja. Clinton fizetési listáján becslések szerint 800 ember szerepel. Az üzletember azt gondolhatja, hogy a sztárságából fakadó állandó tévészereplései ellensúlyozzák a kevesebb alkalmazottat.

Csakhogy a több száz emberre azért van szükség, hogy regisztrálja a potenciális szavazókat és el is vigye őket a nagy napon az urnákhoz. Trump eddig kerülte, hogy elemezze a szavazókkal kapcsolatos adatokat és a megdolgozásukban alkalmazza a viselkedéstudomány eredményeit.

A Clinton-csapat rég túl van ezen. A republikánus párt agytrösztjei szerint Obama ellen részben azért vesztettek kétszer, mert e téren lemaradásban vannak a demokratákkal szemben.