Új szabályok jönnek a fuvarozásban, de nem mindenki örül ennek

Az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén csütörtökön elfogadta, és ezzel a kihirdetésüket követően nem sokkal érvénybe lépnek az uniós közúti szállítási ágazat reformját célzó, a járművezetők munkakörülményeire, a nemzetközi szállítást végző járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályok - közölte az Európai Parlament.
Szabó Zsuzsanna, 2020. július 9. csütörtök, 12:32
Fotó: Pixabay

Az Európai Parlament közleménye szerint az EP-képviselők szerdán este az uniós miniszterek által hivatalosan 2020 áprilisában elfogadott formában, változtatások nélkül szavazták meg a mobilitási csomagba tartozó mindhárom jogszabály-módosítást. Az Európai Tanács már 2019 decemberében a politikai megállapodás elfogadása mellett döntött - teszi hozzá az EP közleménye.

A reform egyfelől véget vet a közúti szállítási ágazatban tapasztalt versenytorzulásnak, másfelől javítja a járművezetők pihenési körülményeit. Ennek érdekében módosulnak a kiküldetésre, a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázs - azaz egy adott tagállamban nem honos fuvarozók által végzett alkalmi áruszállítás -követelményeinek betartatására vonatkozó szabályok.

Jobb munkakörülmények

A szabályok módosításának következtében az EP szerint javulnak a pihenés feltételei és a járművezetők több időt tölthetnek majd otthon. A fuvarozó cégeknek ugyanis úgy kell majd megszervezniük a nemzetközi áruszállítást végző járművezetők munkáját, hogy a sofőrök rendszeres időközönként (a munkabeosztástól függően három vagy négy hetente) haza tudjanak menni. Ezentúl nem lehet a vezetőfülkében tölteni a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, ehelyett a munkáltatónak megfelelő szállásról kell gondoskodnia.

Tisztességesebb verseny

Ezentúl a határátlépést rögzíteni fogják a járművek tachográfjai, így nehezebb lesz ezzel csalni. Ugyanazon ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között kötelező lesz majd négy napot várakozni, hogy ne legyen mód rendszerszerű kabotázsra - olvasható az EP közleményében.

A postafiókcégek felszámolása érdekében a közúti árufuvarozó cégeknek hitelt érdemlően kell tudniuk bizonyítani, hogy tényleges tevékenységet végeznek abban az országban, ahol bejegyezték őket. Ezenkívül gépjárműveiknek nyolc hetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. A szabályozás a 2,5 tonnát meghaladó tömegű könnyű haszongépjárművekre is kiterjed majd, így azokat is el kell látni tachográffal.

Egyenlő díjazási feltételek

A módosítást követően nem lehet majd többféleképpen értelmezni a szabályokat, és így várhatóan megszűnnek a járművezetők díjazásában tapasztalt méltánytalanságok. Ezentúl egyértelműen kiküldési helyzetnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás. Kivételt képez ez alól, ha a jármű be- vagy kirakodás nélkül halad át egy országon (tranzit) és ha csak két ország között végez szállítást (kétoldalú szállítás), még ha közben kétszer meg is áll be- vagy kirakodás céljából.

Nem mindenkinek tetszik

Az módosítások egyik nagy ellenzője Lengyelország volt, hiszen a lengyel szállítmányozók a kelet-közép-európai országok uniós csatlakozása óta nagy súlyt szereztek az európai piacon. A módosítással kapcsolatban arra panaszkodnak, hogy nyugati versenytársaik ki akarják őket szorítani a piacról.

A magyar kormánynak sem tetszett a javaslat. "Ez egy rövidlátó és ésszerűtlen döntés, amellyel Európa még kiszolgáltatottabbá fog válni" - kommentálta Deli Andor fideszes EP-képviselő a mobilitási csomag szavazási eredményeivel kapcsolatban a lapunknak is megküldött közleményében. A képviselő szerint a jóváhagyott jogszabályok a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatok versenyképességének csökkenését fogják eredményezni, amelynek a haszonélvezői a harmadik országbeli fuvarozók lehetnek.

Deli továbbá úgy véli "a mobilitási csomagot támogató tagállamok szem elől tévesztik, hogy az elfogadott jogszabályok nem csak a közép- és kelet-európai tagállamok fuvarozóit hozzák hátrányos helyzetbe, de az egész belső piacot gyengítik, és veszélyeztetik az európai áruszállítás akadálymentes működését. Az elfogadott javaslatok bürokratikus többletterhet fognak jelenteni, kiváltképpen a kis-, és középvállalkozások számára, ami a versenyképességük csökkenéséhez, és ezáltal a harmadik országbeli fuvarozók térnyeréséhez fog vezetni".

"Hiába tettünk meg mindent az elmúlt három évben, az észérvek süket fülekre találtak" - konstatálta Deli, aki úgy véli, hogy a nyugati tagállamok célja kezdetektől fogva az volt, hogy az általuk már alkalmazott protekcionista intézkedéseket uniós jogszabályi szintre emeljék, amelyek célja a közép- és kelet-európai versenytársak visszaszorítása.

Ujhelyi István szocialista EP-képviselő, az uniós parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke közleményében úgy vélekedett Deli kritikájával részben egyetértve, hogy a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe.

"A sofőrök szociális helyzetét és munkakörülményeit rendezni kell, de nem olyan módon, hogy protekcionista intézkedéssekkel kiszorulnak a fuvarozási piacról" - fogalmazott a szocialista EP-képviselő.

Mi jön most?

Az elfogadott szabályok a következő hetekben, az Európai Unió Hivatalos Lapjában való megjelenésük után lépnek hatályba.

  • A kiküldetésre vonatkozó szabályokat az irányelv hatálybalépését követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni.
  • A pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére vonatkozó szabályok a rendelet közzétételét követő 20. naptól alkalmazandók.
  • A járművek visszatérésével és a piacra jutás szabályaival kapcsolatos egyéb módosítások a piacra jutásról szóló rendelet hatálybalépését követő 18 hónap elteltével válnak alkalmazandóvá.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2020.07.10 14:13

@Darabont1453:
Nem csak azert eri meg. Az egyenlo fizetes iranyaba tett lepes ez. Erdekes modon a keleti orszagok elleneztek. Nem hinnem, hogy ennek hatasara tobb nemet kamionos lesz, vagy lenyegesen nem fog valtozni a letszamuk. Ellenben a keletiek is nyugati bert fognak kapni. Reges regen meg kellett volna ezt lepni.

Lathato, hogy az EU kepes olyan dolgokat kikenyszeriteni, amit az egyes tagorszagok elkaszalnanak. Ez is egy olyan dolog. Ahogy a roaming is az volt. Tobb ezkoszt kene a kezukbe adni, hogy fel tudjak gyorsitani a donteshozatalokat.

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.07.09 17:30

Itt volt az ideje. A rabszolgaként dolgoztató bolgár, román, magyar és lengyel kamionos cégek megfékezésének már sokkal hamarabb meg kellett volna történnie.

Rengeteg ember halt meg az EU útjain a kialvatlan, betegen is dolgoztatott, fáradt keleti kamionosok baleseteiben az okozott közlekedési károkról nem is beszélve. Az általuk vezetett öreg járművek közül is remélhetőleg sok letakarodik az utakról. Ha ennek néhány szállítmányozó cég tönkremenetele az ára akkor is megéri....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html