Új üzenet a bankoknak: fogják be a szájukat!

Úgy tűnik, az egy éve hatalomra került lengyel kormány nem megy a szomszédba, ha új ötletekre van szüksége a bankok sanyargatására. Egy készülő rendelettel lényegében befognák a pénzintézetek "szirénhangjait".
Barabás Júlia, 2016. szeptember 23. péntek, 16:02

Vége a bankok tévés és rádiós reklámjának Lengyelországban? Ezt találgatja a helyi sajtó, miután a Dziennik Gazeta Polska rábukkant a pénzügyi tárca nemrégiben készített rendelettervezetére, amely megszigorítaná a pénzintézetek televíziós és rádiós reklámjainak feltételeit.

Az indoklás alapján úgy tűnik, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntik esetéről van szó. A hiteltermékeket reklámozó információk, amelyekkel a bankok bombázzák az embereket, olyan tudnivalókkal keverednek, amelyeket a törvény szerint a hirdetőknek egyértelművé kellene tenniük.

Az elvárásnak eleget is tesznek - valamennyire. A kritikus szövegrészeket elbújtatják a hirdetéseikben. Van úgy, hogy annyira elvész a reklámban az ilyen információ, hogy lassítva kellene megnézni a felvételt, vagy meg kellene állítani, hogy észre lehessen venni a tudnivalót.

Vége a "jó világnak"

Az új szabály szerint véget vetne a kis betűkkel írt szövegnek, és az olyan a lehetőségnek, mint például, hogy "hitelt lehet felvenni 0 zlotyért", miközben a valóságban ez ugyan igaz, ám a kedvező feltétetel ára, hogy a hitelösszeg dupláját kell majd visszafizetni.

A pénzintézetek reklámjaiban az új rend szerint minden információt ugyanolyan láthatóan, olvashatóan és halhatóan kell bemutatni, beleértve ebbe a hitel költségeit érintő számadatokat is.

És ez a trükk. A bankok és a reklámpiac szakértői ugyanis egyetértenek abban, hogy ezzel gyakorlatilag lehetetlenné teszi a tévé- és rádióreklámokat. Ezek gyakorlatilag a szakzsargonban "szóharapásnak" ismert műfajhoz tartoznak, azaz rendkívül rövid idő alatt kell a lehető legfigyelemfelkeltőbb üzenetet közvetíteniük. És még ezért is óriási összeget kell fizetniük a hirdetőknek.

De ha be is vállalnák, a hosszú reklámok költségét, azzal sem érnének el semmit, mert olyan bonyolulttá válna a hirdetésük, amit már az átlagnéző nem tud követni. Így a pénzügyi reklámok új szabályozása felér azok betiltásával.

HOZZÁSZÓLÁSOK