Újabb csata: az EU szerint sumákol a kormány az óriásberuházással

Brüsszel korrupciót sejt a Budapest-Belgrád gyorsvasút megépítése mögött, részben mert tender nélkül adták oda a beruházást egy konzorciumnak, részben mert nem világos, milyen szerepet játszik a MÁV ebben a cégcsoportban. Az ügyben elindulhat a kötelezettségszegési eljárás.
Napi.hu, 2016. szeptember 15. csütörtök, 10:41
Fotó: Napi.hu

Korrupció gyanúja miatt már májusban elindította az Európai Bizottság a kötelezettségszegési eljárás előkészítését Magyarországgal szemben a Budapest-Belgrád gyorsvasút ügyében - írja a Magyar Nemzet. A lap megszerezte a magyar kormány és a brüsszeli tisztviselők levelezéséről szóló jelentést.

A korrupciót az sejteti, hogy a kivitelezést tender nélkül adták oda egy konzorciumnak, továbbá ezen belül nem tisztázott, hogy a MÁV milyen szerepet játszik ebben a csoportban. A beruházásról szóló magyar-kínai kormányközi egyezményben bízták meg a kivitelezéssel a MÁV és a China, Railway International Corporation, illetve a China Railway International Group által létrehozott vegyesvállalatot.

A vita tárgya, hogy Brüsszel szerint az üzlet a közös kereskedelempolitikáról szóló uniós szerződés hatálya alá tartozik, míg Budapest szerint kétoldalú államközi megállapodás, amihez nincs köze az EU-nak.

Jön az eladósodás

Fennakadt az uniós bürokrácián az is, hogy az 550 milliárd forint értékűre becsült a vasútfejlesztést (ez több mint a 4-es metró ára) 85 százalékban kínai hitelből hoznák tető alá. Az EU-t aggasztja, hogy az újabb hitelfelvétel miatt borulhat a konvergenciaprogram, amelyben a magyar kormány az államadósság jelentős csökkentését is vállalta.

A kétségeket erősíti, hogy a kormány nem tud érdemben nyilatkozni arról, mekkora áruforgalommal számol, s így mennyi idő alatt térülhet meg a beruházás.

Miért az adófizető fizet?

A Magyar Nemzet nem kapott hivatalos választ a cikk  felvetéseire. Független logisztikai szakértők szerint a beruházás egyhamar nem térül meg. Jellemző, hogy a jelentős európai vasúti fejlesztések 85 százalékos uniós támogatással valósulnak meg, vagyis olyan arányú támogatással, amekkora kínai hitelt a magyar kormány fel akar venni. Kérdés, miért jó Magyarországnak, hogy a kínaiak csak kivitelezőként vesznek részt a bizniszben, a költségeket pedig teljes egészében az adófizetőkre hárítják.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

HauserArnold, 2016.09.15 12:16

Harc, a harc - az kell, mert abból látszik, hogy a Nemzet Fia mindenünket megvédi - elsősorban a saját lopását...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Dakota Summer, 2016.09.15 12:08

Erdekes, hogy a Magyar Nemzet a bolsik fő forrása lett. ;-)))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html