Az új ukrán vezetőnek áprilisban sikerült elérnie a gáz árának 30 százalékos csökkentését, aminek fejében 25 évvel meghosszabbították a fekete-tengeri orosz flotta krími támaszpontjának bérletét. Ezt a diszkontot azonban az európai piaci árból adja az orosz fél – ennek alkalmazásáról még a korábbi kormányfővel, Julia Timosenkóval állapodtak meg januárban –, ami az elmúlt hónapokban olyan magas lett, hogy a gáz az ukrán fogyasztóknak még közel egyharmados árengedménnyel is megfizethetetlen. Ezért Kijev újabb árengedményt kért, aminek feltételeiről máig vitatkoznak a felek. A helyzetet kihasználva Oroszország szeretné ellenőrzése alá vonni a stratégiai fontosságú ukrán gázvezetékrendszert, amely az orosz gáz 80 százalékát juttatja el Nyugat-Európába. Májusban Vlagyimir Putyin kormányfő javasolta, hogy olvadjon össze a Gazprom gázexportőr és a Naftogaz, a vezetékrendszer ukrán gazdája. Ugyanakkor vannak, akik szerint ennél is többről, a stratégiai fontosságú ukrán és orosz gazdasági ágazatok összeolvasztásáról van szó. Ilyen a repülőgép- és a nukleáris ipar. Putyin nyilván nem véletlenül utalt arra, hogy szó lehet további gázárcsökkentésről, de csak egy szélesebb gazdasági reintegráció részeként. Hozzunk létre egy egységes gazdasági térséget, harmonizáljuk a gazdasági törvényeinket, azután kiterjeszthetjük hazai árainkat a partnereinkre – mondta a kormányfő.