Az Exxon Mobilt két hozzá hasonló tőzsdei vállalat is megelőzte az olajkitermelésben tavaly: a PetroChina napi 2,4 milliárd hordó fekete aranyat hozott felszínre, ami 100 ezerrel több az Exxonénál, és kettőjük közé csusszant az orosz Rosznyefty - jelentette a Bloomberg. A kínai multit a pekingi kormány hozta létre azzal a céllal, hogy részben az öregecske hazai mezők kiaknázásával, részben külföldi források megszerzésével enyhítse az ország csillapíthatatlan olajéhségét.

A cég tavaly 3,3 százalékkal növelte termelését, miközben nagy amerikai ellenfele öt százalékkal kevesebb olajat hozott felszínre. A PetroChina 2010 óta összesen hétmilliárd dollárt fordított kitermelési jogok megszerzésére Kanadában, Katarban, Ausztráliában és Afrikában, míg versenytársa csak ennek felét. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a tőzsdei vállalatok le vannak maradva a legnagyobb állami olajcégek mögött: a szaúdi nemzeti olajvállalat, az Aramco például napi nyolcmillió hordó energiahordozót hoz felszínre.

Fityisz a részvényeseknek

A PetroChina küldetése lényegesen eltér az Exxon Mobilétól. A 86 százalékban még mindig állami tulajdonban lévő vállalat olajának minden cseppjét a kínai gazdaság használja fel. Miután becslések szerint Kína 2010 és 2035 között megkétszerezi fogyasztását benzinből, gázolajból és más olajszármazékokból, az ország energiaipari cégei durván felpörgették külföldi befektetéseiket. Míg 2002 és 2003 között csak kétmilliárd dollárt költöttek erre, addig 2009-2010-ben 48 milliárdot - derül ki az International Energy Agency becsléséből.

Mindezek miatt a kínai olajmulti nem akarja csodálatos profittal elkápráztatni a tőzsdei befektetőket. Ezért nem vonult le például a Kína északi részén lévő öreg, az ötvenes években feltárt olajmezőkről. Versenytársai eladják a drágán művelhető, öregedő lelőhelyek kitermelési jogát.

Nem adják az olajukat

Az USA-ban egy ideje sokakat idegesít a kínai terjeszkedés. Politikai nyomásra 2005-ben megakadályozták, hogy a Conooc megvegye az Unocalt, amely végül 17,3 milliárd dollárért a Chevroné lett. Elemzők ugyanakkor feleslegesnek tartják a paranoiát. Először is nem lenne értelme elszállítani az USA-ban termelt energiahordozót a világ legnagyobb fogyasztójától.

Másodszor ha a gázkitermelést is figyelembe vesszük, akkor az Exxon Mobil jobban áll versenytársánál. A kínaiaknak többe kerül a külföldi olajmezők feltárása, mert szociális tevékenységet is folytatnak. A PetroChina anyavállalata, a China National Petroleum Corp. például Szudánban dollármilliókat költött autópályák, egészségügyi intézmények építésére és az öregeket szállító buszjáratok indítására. Ezt egyelőre az alacsonyabb profittal a befektetőkkel fizettetik meg.

Ami Kínának jó, az mindenkinek jó?

A kínai terjeszkedés felveri az olajmezők árát, amivel a versenytársaknak is lépést kell tartani, ha fenn akarják tartani termelésüket, de van azért egy hosszabb távú előnye is. Mégpedig az, hogy az ázsiai ország vállalatai könnyebben mozognak olyan kockázatos terepeken, mint az afrikai országok és Irak, s az ezekből származó olajukkal növelik a kínálatot.

Minél nagyobb kockázatvállalási hajlandóságot mutatnak az olajmultik, annál több olaj lesz a piacon, ami lefele szorítja az árakat - ismétli el az örök szabály Michael Levi, energiapolitikai szakértők. Ennek hasznát azonban a tradicionális nyugati cégek kaszálhatják le, ugyanis - mint az eddigiekből kiderült - a PetroChina és társai fő célja Kína ellátása, ezért az elemzők kételkednek abban, hogy érdekükben állna részvényeseik érdekeinek szolgálata.