Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
Meglehetősen nagy figyelmet kapott a hét elején a nemzetközi sajtóban egy Makszim néven bemutatkozó orosz férfi, aki 2015 elejéig hivatásos trollként dolgozott a szentpétervári Internetkutató Ügynökségnél. Makszim beszámolt arról, hogyan igyekezett munkaadója manipulálni az USA politikai közéletét. Aki azt hitte, hogy csak egy magányos fecsegőről van szó, tévedett.
A Moscow Times hosszabb cikkben idézi - oroszról angolra fordítva - az RBC sajtóorgánum oknyomozó riportját, amelyből kiderült, hogy az ügynökség a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány idején tömegesen indított kampányokat a közösségi médiában hamis profilokról azzal a céllal, hogy felszítsa a faji és az ideológiai ellentéteket az Egyesült Államokban.
Így indult a nagy manőver
Nem az volt a dolgunk, hogy Donald Trumpot támogassuk - mondta az RBC-nek egy trollgyár egyik alkalmazottja arra utalva, hogy a beavatkozás célja nem az Oroszországgal a kampány alatt kesztyűs kézzel bánó ingatlanmágnás hatalomra segítése volt. Az volt az utasításunk, hogy felhívjuk a figyelmet az USA-t amúgy is feszítő problémákra, szociális konfliktusokra.
Jelenleg nagyjából 50 alkalmazottal működik a szentpétervári intézet amerikai osztálya, ám 2016-ban felpumpálták a létszámot 80-90-re. A kampány 2015 márciusában (Makszim távozása után) kezdődött. Ekkor kezdtek "internetkezelőket" (internet operator) keresni havi 40-50 ezer rubeles (180-230 ezer forint) fizetésért az ismert orosz álláshirdetési site-on, a SuberJobon - mondta az RBC-nek egy volt alkalmazott.
A hirdetések szerint a jelentkezőnek képesnek kellett lennie arra, hogy bármilyen hírről, bármilyen témában írjon, jól informáltnak kellett lennie és analitikus képességekkel is rendelkeznie kellett. Emellett folyékonyan kellett angolul beszélnie és írnia.
Jó kis fizetések
Jelenleg az amerikai osztály évi 60-70 millió rubel (275-320 millió forint) éves támogatásból gazdálkodik - derül ki az RBC riportjából. Ebből elég jó fizetéseket adnak. A legalacsonyabb beosztott 60 ezer rubelt (275 ezer forint) vihet haza havonta, az adminisztrátorok 90 ezret (410 ezer forint), a menedzserek 120 ezret (550 ezer forint) kapnak. (Az orosz átlagbér nem éri el a havi 40 ezer rubelt - a szerk.)
"Nagyon vicces"
A kampányt sikeresnek értékelik az ügynökségnél (Trump végül is az USA elnöke lett), annak ellenére, hogy menet közben akadtak komoly gondjaik. Egy korábbi hivatásos troll elmondása szerint a közösségi média különböző site-jait üzemeltető cégek számos profilt töröltek, ám a szervezet számítástechnikai osztálya erre válaszul új proxy szervereket vásárolt és új IP-címeket generált, hogy tovább folytatódhasson a manipuláció.
Az RBC 120 olyan csoportot azonosított, amelyeket végül az üzemeltetők töröltek, ám ezt megelőzően több mint hatmillió előfizetőt szereztek. Az előbbiek közé tartozott a Heart of Texas, a United Muslims of America és a Blacktivist.
A trollgyár két év alatt 80 ezer dollárt (21 millió forint) költött 40 politikai gyűlés szervezésére úgy, hogy amerikai szponzorokat jelölt meg ezek mögött és aktivistákat toborzott az eseményhez. A trolloknak a Facebook-események szervezése közben időnként viccelni támadt kedvük. Így szerveztek ingyen hotdogpartit Manhattanben, majd nézték az eseményre összecsődült emberek értetlenkedését a helyi utcai kamerákon át.
(A nyitókép forrása: Shutterstock.com)
Egy maroknyi horvát villanyautós beszállt a játékba, amiről eddig úgy gondoltuk, a belső-amerikai pickuposok sajátja. Válaszul a sok belső égésű motoros autó által elfoglalt villanytöltőre...
A Magyar Suzuki szerint struktúraváltás történik az iparágban, nincsen válság. Az ágazatra jellemző innovációs folyamatok...
gmihaly621, 2017.10.17 19:42