Javult a fogyasztói bizalom az USA-ban

Jelentősen, a vártnál is sokkal nagyobb mértékben nőtt a fogyasztók gazdaságba vetett bizalma az Egyesült Államokban szeptemberben köszönhetően annak, hogy a háztartások kedvezőbben ítélik meg a munkaerőpiaci helyzetet - írja az MTI a Conference Board nonprofit gazdasági kutatóintézet adatai nyomán.
Szász Péter, 2020. szeptember 29. kedd, 20:45
Fotó: Getty Images

Az augusztusi 86,3 pontról 101,8 pontra, március óta a legmagasabb szintre emelkedett a fogyasztói bizalmi index. Elemzők sokkal rosszabb értékre, 89,2 pontra számítottak szeptemberről. A felmérés szerint az amerikai fogyasztók sokkal optimistábban ítélik meg a jelenlegi helyzetet, és bíznak abban, hogy a gazdaság kilábal a koronavírus-járvány okozta nehézségekből.

A jelenlegi helyzet megítélésének almutatója az augusztusi 85,8 pontról 98,5 pontra emelkedett, a következő fél évre vonatkozó várakozásokat tükröző alindex pedig 86,6 pontról 104,0 pontra kúszott fel.

A munkaerőpiaci és az üzleti feltételek kedvezőbb értékelése mellett a fogyasztók derűlátóbban ítélik meg önnön pénzügyi kilátásaikat rövid távon, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy a következő hónapokban ne fogják vissza még jobban kiadásaikat - mutatott rá Lynn Franco, a Conference Board igazgatója az adatokat kommentálva.

Chris Rupkey, az MUFG globális pénzügyi csoport főközgazdásza szerint a bizalmi index meredek emelkedése azt mutatja, hogy a fogyasztók úgy gondolják, a koronavírus-járvány által kiváltott recesszió nehezén már túljutott az amerikai gazdaság.

A Conference Board fogyasztói bizalmi index áprilisban 85,7 ponton érte el mélypontját, de ez az érték így is jócskán meghaladta a minden idők mélypontját jelentő, 2009 elején mért 25,3 pontot. A szeptemberi 101, pont azonban továbbra messze áll a járvány kirobbanása előtt megszokott, 120 és 130 pont fölötti értékektől. Februárban például, mielőtt világossá vált a járvány súlyossága, 132,6 ponton állt a mutató.

A Conference Board minden hónap utolsó keddjén közölt indexe - a Michigan egyetem hangulatindexével együtt - a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék a fogyasztás alakulását. A személyes fogyasztás az amerikai hazai össztermék (GDP) mintegy 70 százalékát adja.

HOZZÁSZÓLÁSOK