Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az utóbbi hetekben látványosan romlott a magyar üzemanyagárak térségi helyezése - idézte a Népszava a 77 ezer tagot számláló fuvarbörze, a Cargopedia.hu legfrissebb áradatait. Bár április végén még Magyarország és a vele határos hét állam rangsorában a hazai autósok kivételesen kedvező helyzetéről számolhattunk be, mostanra a kép alaposan megváltozott.

Az elmúlt hetekben a hazai benzinár a nyolc közül már csak a 4. legolcsóbb, a gázolaj pedig a harmadik legdrágább. Ez évek óta mindkét üzemanyagfajta esetében messze a legrosszabb helyezés, ami leginkább a 2012 előtti időket idézi. A helyzet romlásának legkézenfekvőbb magyarázata a július elsején megemelt jövedéki adó.

A 2016-ban elfogadott szabályok szerint öt forint plusz áfával nő a benzinár és nettó 10 forinttal drágul a gázolaj, ha az Európában irányadó, Brent nyersolaj hordónkénti ára egy negyedév átlagában nem éri el az 50 dollárt. A koronavírus-válság miatt a második negyedévi átlag 30 dollár alá zuhant. Így - a szabály bevezetése óta másodszor - ugrott az adó és vele az ár is. Emellett június elején a biztonsági készletezési díj miatt is nőtt az ár körülbelül 2-2 forinttal.

A fordulaton nem lepődött meg Grád Ottó, a legnagyobb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A szakember az adóemelések mellett az áremelkedés lehetséges okaként a forint gyengülését is említette. Emellett felmerülhet a térséget ellátó olajfinomítók - így különösen a Mol - változó árpolitikája is. A MÁSZ a harmadik negyedévre sem valószínűsít 50 dollár feletti olajárat. Ez alapján tehát egyelőre megmaradhat a jelenlegi, magasabb adómérték.