Változások jönnek az útdíjnál - sokaknál vége lesz a matricázásnak

Az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk 2023-ig a teherautók és buszok, 2027-ig pedig a kisteherautók esetében - döntött az Európai Parlament.
Szász Péter, 2018. október 25. csütörtök, 15:22
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Annak érdekében, hogy a járművek a valós úthasználatuk alapján és az általuk kibocsátott szennyezőanyag mennyiségének függvényében fizessenek, az útdíjakat 2023-tól a nehézgépjárművek és a nagyobb (azaz 2,4 tonnásnál nehezebb) teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében is távolság, és nem idő alapján kell számolni - derül ki az Európai Parlament közleményéből.

A környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.

2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.

A jelenlegi szabályozás által megengedett mentességek megszüntetése céljából a tagállami útdíjaknak 2020-tól minden nehézgépjárműre és az áruszállításban egyre gyakrabban használt nagyobb teherautóra vonatkozniuk kell. A mostani szabályok szerint a tagállamok a 12 tonna alatti nehézgépjárműveket és buszokat kivonhatják a szabályozás alól.

Az új szabályok ugyanakkor megengedik, hogy a tagállam kedvezményes tarifát szabjon ki például nem sűrűn lakott területeken vagy külvárosokban használt könnyűgépjárművekre.

Magyarországon jelenleg időalapú és megtett út alapú fizetési rendszer is működik. Időalapú rendszer működik a motoroknál, a személyautóknál, a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű teherautóknál, kisbuszoknál, illetve a "nagy" autóbuszoknál is. 3,5 tonna össztömeg felett megtett úttal arányos rendszer működik.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

nemhiszem, 2018.10.26 13:14

@fazakasl: a vonatoztatás máshol egész jól működik, de egy olyan országban, ahol egy tapolca bp távon tud késni a vonat 90 percet - míg 90 perc alatt kb át is lehet menni az országon szinte még kamionnal is - miért az eut kell hibáztatni??? Nem adott még elég pénzt vasútfejlesztésre?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2018.10.26 05:06

Ha az EU újabban már minden szarba belepofázhat, akkor biztosítson az érintett járművekhez olcsón olyan üzemanyagot, amely nem szennyezi a környezetet!
Vagy preferálja a nehézgépjárművek az országon keresztül történő vasuti szállítását. Akkor majd nem kell a díjat fizetni, s az EU is megtudja végre, vannak ám itt nagy csodák! pl. https://index.hu/mindekozben/poszt/2018/10/25/csigajelmezes_gyerekfutokat_sem_tud_lehagyni_a_mateszalkai_vonat/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

latabar, 2018.10.25 20:25

@Ha-ha-ha: Ezekkel kelünk,fekszünk!Idővel munkahelyet kell váltani!Ahogy Kádárnak 33 évig pofalemezét kellet elviselni az sem volt semmi!Azt hittem soha nem lesz vége,mint a Szovjet megszállásnak.Kádár is megbukott a Szovjetek is haza mentek. Úgyhogy VAN REMÉNY!!!!!!!!!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ha-ha-ha, 2018.10.25 19:56

mindig minden, mindennap változik, csak a szemét magyar politikus ugyanaz 89 óta
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html