Vége a nagy múltú autógyárnak?

A vég kezdetét jelentheti a francia PSA Peugeot-Citroen életében, hogy felülvizsgálja nem egészen két éve kötött együttműködési megállapodását a General Motorsszal és egyelőre nem világos honnan szerez forrást veszteségei pótlására. A tulajdonosok tőkeemelése és a kínai befektető megjelenése is kétséges.
Napi.hu, 2013. október 23. szerda, 11:38
Fotó: Napi.hu

Felülvizsgálja 2012 januárjában kötött együttműködési megállapodását a GM-mel a Peugeot-Citroen, miután tovább hanyatlik bevétele és várhatóan nem tudja teljesíteni 2016-ra ígért egymilliárd dolláros (727 millió euró) megtakarítási tervét. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a felek több kisebb közös projekt mellett együtt fejlesztenek ki kisautókat, ám ezt az elképzelést felülvizsgálják - derült ki a PSA közleményéből

Csak ez a szövetség menthette volna meg a Peugeot-Citroent, ennek feladása a vég kezdete - értékelte a helyzetet Florent Couvreur, CM-CIC Securities tanácsadó- és brókercég elemzője. Az összefogást minimális célkitűzésekkel fogadták el, ám ezt sem tudják vállalni. A PSA minden fronton vesztésre áll. A francia autógyártó vezetősége abban bízott, hogy ha a GM irdatlan sorozatnagyságú gyártásához kapcsolódnak, akkor gyorsabban csökkenthetik a költségeket, ám a cég hanyatlása túl gyors, ezért új tőkéstársat kell találni - tette hozzá az előbbiekhez a Bloomberg.

Irány a szakadék

A harmadik negyedévben 3,7 százalékkal, 12,1 milliárd euróra esett vállalat árbevétele az egy évvel korábbihoz képest, ami 20 éves mélypont és elmarad a hírügynökség 12,2 milliárdos elemzői konszenzusától. Az autógyártásból származó bevétel 5,8 százalékkal, 8,03 milliárd euróra hanyatlott. Az első félévben az autógyártáson 510 millió euró veszteséget szenvedett el a cég.

A vállalat eladásai január és szeptember között több mint 11 százalékkal, 1,018 millió autóra zsugorodtak Európában, piaci részesedése egy százalékponttal, 11 százalék alá esett (az európai első VW majdnem 25 százalékkal vezeti a mezőnyt) - derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból.

Töpörödés

A munkavállalók 60 százalékát képviselő szakszervezetek a napokban jelezték, hogy támogatják a túlmunka díjának csökkentését és a fizetések befagyasztását. Cserébe garanciákat kérnek a befektetésekre és új modellek gyártásának elindítására, amivel javulhatna a kapacitáskihasználás. A PSA eddig 11,2 ezer embert bocsátott el és még ebben a hónapban bezárja Párizs közelében lévő üzemét.

A vállalat 764 millió euróval csökkentette fejlesztési befektetéseit az év első felében, hogy megállítsa készpénztartalékainak gyors olvadását. Ezt a második félévben is folytatták, igaz, nem ilyen mértékben. A cégvezetés megerősítette, hogy a 2012-ben elköltött hárommilliárd euró után idén ennek legfeljebb felét használják fel. Az elmúlt években vagyoneladásokból igyekezte pénzhez jutni és a francia kormány hétmilliárd euróig garanciát vállalat a PSA pénzügyi ágazatának kötvényeire.

Befektetőt ide!

A GM hétszázalékos részesedést vásárolt a Peugeot-Citroenben 2012 januárjában. Ezt joga van eladni, ha változás történne partnere tulajdonosi szerkezetében. Ugyanakkor ettől még folytatódhatnak közös projektek, például egy kompakt kisteherautó gyártása a GM spanyolországi gyárában. Ha Dongfeng Motor Corp. kínai befektető megjelenne a PSA-ban, akkor a GM-nek azért is távoznia kellene, mert szoros kapcsolat fűzi egy konkurens kínai céghez, a SAIC Motor Corp.-hoz.

A Dongfeng sajtóhírek szerint 20 százalékos részesedés vásárlását fontolgatja egy hárommilliárd eurós tőkeemelés keretében, amelybe a francia állam is beszállna. Párizs szintén 20 százalékos tulajdont szerezne a Peugeot-Citroenben. A kínai vállalt igazgatója azonban a múlt héten azt mondta, hogy egyelőre csak mérlegelik a befektetés lehetőségét. Ha pozitívan is döntenének, a külföldi tulajdonrész vásárlásához szükség lenne a pekingi tervhivatal jóváhagyására is.

Családi vita

A GM jelenleg a cég második legnagyobb részvényese a Peugeot család után. Kivonulása, illetve kínaiak és az állam megjelenése felbolygatná a PSA tulajdonosi szerkezetét. A 25,5 százalékkal rendelkező Peugeot-ék egyelőre megosztottak: vannak a családban, akik tolnának be további pénzt a vállalkozásba, vannak, akik nem. A friss befektetés mértékében sincs egyetértés köztük.

A cég vezetősége még az év vége előtt dűlőre akar jutni a patinás európai autógyár jövőjét eldöntő teendőkről. A tőzsde egyelőre bízik a Peugeot-Citroen túlélésében: a részvények ma reggel is erősödtek 2,6 százalékkal. Idén eddig 95 százalékos pluszt szedtek össze 3,79 milliárd euróra értékelve az autógyártót.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

kibic, 2013.10.24 14:57

Ezek szerint én azért voltam eddig többé-kevésbé elégedett az autóimmal, mert a nyugatra váltásnál leragadtam az "F" betűnél. Fiat (na az tényleg gáz volt), francia (Peugeot), Ford. Legközelebb próbálok én is "rendes" autót venni! :-)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2013.10.24 09:39

Első nyugati autóm egy nyolcéves Peugeot 305-ös volt.Két évig használtam,semmi gondom nem volt vele.(Bár szerkezetileg volt benne egy-két "érdekes megoldás".)
Második autóm egy hatéves 309-es volt.Ezzel sem volt semmi gondom.
A harmadik egy hatéves Opel Kadett E.No,akkor értettem meg hogy hiába nem rossz autó a Peugeot,de pl az Opelhez fel sem ér.Más kategória,pedig a árak ezt nem tükrözték.(újkori árai hasonlók voltak)
Addig jó autó a Peugeot,még nincs más összehasonlítási alap.Mert hamar rájössz hogy a konkurencia mennyivel jobban,kezelhetőbben oldott meg dolgokat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2013.10.23 23:19

Nekem volt Peugeot-om. Soha többet!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

MongolZ, 2013.10.23 22:56

@Tibi27: Ja, hogyne... mint a taxis, akit megkérdeztem, hogy valós-e a kilóméteróra, mert 700e-t mutatott. Azt mondta igen: kérdezem, volt már baja? Az ég világon semmi. De 2x motort kellett cserélni...
Szóval hiszem, ha látom. A francia csak egy francia marad.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tibi27, 2013.10.23 22:44

@acdc:
Nem tudom, nekem volt 406-os, 306-os, és most másodautónak egy 15 éves 106-os, különösebb bajom nem volt velük. Pedig a 106-os 3 évesen került hozzánk, a vizsgákon kívül nem sűrűn látta a szerelő, megy mint a golyó, no rozsda, no para...
Szóval lehet őket Sidney, de szerintem nem rosszabbak, mint bármelyik másik.
Persze az újabbakkal lehet több baj, de az a többinél is ismert probléma...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html