Visszatértek a lengyelek a mai kor vallásához

Már a karanténidőszak végén visszatértek a lengyelek a boltokba, ami meglepte az elemzőket. A vesztes az online értékesítés lett, amely az offline növekedésével párhuzamosan csökken.
Barabás Júlia, 2020. június 25. csütörtök, 06:20
Fotó: Getty Images

Lengyelországban áprilisban, amikor a járványügyi korlátozások életben voltak a kereskedelemben is, az áruházak értékesítése 12,3 százalékkal volt alacsonyabb márciushoz képest és 22,9 százalékkal csökkent éves szinten - írta a Rzeczpospolita. A közgazdászok számítottak rá, hogy a május a konjunktúra javulását hozza. A lengyel statisztikai hivatal (GUS) által publikált adatok azonban még az optimistákat is meglepték.

A kiskereskedelmi eladások állandó árakon számítva májusban 14,9 százalékkal nőttek áprilishoz képest, bár még mindig 7,7 százalékkal alacsonyabbak voltak a tavalyinál. Ez jobb érték a márciusinál, amikor a hónap közepén a forgalom 9 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2019-ben. Bár csak akkor vezették be a kereskedelmi korlátozásokat, nagyon sokan vásároltak tartalékokat. Az eredmény azt mutatja, hogy júniusban már éves szinten is pluszra lehet számítani.

Van egy olyan kategória, ahol az eladások gyorsabban nőnek, mint a karantén előtt, ez a bútorok és a háztartási gépek területe. Az otthoni munka azt eredményezte, hogy a lengyelek a belső berendezéseikre kezdtek költeni. Ugyanakkor csökkent a ruházat és az élelmiszer iránti kereslet. Az autók piacán is egyértelműen eladásnövekedésre számítanak a szakemberek.

Ugyanakkor az internetes vásárlások visszaestek: a GUS eredményei azt mutatják, hogy a májusi internetes vételek 12,7 százalékkal csökkentek.

HOZZÁSZÓLÁSOK