„Kilóra árult” mobil - nem csak csóróknak

Bár a fejlődő országok felhasználóinak szánják a gyártók a 40-50 dolláros mobilokat, lenne rájuk kereslet a fejlett országokban is.
Komócsin Sándor, 2006. december 4. hétfő, 12:35
Fotó:

Miközben a karácsony előtt egymás után jelennek meg az egyre okosabb mobiltelefonokat hirdető reklámok, az amerikai Motorola november végén Indiában piacra dobta 50 dolláros készülékét, és a közeljövőben várhatóan más gyártók is megjelennek a 40-50 dolláros mobilok piacán. A lépés hátterében az az egyszerű felismerés van, hogy az emberiség nagyobb része, vagy ötmilliárd ember nagyon szegény, aki nem tud hitelre vásárolni vagy havi előfizetést vállalni a készülékre adott árengedményért cserébe.

A modern mikroprocesszorok, amelyek több funkció ellátását sűrítik egybe, lehetővé teszik a telefonok gyártási költségének csökkentését, ám a dolog azért nem ilyen egyszerű. A harmadik világ felhasználói ugyanis extrém igényeket támasztanak - ilyenek a hó és porállóság, a hosszú töltési periódus, mert a felhasználó nem feltétlenül jut konnektor közelébe stb. -, s ezek kiszolgálása se drágíthatja meg a telefont. A Motorola készüléke mindezeket tudja, sőt beszéddel lehet róla hívásokat kezdeményezni és navigálni a menüben - lévén, hogy az írástudás sem várható el sok harmadik világbeli embertől. Internet-hozzáférési képesség és MP3-as lejátszó persze nincs az olcsó mobilban.

Szakértők úgy vélik, a fejlett világban is sok olyan felhasználó van, aki beéri a lehető legegyszerűbb telefonnal, így nekik is eladhatók lesznek a harmadik világ fogyasztónak kifejlesztett készülékek.

HOZZÁSZÓLÁSOK